Režie:
Ron HowardScénář:
Charles LeavittKamera:
Anthony Dod MantleHudba:
Roque BañosHrají:
Chris Hemsworth, Benjamin Walker, Cillian Murphy, Ben Whishaw, Brendan Gleeson, Jordi Mollà, Tom Holland, Charlotte Riley, Joseph Mawle, Edward Ashley (více)VOD (2)
Obsahy(3)
V zimě roku 1820 byla velrybářská loď z Nové Anglie napadena čímsi neuvěřitelným: velrybou mamutích rozměrů s obrovskou vytrvalostí a téměř lidskou touhou po odplatě. Toto skutečné námořní neštěstí inspirovalo spisovatele Hermana Melvilla k napsání románu Bílá velryba. (Freeman Ent.)
Videa (7)
Recenze (543)
Problém tohoto filmu je, že ho má na svědomí Ron Howard. Takže ještě předtím, než jsem film vůbec pustil, jsem už očekával filmovou kvalitu. Té jsem se vlastně koneckonců i dostal. Horší to bylo s příběhem, který vlastně vypráví o tom, jak lidi ničí přírodu a příroda, jelikož má možnost, jim to plnou palbou vrací. Takže nejenom, že jsem vůči té velrybě necítil zášť, ale i ti rybáři ve mně nevyvolali vůbec žádné emoce. A to ani v momentě, kdy po měsíci uprostřed oceánu dlouze a hnusně umírali na zbytků lodě. Ron je ale pan režisér a tak i přesto přichystal pár nezapomenutelných scén a kvalitních momentů, které nelze přehlédnout. Pořád ale příběh, a s ním spojené emoce, srazily film na průměr, čímž dokazuje, jak snadno příběh, jinak kvalitní film, dokáže ovlivnit. ()
Teší ma, že som po dlhom čase videl hollywoodsky film takpovediac oldschool strihu, aký aby človek v multiplexoch hľadal lupou a nakoniec bez výsledku. Osobne mi je smutno z toho, že takýto film v kinách prepadne, pretože mladí potrebujú k zábave už len komiksové adaptácie a obrovské roboty a na nič iné sa nechodí. A podľa tržieb sa niečoho podobného asi zase veľmi dlho nedočkáme. A keď aj áno, tak to prepadne ešte kolosálnejšie, viď Lost City of Z. Film má nejaké tie muchy, Howard sa nemusel báť explicitnejšie zobraziť niektoré nechutné detaily, ale tu sa asi ozvalo štúdio. V srdci mora ale poskytuje dostatočné množstvo napínavých scén a celkovo až na záver dobre pádluje. Možno ešte trochu škoda upozadeného Murphyho, mal som dojem, že sa v postprodukcii strihalo viac, ako bolo potrebné. ()
Asi největší a nejnápadnější digitální marast, který jsem v životě viděl. I účelová stylizace seriálového Spartaka působí o proti V srdci zeleného plátna jak CGI z 22. století a 18 let stará televizní série Hornblowera pak tomuto epickému námořnímu dobrodružství natrhává prdel úplně, protože snad žádný záběr se neobešel bez viditelných digitálních zásahů a triků. Pokud si odmyslím, že vidím bazén v Hollywoodu znázorňující oceán a námořníky v největší možné bouři s desetimetrovými vlnami, které namáhají stěžně na bod zlomu, ale herci jen vzpřímeně stojí na palubě a problém mají jen s utíráním kapiček vody z čela, které na ně mimo záběr leje asistent produkce ze zahradní konve zavěšený na jeřábu, zůstane mi naprosto nudný film plný absolutně nezajímavých charakterů postav, které ačkoliv mají rozehrávat názorové rozepře, paranoiu, chuť po moci nebo morální dilemata, jsou ve výsledku jen trapně nezajímavý komparz asistující hlavní postavě filmu, velrybě Black Dick. Hovnarde, Hovnarde, ty mi k srdci přirůst už asi nikdy nedokážeš. 44% ()
Na obřím digi péru zvaném Mega Dick. V kinech byla delší dobu poměrně nouze o dobrodružné námořnické eposy, díru přišel zaplátovat harcovník Ron Howard. Síly spojil s osvědčeným Chrisem Hemsworthem, jenž je ústřední postavou vyprávění, ačkoliv fascinující příběh o (ztroskotané) posádce velrybářské lodi Essex, vypráví po letech její nejmladší člen, a to přímo slavnému spisovateli Hermanu Melvillovi, který se zaujetím počíná psát první řádky svého slavného literárního díla - Moby Dick. Divák tak bude svědkem zrodu slavné knihy, respektive kterak se příběh velrybářů stal zdrojem inspirace do té doby podceňovaného autora. Po mnoha fascinujících scénách na moři, nasáklých CGI skrz naskrz, bylo ale postupem času jasné, že dvojka Howard & Hemsworth nenaváže na úspěch svého sportovního dramatu "Rivalové". Film v USA v podstatě propadl. Když se příběh přehoupl z vln oceánu na souš, přišla i podstatná změna stylu vyprávění. Změna k horšímu. Dobrodružný styl se prakticky z filmu vytratil, nástup hlásily podivné "psychedelické" až hardcore výjevy, co stejně podivně znázorňovaly utrpení a strádání námořníků ve stavu ztroskotání. Že už to nebylo nijak zábavné, avšak pro film svým způsobem přínosné, to už se jaksi z hlediska kompaktnosti a adekvátnosti scénáře neřešilo. Horší bylo, že už se nedostavila žádná epická scéna! Film zřejmě všechny vyplýtval ve svých předchozích skvělých dvou třetinách. Dojezd byl přinejmenším maličko nudnější. Spousta potenciálně dobrých scén se totiž vměstnala jen do úst Brendana Gleesona, který je sice detailně popsal, ale co z toho. Divák tak byl třeba připraven o kanibalistickou scénu, v níž je barvitě popisováno, jak zubožená posádka "hamala" jednoho (černého) ťuhýka ze svých řad. I když film má ke dvěma hodinám, v závěru už se začalo spěchat, což se podepsalo na celkově slabém vyznění několika stěžejních scén, k nimž patřilo i soudní líčení s přeživšími veliteli ztroskotané lodi, kteří byli vyšetřovací komisí nuceni lhát, aby nevyšlo najevo, že posádka byla zdecimována obří Bílou velrybou. Převážná část filmu je ale perfektní. Bez vydatného CGI se dnes už žádný pořádný blockbuster neobejde. Není tedy proč mít filmu za zlé, že množství scén na moři je plně digitálních, stejně tak konfrontace velrybářů s (digi) kytovci. Howard s kameramanem Anthony Dod Mantlem připravili fascinující porcí scén, ve kterých přírodní živly a obyvatele oceánu, nikdo hned tak nezkrotí a nepokoří. Je to nádherná podívaná, z níž si určitě vybavím skvělého Chrise Hemswortha, který hrál vyvinutým pérem, vyvinutým svalstvem i vyvinutým herectvím. Následovali ho i ostatní ze zajímavého hereckého ansámblu. Až na tu rozbředlou závěrečnou fázi filmu, je to film vládnoucí emocemi, pěknou kamerou, řemeslnou režií a plnokrevnými hereckými výkony. Snad jen pro pěstitele skalár je tenhle film určitým varováním, i z mírumilovné akvarijní rybičky lze mít za čas útočného Moby Dicka. 80% ()
Existuje nějaký film, kde se většina herců svých rolích nezhostila příliš důkladně, kde jsou chartery jimi hrané spíš jednorozměrné a kde někdy zamrzí přílišné použití cgi? Ano, existuje a je to V srdci moře, poctivý dobrodružný film, který si z různých klasik bere mnohé (konec konců, celé je to orámováno Bílou velrybou a vypravováním pro uši páně Hermana Melvilla), takže je tu například čtrnáctiletý vypravěč, co vypráví o hrdinství mužů na lodi, ale zároveň tu není nic klasicky šestákového (i když některým páteřím by možná slušel větší ohyb, ale i takhle je výsledek zcela hoden příběhu). Ono i to slabší herectví a jednorozměrnost postav zcela patří k věci - k dobrodružným charakterům se docela hodí ono upnutí na jeden cíl (případně vícero, pravidelně se měnících -. velryba, velryba, přežít, velryba atd.). A takových filmů je dnes sakra málo. Ano, klidně mohlo být levnější cgi nahrazeno komornějšími záběry, ale obávám se, že pak by tenhle film působil až příliš jako bludný přízrak, co dorazil z vod klasických dobrodružných filmů z dob před několika desítkami let. PS: vesmírná vydra s chapadlama to sice není, ale i tak je onen obludný kytovec vpravdě impozantní ()
Galerie (78)
Zajímavosti (16)
- Jedná se o šestý film režírovaný Ronem Howardem inspirovaný skutečným příběhem. Ostatní byly: Apollo 13 (1995), Čistá duše (2001), Těžká váha (2005), Duel Frost/Nixon (2008) a Rivalové (2013). (BloodMax)
- Hned dva z přeživších sepsali o strastiplné pouti paměti – 1. důstojník Owen Chase (Narrative of the Most Extraordinary and Distressing Shipwreck of the Whale-Ship Essex) a plavčík Thomas Nickerson (The Loss of the Ship "Essex" Sunk by a Whale and the Ordeal of the Crew in Open Boats). Zatímco Chaseovy vzpomínky byly vydány ještě v r. 1821, Nickerson své dílo napsal až s velkým časovým odstupem v r. 1876. Kvůli krizi vydavatele nebyl Nickersonův záznam vydán a rukopis byl málem ztracen – objeven byl až r. 1960. (rhiannon)
- Z filmu byly vypuštěny Galapágy a jejich plenění – Essex zde zastavila kvůli opravám a doplnění zásob. Na ostrovech Espaňola (tehdy Hood Island) a Floreana (Charles Island) námořníci posbírali údajně celkem 360 místních velkých želv (želv sloních). Želvy ponechali na palubě jako živé konzervy a po potopení lodi jich vzali několik do každého člunu. Na ostrově Floreana kormidelník Chappel v žertu založil oheň – na vrcholu sezóny sucha za chvíli hořel celý povrch ostrova. Tento požár zřejmě vyhladil zbytek populace zdejších želv i další organismy. (rhiannon)
Reklama