Režie:
Dan GilroyScénář:
Dan GilroyKamera:
Robert ElswitHudba:
James Newton HowardHrají:
Jake Gyllenhaal, Rene Russo, Riz Ahmed, Bill Paxton, Kevin Rahm, Michael Hyatt, Ann Cusack, Michael Papajohn, Marco Rodríguez, James Huang, Leah Fredkin (více)Obsahy(3)
Sociopat Lou Bloom (Jake Gyllenhaal) je reportér na volné noze, který natáčí videa trestných činů v jejich syrovosti pro zpravodajskou stanici v Los Angeles. Lou stírá hranice mezi účastníkem a pozorovatelem, aby se stal hvězdou svého vlastního příběhu. Jak daleko je ochoten zajít ...? (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
Videa (7)
Recenze (1 015)
|| Scenár: Dan Gilroy | Hudba: James Newton Howard | Distribúcia: Open Road Films | Štúdio: Bold Films | Rozpočet: 8.5 miliónov $ | Tržby: 38.5 miliónov $ | Ocenenia: Oscar - 1 nominácia (scenár), Golden Globes - 1 nominácia (hr Gyllenhaal), spolu: 30 výhier a 55 nominácií || Filmy, ktoré sú postavené na morálnej zkazenosti a jej monitorovaniu (ako napríklad Eden Lake) mi väčšinou vôbec nesedia, a nie som v nich schopný vnímat film samotný, len samoúčelnú antimorálku. Nightclawer je iný, pretože si ospravedlňuje konanie hlavnej postavy tým, že je mentálne chorá, a preto sa pri jeho činoch a výrokoch diváci nezhrozia, ale smejú. V skutočnosti je to ale tak isto zkazené, ako všetky podobné scenáre. Najsilnejšiou stránkou Slídila je okrem Gyllenhaalovho hereckého majsterštyku schopnosť scenára vytvoriť napätie i napriek tomu, že divák fandí či nefandí šialenému reportérovi. Keby nebol Birdman, tento príbeh by bol jednoznačnou jedničkou z doposial vydených nominantov. 84% | Kino Lucerna Praha, 21.1.2015 | ()
Proto se nedívám na zprávy. Moderní převyprávění amerického snu a jeden z filmů roku. Dany Gilroy trefil hřebíček na hlavičku v neotřelém zrcadle dnešní společnosti, kterým NIGHTCRAWLER úmyslně chce být. Dokonalá sebeprezentace při hledání zaměstnání, naučené univerzální pravdy, bezohlednost, přetvářka, nenávist k ostatním lidem = dnešní model úspěšného člověka. Parádní práce s kamerou, skvělá atmosféra, přesný Jake Gyllenhaal. Je mrtvej. Pojď točit! ()
Světla! Kamera! Akce! Myslel jsem si, že nic zvrácenějšího, než Gone Girl letos už neuvidím, ale šeredně jsem se spletl. Nightcrawler začíná zasněně jako Refnův Drive, ale postupně se z něj vyloupne jeden z nejtemnějších a nejmrazivějších filmů letošního roku, u kterého se můžete spolehnout na to, že vám z něj dobře rozhodně nebude. ()
Je to jak epizoda gétéáčka, ze který někdo vypreparoval humor a většinu nadhledu. Jake se do své "zhubni a dostaneš cenu (útěchy)" obul bohužel ve stylu full retard a výsledkem je postava úchyláckého Forresta Gumpa. Šlo by to ustát, kdyby se Dan Gilroy nesnažil o perverzně seriózní obraz mediálního hyenismu. Pár humorných okamžiků to zvedá, ale těžko to vyváží celou řadu míst, kde Gyllenhaal přidává plyn hluboko pod podlahu a výsledkem je škleb místo mrazení. Problém mám i se strukturou. První 2/3 stojí z velké části na snaze pohltit diváka neonovou tmou LA, ale kombinace postavy za hranou uvěřitelnosti a opakujících se situací není hypnotická, spíš otravná. Šok a vykolejení se nějak přes fotogenicky přeexponované noční sety ven nedostávají. Poslední třetina se díky zápletce rozjede, ale spíš jsem se nechtěně přistihl, že Nightcrawlera sleduju s podobně mělkým zaujetím jako reality cop shows (je mi v jádru fuk, komu se to děje, hlavně že se to děje), přičemž Gilroyovo matro je mnohem víc cool, spousta úhlů, prostřihů, hudby a tak... jestli má být tenhle film svůdně pokřiveným obrazem, moc se mu to nepovedlo. Protože nakonec svádí diváka spíš k tupému zírání než k hluboké kritické reflexi posedlosti mediálním snuffem. Sexuální vzrušení Jaka a jeho ladyfriend v závěru je snad nejvíc falešný moment Nightcrawlera, který slídí s nasazením, ale podstata kompozice mu uniká. Snaživý určitě. Uhrančivý? Ani omylem. ()
Rovnou přiznám, že jediný důvod, proč (těsně) nedávám pětihvězdu je, dle mě, neuspokojivý závěr. Vzhledem k tomu, jak fascinující je zde hlavní postava, doufal jsem v podstatě v jakýkoli jiný než otevřený, a tedy jaksi neukončený závěr. V čem, že je Lou Bloom fascinující? Je to zvláštní, slizský podivín, který ale není podivínem čistě vlastní vinou. Je to člověk bez opory a přátel, který si jen hledá svou cestu v životě, chce se snažit, chce dělat věci správně, ale za každým životním krokem zanechává stopy své asociality. Je inteligentní, ale emocionálně plochý (proto Nightcrawler nemá nic společného s Drive), je prostě zvláštní, velmi zajímavý a dosti realistický - jeho charakterové rysy potkávám i ve skutečném životě... Sledovat takovou postavu, jak se prodírá nočním životem je vskutku fascinující zážitek. Samotná satira na mediální honbu za senzací je pak příjemným bonusem. 9/10 ()
Galerie (38)
Zajímavosti (35)
- Hodinky, které ve filmu nosí Lou Bloom (Jake Gyllenhaal), jsou Breitling Chronomat. (Narcis)
- Louis Bloom (Jake Gyllenhaal) se detektivům představí jako Lou, aby působil uvolněně a přístupně, ale po svém asistentovi (Riz Ahmed) chce, aby mu říkal Louis, aby působil autoritativně. (KGBelik)
- Jake Gyllenhaal (Lou Bloom) sa celý film naučil naspamäť ako divadelnú hru. (Da_reba)
Reklama