Režie:
Dan GilroyScénář:
Dan GilroyKamera:
Robert ElswitHudba:
James Newton HowardHrají:
Jake Gyllenhaal, Rene Russo, Riz Ahmed, Bill Paxton, Kevin Rahm, Michael Hyatt, Ann Cusack, Michael Papajohn, Marco Rodríguez, James Huang, Leah Fredkin (více)Obsahy(3)
Sociopat Lou Bloom (Jake Gyllenhaal) je reportér na volné noze, který natáčí videa trestných činů v jejich syrovosti pro zpravodajskou stanici v Los Angeles. Lou stírá hranice mezi účastníkem a pozorovatelem, aby se stal hvězdou svého vlastního příběhu. Jak daleko je ochoten zajít ...? (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
Videa (7)
Recenze (1 015)
Reálnější než realita samotná, ačkoli se to na první pohled nemusí vůbec zdát. Slídil je geniálním pohledem do duše jednoho introvertního maniaka a zdatného manipulátora plného extremistických tendencí a bez schopnosti normální sociální interakce. Lou Bloom je totiž produkt současného digitálního odosobněného světa a novodobý Arthur Fellig, který jde bez sebemenších zábran přes mrtvoly a stává se z něj americký Wallace Souza. ()
Pokud Džejk nedostane roli, v níž se cítí naprosto přirozeně, tedy nekrotí horu a nahý nekryje záda nějakému metrosexuálnímu fešákovi, stojí jako herec i gej akorát tak za vyližprdel. Ani zde nepotvrdil pravidlo, psychotickou hyenu z něj udělal akorát úchylně nagelovaný účes, ale jinak jen standardně strnule valí na kameru bulvy jako chameleon na masařku, aniž by téměř hnul brvou. Jen jsem čekal, kdy vystřelí do objektivu jazyk a poslintá záběr. Ale nevadí, naštěstí jej vykryli spoustou opravdových herců včetně skvěle nabalzamované René, která by i v šedesáti pořád stála za exhumaci. Tyhle trampoty Novotného z Losích Andělic, co krouží městem a bezskrupulózně hledá nejhnusnější mršiny, aby se reportéři Príma Blood mohli udělat v živém vstupu a masy hloupých pičusů ukojili svou bulvární touhu po krvi, jsou vcelku záživné a dokonale odrazují od přepínání z koncesionářsky hrazených, strhujících parlamentních interfelací na komerční kanály. ()
Snímka dokáže napnúť naše nervy u automobilovej naháňačke aj v hrobovom tichu zakrvavenej vily. Nightcrawler je tak prehliadkou talentu nielen Jakea Gyllenhaala, ale aj Dana Gilroya, ktorý si svoj scenár prvýkrát tiež zrežíroval. Výsledkom svojej práce sa nám zapíše do pamäti rovnako nekompromisne, ako nepredvídateľný snímok od Tarantina. Film kritizuje viac súčasnú spoločnosť ako svojho hrdinu. Ten nám síce môže byť nesympatický na maximum, ale vlastne mu nemôžeme tak moc vyčítať - začne natáčať svoje kruté zábery len preto, že ich chcú ľudia, so zdanlivo čistým svedomím doma pri televíznej obrazovke sledovať. To diváci správ túžia po krvi a dráme, on im teda ich priania plní. ()
„That's my job, that's what I do, I'd like to think if you're seeing me you're having the worst day of your life…“ V neoddiskutovatelném kouzlu nočního LA se odehraje vzestup. Vzestup rychle se učícího člověka s ambicemi, přehnanou ctižádostí a on-line poučkami jak docílit úspěchu. Člověka s nedostatkem etického cítění a morálních hodnot nedovolujících překročení pomyslné čáry sociopatie. Za ten sliz, co teče betonovými kanály místo L.A. River, bychom měli tu vampýří hyenu nenávidět, ale proč? Kdyby nebylo poptávky, nebyla by nabídka a tady víc, než u čehokoliv jiného platí, že každé zboží má svého kupce.. Fascinující i znechucující Jake Gyllenhaal, z očima vyvalenýma jako by byl na štíru se štítnou žlázou, zase jednou hraje jako ďas (v okamžiku, kdy striktně kladl podmínky šéfce ranního zpravodajství, jsem mu za ní všechno odkýval).. Ta předposlední scéna (odchod z policejní stanice) mi byla jakási povědomá. Nejlepší trik, který kdy Louis Bloom předvedl, bylo přesvědčit svět, že existuje. A pak? Točil... ()
Je to dosť dobrý thriller. Má vydarený príbeh o inteligentnom sociopatovi, ktorý sa márne snaží nájsť prácu, no keď sa náhodou stane svedkom nehody a všimne si amatérskych filmárov, ktorým ide o čo najlepšie zábery, rozhodne sa skúsiť vydať týmto smerom. Čoskoro v tom nachádza zmysel života, zoznamuje sa s pravidlami a ambicióznou pracovníčkou televízie, pričom vďaka svojej povahe nemá žiadne zábrany a tak prináša tie najlepšie, teda v tejto oblasti najšokujúcejšie zábery a v honbe za senzáciami sa svoje hranice snaží stále viac posúvať. Spracovanie sa mi páči, síce ma trochu prekvapilo, že tvorcovia nezašli ešte trochu ďalej, očakával som, že hlavný hrdina bude ešte extrémnejší, čím by už prešli prakticky do iného žánru, no v konečnom dôsledku to nie je zápor, možno aj naopak, takto sa to udržalo v hraniciach uveriteľnosti a navyše aj tak to má čo ponúknuť, keďže táto tématika využila svoj potenciál snáď naplno. Hlavná postava je tu perfektne podaná, keďže tu nejde len o to, že je sociopat, ale našťastie je aj inteligentný a na rozdiel od väčšiny podobných postáv nemá problém ani s komunikáciou s okolím, pričom mnohé jeho repliky sa mi veľmi páčili a tak to s ľahkosťou ťahá po celý čas. Rovnako aj celá táto kontroverzná téma o točení senzácií, pokiaľ možno čo najkrvavejších za každú cenu je skvelo zvládnutá a tak ma to dejovo bavilo po celý čas, pričom to výborne graduje a druhá polovica venujúca sa jednému prípadu sa mimoriadne vydarila. A našťastie nesklame ani úplný záver. A dokonca tu poteší aj akcia, nečakal som nič, ale minimálne celá záverečná naháňačka je až prekvapivo dobre zvládnutá. Herecké obsadenie je na tom veľmi dobre, Jake Gyllenhaal si v poslednej dobe vyberá jednu zaujímavú úlohu za druhou a tu podáva asi svoj najlepší výkon, zahral to perfektne, k tomu Rene Russo ako pracovníčka v televízii, nesklame ani postava pomocníka hlavného hrdinu, v menšej úlohe poteší aj Bill Paxton, tu nemám problém. S réžiou a technickou stránkou som dosť spokojný, tu si tvorcovia bez problémov poradili aj s malým rozpočtom, vizuálne je to dostatočne kvalitné, nechýba ani napätie, tu nemám čo vytknúť. Na tento film som bol zvedavý a našťastie nesklamal, výborne zvládnutá netradičná téma podporená skvelou hlavnou postavou. 78% ()
Galerie (38)
Zajímavosti (35)
- První rodina, do jejíhož domu Lou (Jake Gyllenhaal) bez dovolení vstoupí, má příjmení Cahill, stejně jako Gyllenhaalova postava ve filmu Bratři (2009). (KGBelik)
- Reklamní poutač na brýle, který Lou (Jake Gyllenhaal) míjí, připomíná oči doktora T. J. Eckleburga z románu F. Scotta Fitzgeralda "Velký Gatsby". Oba příběhy se zabývají myšlenkou amerického snu a jeho vadami. (KGBelik)
- Jake Gyllenhaal (Lou Bloom) sa celý film naučil naspamäť ako divadelnú hru. (Da_reba)
Reklama