Reklama

Reklama

Nad oblaky

všechny plakáty
Dokumentární / Krátkometrážní
Československo, 1958, 15 min

Režie:

Kurt Goldberger

Recenze (2)

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

„Jednou tady poroste obilí a bavlna.“ Ano, s tímto tvrzením se tvůrci „trochu“ sekli, ale co se jim podařilo, bylo poutavě a vtipně (záměrně i nechtěně) seznámit diváka s tím, jak vypadá taková sovětská chlouba (obsahující kouzelnou bedýnku) a hlavně jak se v ní létá (i když jde v podstatě o zajímavou, ale stále jenom reklamu na československou aerolinku). Každopádně nebudu skrývat závist, a to jak ke vzdělanému pánovi, který si umí přečíst noviny ve čtyřech různých jazycích, vyklopit do sebe panáka kořalky a ještě k tomu stihnout zhodnotit atraktivitu letušky, tak především směrem k 4-letému Míšovi, který si při svém prvním letu (bez maminky!) počínal jako velký chlapák a hlavně na rozdíl ode měl k dispozici ten obrovský zmrzlinový pohár. A nevypadal marně ani ten vaječný produkt, vždyť:“Omeletu nezakazuje ani korán.“ Viděl bych to na slabší průměr. ()

Ligter 

všechny recenze uživatele

Veskrze poměrně nevinné zlo (avšak stále zlo), které rozhodně může míru „agitovanosti“ normalizační poetice fádnosti jednoznačně závidět - nedosahuje totiž oné míry navozování iluzorních představ, že je vše tzv. v pořádku (že je možné vše si dovolit, všude se dostat, cokoliv si koupit) ; oproti normalizačním filmům též natolik nenutí diváka zapomínat na ty skutečné problémy. Nadšenecký komentář zde „jen a pouze“ ukazuje několik zásadních věcí: a) dá se dokonce letět i do cizích krajin (!), b) neexistuje lepší letecké techniky než u letounů Tu, které - c) využívají pasažéři všeho druhu (to jest všech možných národností a zároveň i vyznání (!). V podstatě je Goldbergerův film reklamou nejen na aerolinie, jež nemají konkurenci, ale je zároveň vyjádřením podpory snaze o tehdejší jakousi socialistickou globalizaci. Od odpadu to zachraňuje jen minimální míra ideologické agresivity (koneckonců, pořád jde jen o cestování). Ta je zdatně nahrazena podstatnou měrou nezdravého optimismu a nadsázky, jež určitě účelem nebyla a jíž si autoři jen stěží uvědomovali. ()

Reklama

Reklama