Režie:
Jean-Jacques AnnaudKamera:
Jean-Marie DreujouHudba:
James HornerHrají:
William Feng, Shawn Dou, Ankhnyam Ragchaa, Basen Zhabu, Zhusheng Yin, Gexige Baoyin, Xiaolei Huang, Sen BaVOD (1)
Obsahy(1)
Mladý Číňan Chen Zhen se za dob tzv. kulturní revoluce ocitá v oblasti Vnitřního Mongolska, kde se seznamuje s nomádským způsobem života. Mongolské stepi symbolicky vévodí vlk, který je člověku nejnebezpečnějším nepřítelem, ale rovněž dobrodincem. Právě v odvěkém zápasu s vlkem ohrožujícím stáda ovcí a koní byl člověk posílen. Chen Zhen je natolik okouzlen místním smýšlením, že se rozhodne odchytit a vychovat vlčí mládě. (Bohemia MP)
(více)Videa (9)
Recenze (104)
Tento Beethoven na čínský způsob má v sobě vše, co by správný rodinný film na nedělní dopoledne měl mít. Dětinská romance z mongolské stepi s neuvěřitelně kýčovitou hudbou je plná emocí, které mne nechaly naprosto chladným, neb způsob jejich prezentace je ve stylu holywoodském. Soulad s přírodou, a s tím spojená filozofie, se lehounce projevuje jen v postavě dědy Bilika, náčelníka pastevců, ovšem samotný způsob vyprávění je zaměřen na pohádkový souboj dobra a zla a v některých chvílích zabředne dokonce do zoufalosti scénářů umělohmotných seriálů. Pro mě osobně zklamání, které nezachránily ani vizuálně pestré záběry na krásnou a nezkrotnou přírodu Asie. [Filmový Klub Citadela-Litvínov] ()
----- "Chytil jsi Boží stvoření a zotročil jsi ho ..." ----- Možná právě v tom spočívá náš základní problém. Protože máme v povaze CHTIVOST - odvěkou touhu vlastnit všechno, co se nám zalíbí ... a naopak zničit všechno, co se nám znelíbí - co nám stojí v cestě a co pokládáme za hrozbu ... pro nás a pro naše hmotné statky. Protože jsme zapomněli náš svět SDÍLET ... protože ho chceme OVLÁDAT - a spolu s ním i ty, kterým patřil dávno před naším příchodem. Protože náš jediný a nenahraditelný společný domov přetváříme k obrazu svému - a přitom se pramálo ohlížíme na prastaré a osvědčené ekosystémy, které se vyvíjely milióny let. Protože spolu s divočinou utlačujeme i poslední národy, které s ní ještě umějí žít v souladu. Možná právě nastává doba, kdy nám matka příroda začíná všechno vracet ... i s úroky, ale nedělám si žádné iluze, že bychom měli dobrou vůli se změnit, takže jeden - byť působivý - snímek nedokáže nijak zásadně ovlivnit naše myšlení a naše činy ... stejně jako jeden osamělý vlk nemůže spasit svůj druh. Nicméně ... ten příběh vás možná zasáhne - a třeba se k vám budou vracet ve snech ... svobodní divocí vlci z mongolských stepí - jako němá výčitka, jako výmluvný symbol všech našich vin. P.S.: Veškeré scény s vlčky jsou neobyčejně působivé, ale ne každé můžu na sto procent uvěřit. Zvířata přemýšlejí po svém a jejich chování nelze poměřovat lidskými způsoby. ----- !!! MOŽNÝ SPOILER !!! ----- Někdy je patrně použitý jen (úmyslně) zavádějící výklad - kupříkladu v případě starého vlčího páru ve skutečnosti mohlo jít "jen" o poslední zoufalý pokus, jak uniknout pronásledovatelům, nikoli o cílenou sebevraždu. Ale překonání vysoké zdi při útěku smečky z ovčí ohrady dle mého soudu už balancuje na pomezí reality a fantazie, neboť způsob provedení předpokládá cosi jako promyšlené používání nástrojů - přičemž nástroje představují těla zabitých ovcí. P.S.: Příběh vychází z autobiografické knihy, jejíž autor vystupuje pod pseudonymem Ťiang Žung. ()
Syto farebna /zaporna/ odpoved na otazku: Je naozaj clovek ten najinteligentnejsi a najdokonalejsi tvor na planete?.. Paradna drama nasytena sentimentom, ale i zasadnymi myslienkmi, peknymi obrazkami, silnejsimi scenami a nadhernymi zvieracimi stvoreniami s krasnymi ocami. Matka Zem si vybera pomaly svoju dan. A asi to vie aj Jiang Rong a Annaud a Wei Lu a iní. Horner vtlaci slzu do oci , Dreujou lesti duhovky na maximum a ja chcem byt vlkom!!! ()
Některé konkrétní situace a pasáže na mě udělaly ohromný dojem, jako celek už to zase tak dobře nefungovalo. Uhranul mě hned ten úvod - v Číně jsem nebyl, a autobusové nádraží tam holt vypadá trochu jinak, než naše malá, i tak ale slušně špinavá a smradlavá Zvonařka. Francouzi šli ale ještě dál, a všechny ty stovky busů měly evokovat padesátá léta. Rozum velí, že se o to postaral počítač, ale oko to neodhalilo... Poprvé jsem taky viděl, co mohl chtít Big Mao po svých poddaných. Poslat je například jako tady ty dva studenty na 2 roky z Pekingu až na totální konec světa, to museli mít ti jeho plánovači hodně bujnou fantazii. Pak ta úžasná scéna se stádem splašených koní, ale hlavně - perfektní popis nejen zániku tradičních mongolských potulných pastevců, ale divoké přírody, s níž tady dříve lidé dokázali koexistovat stovky let. Bohužel pro mě se nakonec linka vlci stala naprosto prvořadou a zásadní. Přesto to vnímám jako zcela netradiční počin, zvlášť s ohledem na fakt, že se o něj postaral evropský tvůrce. ()
Vím, že kdybych bral ohled na knihu, musel bych s hodnocením velmi dolu. To, že politická stránka vyprávění byla potlačena, a okupanti tu koexistují se svými obětmi v jakési smutné harmonii (budou vám pomáhat a učit vás náš jazyk), ve které i ten politruk vypadá jako vceku slušný člověk (někdy jako vůdce musím učinit rozhodnutí, ze kterých mi je špatně), může nekoho iritovat. Jenže Annaud nenatočil film o čínské okupaci, ale o odcházejícím "ráji". Je jedno, že s tím začali Čínané, step by dříve nebo později musela ustoupit civilizaci, stejně tak jako ji museli být obětováni vlci. Všechny národy na světě se tak chovají. A ten smutek z tohoto vývoje a zároveň jeho nevyhnutelnost se Annaudovi podařily zachytit dle mého velmi dobře. ()
Galerie (93)
Zajímavosti (12)
- Čínski predstavitelia filmového priemyslu pôvodne chceli, aby sa réžie filmu ujal niektorý z čínskych režisérov. Keďže však sami usúdili, že natáčanie so živými zvieratami, v tomto prípade vlkmi, je viac než náročné, zvolili osvedčeného zahraničného režiséra. (MikaelSVK)
- K spolupráci na tvorbe filmu bol oslovený aj novozélandský režisér a scenárista, Peter Jackson. (MikaelSVK)
Reklama