Reklama

Reklama

Opération béton

  • Švýcarsko Opération 'Béton' (více)
všechny plakáty
Dokumentární / Krátkometrážní
Švýcarsko, 1958, 20 min

Režie:

Jean-Luc Godard

Scénář:

Jean-Luc Godard

Kamera:

Adrién Porchet

Hrají:

Jean-Luc Godard

Recenze (4)

Radko 

všechny recenze uživatele

Jean-Luc Godard inšpirovaný vlastnou skúsenosťou robotníka si vybetónoval svojrázny vstup do sveta filmu. Tvorí ho krátkometrážna dokumentárna óda o budovaní priehrady tiahnucej sa naprieč horským údolím. Hlas razantne popisuje miešanie zložiek betónu, robotnícke profesie, skúšky pevnosti, a pod. - všetko v záujme kolektívne úspešného výsledku. Výsledok zodpovedá dokumentom-agitkám 50. rokov vyzdvihujúcich elán pracujúcich z rastu produkcie, následne spútavajúcej živly prírody megalomanskými stavbami. Len môj osobný uhrančivý odporo-obdiv k týmto opachám - reliktom popierajúcim prírodu - zabezpečil filmu aké-také hodnotenie. ()

faced 

všechny recenze uživatele

Jako student etnografie na pařížské Sorbonně je Godard během návštěv Francouzské filmotéky uchvácen kinematografií a společně s Truffautem, Chabrolem, Rivettem, Rohmerem a dalšími, s nimiž svými filmy později dají základ francouzské nové vlně, objevují nové kritické pohledy na film, které vrcholí založením kritické filmové revue Cahiers du Cinéma. Po návratu do Evropy z cesty po jižní Americe, během které čerstvý filmový kritik začíná s filmovými pokusy, je ve Švýcarsku zaměstnán jako dělník na stavbě přehrady Val des Dix. Práce na stavbě, která zabezpečuje podnětově i finančně jeho film, tak zavdává jeho první režijní zkušenosti. Krátký snímek působí jaksi nedokončeně, neboť dokumentování jednotlivých stavebně technických postupů nevyústí v komplexní pohled na vznik stavby v prostoru a čase. Její rozsah, postupný zrod a konečný vzhled tak zůstává divákem tušen z detailů masy betonu a těžké techniky. Finále, které předznamenávají první záběry se nekoná. Podstatným prvkem Godardovy práce je však jeho komentář, který není pouhým popisem stavebních prací. Neutuchající proud myšlenek, informací i poetismů, který až z pohledu jeho pozdějších filmů, v nichž svým monologem usvědčuje propastnost mezi pozorováním a popisem, navíc v čase probíhajícího ukotvení filmovým záznamem, lze registrovat již zde, v jeho prvotině. ()

Reklama

Reklama