Reklama

Reklama

Sibaji

Jižní Korea, 1987, 100 min

Obsahy(1)

Sedmnáctiletá Ok-nyo žije se svou matkou v malé horské komunitě takzvaných náhradních matek. Za trochu peněz se tyto ženy vydědily ze společnosti, kde bez manžela a bez rodinného jména ztratily tvář, a tak odsoudily své dcery k tomu samému údělu, zatímco se vzdaly svých synů bez nároku je kdy znovu vidět a říct jim, kdo jsou. Když do osady přijde posel, který hledá náhradní matku pro bohatý, ale neplodný šlechtický pár, volba padne na Ok-nyo. Přestože ji matka varuje, aby se nevydávala stejnou cestou jako ona, Ok-nyo se nechá zlákat vidinou peněz a později i svými city k šlechtici. (mrtvej pes)

(více)

Recenze (2)

Sarpele 

všechny recenze uživatele

Bohatý šlechtic se vydá do vesnice „žen bez příjmení“, aby našel pro budoucího syna svého synovce, jehož žena nemůže mít děti, náhradní matku (sibaji), a zajistil tak dědice. Zvolí mladinkou Ok-nyo, kterou se její matka, sama také sibaji, snaží před tímto osudem ochránit. Ok-nyo však zláká vidina snadného výdělku a na obchod přistoupí. Od té chvíle sledujeme, jak je do té doby drzá, nespoutaná a nepřizpůsobivá dívka postupně podrobována nejrůznějším rituálům, které ji nakonec připraví o všechno, i o sílu dál žít. Tradice, rituály a (v tomto případě marná) snaha se z nich vymanit jsou oblíbeným tématem Im Kwon-taeka. To se projevuje i v častém zobrazování písma, psaní, oblékání a svlékání a také tradičních forem korejského divadla. V tomto případě jde o nejstarší původní korejskou formu – divadlo masek. Právě prostřednictvím divadla masek zaznívá ve filmu kritika šlechtické rodiny a jejích praktik, která jinou, přímou formou není možná. Kang Soo-yeon obržela cenu za ženský herecký výkon na festivalu v Benátkách. ()

mrtvej pes 

všechny recenze uživatele

Korejské filmy ze starší doby si mě začínají získávat tím, jak jemně mísí temná témata s narativním nadhledem a občasným zemitým humorem; jak se nesnaží mě emocionálně podojit, přestože jsou to melodramata stejně jako novější slzavoúdolné filmy, a namísto toho mi dají prostor se nechat vtáhnout do děje a cítit svoje vlastní pocity. Utlumené, ale krásné kulisy a mlhavá, tmavozelená krajina dokreslují osobní intimní tragédie všech postav. Pověry, zvyklosti a rituály pak zase dávají náhled do tehdejší mentality lidí žijících ve světě, kde lidský faktor je jenom korálek v řetězci dlouhé tradice, kterou nelze zpřetrhat. ()

Reklama

Reklama