Režie:
Alejandro AmenábarScénář:
Alejandro AmenábarKamera:
Hans BurmannHrají:
Ana Torrent, Fele Martínez, Eduardo Noriega, José Luis Cuerda, Nieves Herranz, Miguel Picazo, Julio Vélez, Xabier Elorriaga, Pilar Ortega, Paco HernándezObsahy(2)
Thriller o studentce filmové fakulty, která si jako téma diplomové práce vybrala násilí v audiovizuálním průmyslu, je prvním filmem tehdy 23letého španělského režiséra Alejandra Amenábara. Angela v té chvíli ovšem ani netuší o existenci tzv. "snuff" filmů. Svět, ve kterém se nedopatřením ocitne, se před ní otevře ve chvíli, kdy je v projekční místnosti nalezen jeden z jejích profesorů - shodou okolností vedoucí její diplomové práce - mrtev. Angele se dostane do ruky kazeta s filmem, který pan profesor sledoval těsně před svou smrtí. Ve chvíli, kdy ji vkládá do videa, ještě netuší, že se stane svědkem něčeho strašnějšího, než si kdy dokázala vůbec představit. A že po stejné kazetě už pátrá někdo jiný. Někdo, pro koho je důležitější než cokoliv jiného a kdo se nebude ohlížet na nic a nikoho. Bude mít Angela dost důvtipu a duchapřítomnosti, aby unikla? (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (261)
Kvalitní horor z prostředí filmové školy, který je děsivý v okamžicích, kdy by jiné horory asi ztratily atmosféru a stalo se z nich to samé jako ze stovek dalších, jen temný film bez atmosféry. Postavy jsou zajímavé a film využívá nejen několika postav, ale také skvělého prostředí vysoké školy audiovizuální kultury, která je plná tunelů a temných místností. Některé scény jsou trochu zbytečné, hlavně představy, které si někdy divák musí až zpětně uvědomit, že nebyly skutečné. Přesto je 125 minut dlouhý horor s velmi dobrý a po dlouhé době jsem se dočkal okamžiků mrazení v zádech a snad i strachu. To, že v půlce tušíte kdo všechno udělal není zas tak hrozná...tentokrát. ()
Tenhle film na pomezí hororu a thrilleru nesází tolik na vytváření strachu, jako spíš na práci s diváckým očekáváním. To se projevuje trochu jinak načasovanými lekačkami (nepřicházejí ve chvíli, kdy by je někdo čekal), ale zejména tím, že publikum po celou dobu neví, komu má vlastně věřit a podezřelý střídá podezřelého prakticky z minuty na minutu. Do poslední chvíle si člověk nemůže být úplně jistý, kdo v „tom“ jede a kdo ne. Atmosféra je slušná, napětí také nechybí, i když jsem čekal asi něco drsnějšího. A když pominu poněkud rychlé vzplanutí svetru a ne úplně pochopitelnou narážku na v té době již neexistující Československo (o jaký film jako mělo jít?), vidím to na slušné 4*. ()
Nebýt určitých lidí, tak bych tento snímek neviděl. Od začátku filmu jsem si říkal, že bych chtěl vidět tu kazetu, kde mučí dívku, ale stačilo výkřiky a už jsem čekal kdy ta hrůza zmizí. Naštěstí Amenábar ví, kdy a co má skončit. Hudby vyníkající, hlavně, když se mění při pohledech herců. Násilný člověk - násilná hudba, milý člověk - milá hudba. Film v člověku dokáže vzbudit strach, hlavně tmavém bluďišti se sirkami. Očekáváte co se stane a snažíte se strach potlačit, ale to se vám jen tak nepodaří. Stále budete měniť tušení, kdo je vrah a to se mi na tom líbí. ()
No to byla ale hovadina. Hlavní hrdinka aspiruje na titul Nejtupější nána a dialogy nejspíš psala troska v poslední fázi heroinové závislosti, protože tolik sraček z úst herců jsem v jednom filmu snad ještě neslyšel. Pravda - na vině může být i děsivý český dabing, ale já se obávám, že ve španělštině to nebude o mnoho lepší. Ono to ani nejde. A aby toho nebylo málo, tak režisér celou tu hrůzu natahoval seč to jen šlo, takže když už jsem si myslel, že už je fakt konec, došlo k dalšímu nesmyslnému zvratu, který vlastně ani zvratem nebyl. Jediné, co činilo celý film občas zneklidňujícím, byla v jistých momentech hudba a jekot týraných. 10% ()
Jasnozrivo realistické pevné uchopenie kostry témy snuffu, vizuálne sýte a kontrastné, v oblasti postáv/dialógov zasa veľmi hlboké - na čom je celý film vystavaný. Oproti Cronenbergovmu VIDEODROMU postrádajúce zvrátenú fantáziu, v porovnaní s THE LAST HOUSE ON DEAD END STREET oveľa striedmejšie. Výborne vyvážené a napínavé nazretie na realistické násilie zachytené na kazetách. 90% ()
Galerie (17)
Photo © United International Pictures
Zajímavosti (12)
- Rozpočet filmu byl 116 miliónů peset (asi 696 tisíc euro). (gattaca)
- Keď je Chema s Angelou v izbe a vyberá spod postele tašku s kazetami, má na sebe náhrdelník. Pri vkladaní kazety do prehrávača ho nemá, no v ďalšom zábere, keď leží na posteli, ho už opäť má. (Isomut)
- Film Diplomová práce byl nominován na 8 cen Goya. Získal jich nakonec 7: za nejlepší film, nejlepší začátečnickou režii („Mejor dirección novel“ - Alejandro Amenábar), nejlepší herecký objev v mužské kategorii (Fele Martínez), nejlepší původní scénář (Alejandro Amenábar), nejlepší produkci (Carlos Bernases), nejlepší střih (Mª Elena Sainz de Rozas) a nejlepší zvuk. (Estrecha)
Reklama