Reklama

Reklama

Diplomová práce

  • Španělsko Tesis (více)
Trailer

Thriller o studentce filmové fakulty, která si jako téma diplomové práce vybrala násilí v audiovizuálním průmyslu, je prvním filmem tehdy 23letého španělského režiséra Alejandra Amenábara. Angela v té chvíli ovšem ani netuší o existenci tzv. "snuff" filmů. Svět, ve kterém se nedopatřením ocitne, se před ní otevře ve chvíli, kdy je v projekční místnosti nalezen jeden z jejích profesorů - shodou okolností vedoucí její diplomové práce - mrtev. Angele se dostane do ruky kazeta s filmem, který pan profesor sledoval těsně před svou smrtí. Ve chvíli, kdy ji vkládá do videa, ještě netuší, že se stane svědkem něčeho strašnějšího, než si kdy dokázala vůbec představit. A že po stejné kazetě už pátrá někdo jiný. Někdo, pro koho je důležitější než cokoliv jiného a kdo se nebude ohlížet na nic a nikoho. Bude mít Angela dost důvtipu a duchapřítomnosti, aby unikla? (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (261)

Radko 

všechny recenze uživatele

Hra s možnosťami. Hra na mačku a myš, počas ktorej vyľakaná myš neustále zisťuje a zároveň spochybňuje, že kto vlastne je a kto nie je útočiacou mačkou lačne si brúsiacou na ňu driapy. Nad logikou filozofujúcich kecov o publiku, vyžadujúcom si potrebu širšej výroby snuff filmov nemá veľký zmysel uvažovať, nakoľko v reáli ide o veľmi úzko profilový tovar s minoritným dopytom. V rámci filmu išlo len o vedľajšie, nie vcelku dotiahnuté záležitosti, podávané s nádychom kritiky násilia v masmediálnom priemysle. Často sa opakujúcu výčitku - "Prečo tá blbá káča nešla na políciu?" neberiem, pretože každý dotyk s políciou predstavuje zároveň ohrozenie a paranoickú podozrievavosť "orgánov stráženia zákonnosti". Prípadný oznamovateľ si teda trikrát rozmyslí, do čoho pôjde a koho vlastne udá. Zároveň v tomto prípade šlo podľa mňa o jeden z možných variantov divákovi naservírovanej hry možností. ()

JASON_X 

všechny recenze uživatele

Největším tahákem tohohle thrilleru pro mě bylo jméno 'Ana Torrent'. Moje nejoblíbenější dětská herečka (El espíritu de la colmena, Cría cuervos) si ovšem tentokrát zahrála v trochu jiném žánru... Chtěl jsem být objektivní a hodnotit tenhle film s přihlédnutím k jeho stáří (skoro 20let), ale nedokážu se ubránit kritice za tu spoustu šablonovitých klišé... Třeba když Ángela na prvním útěku před Boscem opustí univerzitní chodby plné lidí a běží kamsi do sklepních katakomb. A vysportovaný frajer je nejdřív deset metrů za ní, aby na ni za chvíli ztrácel už několik vteřin, i přes její lomcování klikami, bloudění a pády... Nebo scéna s Chemou a sirkami v podzemí - šel by opravdu někdo v téhle situaci (poloprázdná krabička sirek) rychlostí 1 sirka na pár metrů? A spousta jiných podobných momentů. A to ani nemluvím o obligátním 'nepochopitelném chování postav'. Takovéhle debilizování diváka mě fakt unavuje; užívám si hloupá klišé třeba v prvoplánově hloupých vyvražďovačkách, ale v "seriózním" thrilleru mi vadí. A navíc ta praštěná zápletka (sklad a střižna snuff filmů je kdesi ve sklepě univerzity, kde se doličný materiál válí v nějaké komoře v papírových krabicích). A dál - obě dvě filmové mrtvoly jsou asi těmi nejmizerněji zahranými filmovými mrtvolami jaké jsem viděl (obě se totiž evidentně hýbají). Zkrátka Tesis na mě působí příšerně amatérsky a zastarale, jsem už holt zmlsaný novodobou španělskou produkcí. Slabé tři. ()

Reklama

Marigold 

všechny recenze uživatele

No prosím, kdo říkal, že skvělé thrillery umí jen Američani? Tenhle je navíc podobně jako třeba 7 i takovým malým podobenstvím (byť zdaleka ne tak komplexním) – podobenstvím o vztahu moderního člověka k násilí. Jedinou slabinou filmu je trochu předvídatelná a rozvláčná úvodní část, ale jakmile se zápletka odmotá, nastane skutečný hodokvas napětí a strachu. Závěr je vůbec jeden z nejlepších, jaké znám, viděl jsem v něm celou naší společnost a její vztah k tzv. mediální etice. To, za co jiné odsuzujeme k vysokým trestům, nás niterně naprosto fascinuje. Protože je-li to nahlíženo okem kamery, přestává to být skutečností a stává se to událostí. Což bohužel přestane platit, pokud se ocitnete na špatné straně kamery. A to je vlastně základním principem filmu Diplomová práce... ()

Nick Tow 

všechny recenze uživatele

Amenábarovi, ako milovníkovi "iných" filmov vyšla už táto rozcvička /rozumej debut/ na výbornú. Téma menom snuff mohla režiséra zviesť na rôzne chodníčky - a najmä sa mohol doslova schovať za atraktívnosť témy a - iba šokovať. Našťastie nás šokoval čímsi iným, šikovne vystavaným, riadne zimomravým príbehom, ktorý sa vám vypáli do pamäti ako žeravé znamenie. Ako "diplomovka" z filmárčiny excelentné! ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Jedna z hlavných postáv filmu, vysokoškolský profesor tvrdí študentom filmu, že severoamerickej tvorbe sa dá konkurovať iba tak, že dajú divákom to, čo chcú. Amenabar to bere doslovne a zahrňuje nás viacerými prevarenými klišé a do očí bijúcimi nelogičnosťami (kde napr. vzala ten nožík, aby sa oslobodila? To si ho postava, ktorá ju zväzovala, nevšimla?). Čiže ako severoamerická tvorba. Zámer to asi nebol, iba začiatočnícka chyba. Amenabar je ale veľmi zručný režisér, ktorý nás ihneď vtiahne do svojho sveta a nepustí až do konca, a to aj napriek všade číhajúcim klišé. Tesis je "suspense thriller", ktorý nikdy ani na chvíľu nenudí a ponúka vyústenie, ktoré mohlo byť aj prepracovanejšie, pretože ziaden šok nás na konci filmu nečaká. SPOILER: Viac som vsádzal na ženskú postavu v pozadí, alebo by ma uspokojilo, ak by bolo všetko na Angelu iba narafičené. ()

Galerie (17)

Zajímavosti (12)

  • Film byl natočen za relativně krátkou dobu pěti a půl týdne, kterým předcházel jeden měsíc zkoušek. (gattaca)
  • Amenábar jednu svoji filmovou postavu pojmenoval po skutečně žijící osobě, byl jí jeden z profesorů, který ho nechal na univerzitě propadnout - profesor Castro (v tomto filmu jeden z hlavních viníků v aféře okolo snuff filmů). (gattaca)

Reklama

Reklama