Režie:
Angelina JolieKamera:
Roger DeakinsHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Jack O'Connell, Domhnall Gleeson, Garrett Hedlund, Jai Courtney, Alex Russell, Luke Treadaway, John D'Leo, Finn Wittrock, John Magaro, Vincenzo Amato, Miyavi (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Jako malý kluk byl Louis pěkný sígr, jeho výhodou bylo, že před následky svých činů dokázal skoro vždycky utéct. Toho si všiml jeho starší bratr Pete, kterého napadlo, že by běžecký talent mohl využít na závodní dráze. Dotáhl to až do amerického olympijského týmu na hry v Berlíně v roce 1936, kde mimo jiných ohromil i Hitlera. O pár let později ohromoval jeho spojence jako člen posádky amerického bombardéru operujícího v jižním Pacifiku. Když během jedné záchranné operace jeho stroj spadl do oceánu, byl Louis jedním ze tří členů posádky, kteří havárii přežili. Víc než měsíc strávil v záchranném člunu, než ho zachránila kolem plující loď. Bohužel, ta loď byla japonská. Zamperini se ocitl v zajateckém táboře, který připomínal peklo na zemi. Už tak těžké podmínky k životu se Louisovi ještě zhoršily, když se jeho věznitelé dozvěděli, že je to slavný sportovec. Chtěli ho zničit, chtěli ho zlomit. Jenže on byl prostě nezlomný. (CinemArt)
(více)Videa (44)
Recenze (476)
Angelina to tentoraz natrela aj Clintovi. Bez patosu, ktorý som očakával, s výborným Jackom O'Connellom v hlavnej roli, so silnejším príbehom. A síce nie originalitou, ale presným, čistým, starohollywooodským rozprávaním, ake robia Edward Zwick či Ron Howard. Požmurkla na Forresta Gumpa, načisto zatienila väzeňské báchorky ako Hartova vojna, a mierne parafrázovala myšlienku Vykúpenia z Shawshanku. Samozrejme, je otázne, kam by tak ambiciózny projekt dotiahla bez scenáristov Coenovcov a kameramana Deakinsa. Ale nebuďme zlí. Veď je to niekdajšia Lara Croft. ()
V době, kdy se Hollywood snaží přicházet s projekty více či méně narušujícími koncept klasického vyprávění, natočila Angelina Jolie "film bez ozvláštnění" - natolik neinvenční, akademický, schematický a šablonovitý, který se v zásadních momentech sice musí držet životopisných faktů, ale v těch dílčích je zcela jistě mohutně (konvenčně) dramatizován. Typický oscarový projekt (v USA premiéra 25. 12. 2014), který vzniknout tak před dvaceti lety asi by nějakou sošku ukořistil a dostalo by se mu větší pozornosti, než si zaslouží. Takhle zůstalo "naštěstí" pouze u 3 nominací, navíc v technických kategoriích. ()
Chvíľu som uvažoval aj o plnom bodovom hodnotení. Nečakane parádne, skoro až spielbergovsky natočený film. A rozhodne to nie je iba Deakinsovou kamerou, je to skrátka dobre vyrozprávaný príbeh s presnými hereckými výkonmi a takmer bez falošných tónov - takmer bez pátosu, bez násilného dramatizovania situácií, všetko je rozpovedané ľudsky, civilne, ale pritom stále zaujímavo, priam vťahujúco. Možno aj preto je to dojatie na konci úprimné, bez pocitu, že z vás Hollywood žmýka falošné emócie... ()
To je tak, když se nejschopnější lidi v oboru sejdou pod vedením někoho bez vize a talentu. Filmoví teoretici se vždycky dohadovali, kdo že je to ten autor filmu. A argumentovali těmi nejlepšími jako Občan Kane a Vertigo. Šli na to špatně. Že na režisérovi všechno stojí, nedokazují ty od mistrů, kde se snadno řekne, že tu geniální kameru dodal prostě kameraman, ale právě ty od privilegovaných rozmazlených a notně neschopných spratků jako Angelina Jolie, která si může najmout nejlepší lidi od fochu (krom herců), ale nic z nich nedostat. Pak je naprosto jasné, co tu chybí - režie. A tenhle film jde buď prospat, nebo za jeho prázdnou aroganci, proti které se mám leda tendenci co nejarogantněji vymezit, nenávidět. 1 a 1/2 ()
Silný příběh, výborně natočený i zahraný. Překvapil mě (mile) velký prostor věnovaný pobytu v záchranném člunu, bavila mě věrohodná síla ducha, která z hlavního hrdiny vyzařovala od začátku do konce, nepostřehl jsem ani chvilku zbytečného patosu, kterého jsem se původně trochu obával. Všechno bylo lidské, kamera Rogera Deakinse byla krásná jako vždy (obzvlášť se zmíněným sytě žlutým člunem na hladině modrého oceánu si vyhrál), hudba Alexandra Desplata byla tentokrát většinou spíše nenápadná, ale v několika důležitých momentech nepřeslechnutelná, a Angelina Jolie opět režírovala tím eastwoodovským (a snad i trochu spielbergovským) stylem, přehledně, zlehka a tu a tam s nějakým skvělým záběrem, jako bylo třeba připlutí člunu do stínu japonské lodi (zase ten oceán, já vím). ()
Galerie (74)
Zajímavosti (29)
- Předobraz hlavní postavy Louis S. Zamperini se objevil ve slavném filmu Sedmá kavalérie (1941) v hlavní roli s Errolem Flynnem. Jeho role byla ale maličká, takže se ani neobjevil v závěrečných titulkách. Právě když absolvoval natáčení, přišel mu povolávací rozkaz do armády. (Tristan Rafael)
- Louis Silvie Zamperini se uvedení filmu do kin nedožil. Zemřel 2. července 2014 ve věku 97 let po čtyřicetidenním boji se zápalem plic, jen pár měsíců před premiérou. (Tristan Rafael)
- Universal Studios získalo práva na príbeh Louisa Zamperiniho už v roku 1957 v nádeji, že vo filme bude hrať Tony Curtis. V neskorších rokoch sa o projekt zaujímal aj Nicolas Cage. Film sa napokon začal nakrúcať až v roku 2010, kedy sa bestsellerom stala kniha opisujúca Zamperiniho zážitky od Laury Hillenbrandovej. (Arsenal83)
Reklama