Reklama

Reklama

Vladimir et Rosa

  • Francie Vladimir et Rosa

Obsahy(1)

Experimentální snímek skupiny Dziga Vertov okolo Jeana-Luca Godarda a Jean-Pierra Gorina, vzniklý na zakázku jedné západoněmecké televize, představuje filmovou reinterpretaci skutečné soudobé události, jíž byl soud s tzv. „chicagskou sedmičkou" z přelomu let 1969 a 1970, tedy skupinou amerických levicových aktivistů souzených za údajnou protistátní konspiraci a podněcování nepokojů. Godard a spol. divákovi předkládá zesměšnění celé události a její politicky motivované vysvětlení, odhalující za fasádou nestranné soudní moci represivní aparát kapitalistického státu, jehož nepřáteli se stávají bojovníci za práva černochů, dělničtí aktivisté i feministky. Tedy všichni ti, jejichž boje jsou autory snímku plně osvojeny a použity pro vlastní autorskou kritiku soudobé společnosti. Stejně jako u dalších filmů skupiny Dziga Vertov je politická výpověď kombinována s formálně nekonvenčními postupy a hledáním nových možností pro použití filmu jako revoluční zbraně. (Dionysos)

(více)

Recenze (5)

Dionysos 

všechny recenze uživatele

Stejně jako hledala novou formu a nové vztahy uvnitř společnosti, hledala skupina Dziga Vertov nové formy a nové vztahy uvnitř filmu. Diskontinuita politického eseje, střídajícího obecné úvahy s konkrétní demonstrací konkrétních aspektů antikapitalistického boje (od černých panterů přes proletariát po bojovnice za práva žen), se snoubí se scénami s až didaktickou výpovědní hodnotou, jejichž cílem je dekonstruovat inscenovaný proces americké justice, jehož paralely s nacistickým soudem Grigorije Dimitrova po požárů Reichstagu je jen čistě náhodná. Revoluce skrze film aneb film o revoluci pro revoluci; film, který o sobě neustále přemýšlí; film, který ví, co chce, ale neví jak - a jestliže to, co dělá, má být skutečně nové, tak předem ani nemůže. A právě toto hledání nového "jak" je pravým cílem snímku. /// Ale abych stále jen nechválil, na "Vladimir et Rosa" jsou místy příliš vidět spartánské podmínky produkce výše zmíněné skupiny, jejíž ekonomické podmínky zjevně nebyly nejoslnivější (a právě tento film měl zacelit díry po nákladném natáčení scén pro palestinský film, z něhož nakonec vzniklo "Ici et Ailleurs") - některé scény vypadají spíše jako "scénky" točené v něčím sklepě. Také té didaktičnosti a travestie na úkor filosofické a politické reflexe bylo tentokrát o něco více. ()

Morloth 

všechny recenze uživatele

Asi nejsem s to, přenést se občas přes některé rysy Godardovy osobnosti. Přístup je to jistě špatný, ale co naplat. K vidění (nevidění) ZDE. ()

Reklama

Reklama