Reklama

Reklama

Zkušenost

(festivalový název)

Obsahy(1)

Děj hodinového snímku neodbytně budí dojem, že jej lze odvyprávět ve dvou třech větách. Ovšem kdokoli se o to pokusí, zjistí, že množství témat a otázek, jež se pozvolna vynořují z nenápadně, ale o to důmyslněji komponovaných scén, nelze slovy zachytit - ani kdybychom je popisovali záběr po záběru.
Zápletka filmu Zkušenost, na němž se vedle Kiarostamího scenáristicky podílel jeho přítel i spoluzakladatel „íránské nové vlny" a pozdější politický uprchlík Amir Naderi, v zásadě staví na hlavu schéma populárního íránského subžánru, a sice melodramatické romance, v níž se chudý chlapec zamiluje do dívky z bohaté rodiny. Čtrnáctiletý Mamad je sirotek a pracuje (často i přespává) ve fotoateliéru bohatého známého svých příbuzných a při jedné z mnoha pochůzek - jež zahrnují vše možné i nemožné od mytí schodů, pravidelných donášek vody, pošty a čaje až po nekonečně úmorné rozptylování batolat, jimž jejich zámožní rodiče chodí do ateliéru pořizovat památeční podobenky - se zakouká do přitažlivé středoškolačky ze sousedství.
Sled událostí, jež se z jejich bezeslovného setkání rozvinou, je průzračně přímočarý a jednoduchý: Mamad investuje během jediného odpoledne svůj i cizí majetek (své jediné pěkné šaty a luxusní boty despotického šéfa), aby získal místo sluhy v rodině své vyvolené. Verdikt, k němuž se tolik upíná a kvůli němuž je ochoten opustit všechny jistoty, si vyslechne v situaci, kterou od té doby Kiarostamí pravidelně ukončuje své filmy - v enigmaticky přehuštěném a náhle přispěchavším okamžiku (mezi krátkým rozevřením a přibouchnutím dveří), o němž se nikdy s jistotou nedovíme, zda je spíš otřesný, nebo nadějeplný, protože reakce hlavního hrdiny zůstane skryta. Místo ní nám režisér nabídne jen závěrečné titulky.
Zkušenost je film, jenž mimo jiné dokazuje, jak zavádějící mohou být pokusy řadit Kiarostamího poetiku do obvyklých žánrových či filmově historických kategorií. Snímek, v němž kamera ani na okamžik neopustí Mamada, který se po většinu času zabývá jen těmi nejbanálnějšími úkony svého pracovního dne, nelze označit jen za neorealistickou sondu do života chudých adolescentů. Stejně tak není pouze sentimentálním melodramatem s dětskými protagonisty. Zároveň je melancholickým portrétem dospívání (Mamada a v metaforickém smyslu i íránské společnosti) a v neposlední řadě i katalogem Kiarostamího následujících filmů. Prolínající se vrstvy zvuků, jež do filmu s minimem dialogů ustavičně pronikají z prostoru mimo záběr, ilustrují režisérovu snahu vyjadřovat pomocí filmu především to, co není vidět; neustálé zdvojování všech předmětů a tváří prostřednictvím odrazů a fotografií zase jeho přesvědčení, že naši existenci nelze nikdy úplně oddělit od snů, fantasmat a iluzí - a že jen proto není nikdy úplně osamělá. (Letní filmová škola)

(více)

Recenze (6)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Film Zkušenost je první zkušeností Abbase Kiarostamiho s (téměř) celovečerním filmem, který natočil 3 roky po založení filmového oddělení Institutu pro duševní rozvoj dětí a mládeže v Íránu a několika krátkých snímcích. Ze zpětného pohledu je to skutečně jen taková zkušenost (jak trefný název!), s níž budoucí významný filmař začínal, budoval si tu svůj styl a dával znat, jakým směrem se bude chtít výraznou dobu ve své další tvorbě věnovat. Jestli jde o film, který odstartoval vlnu těchto osobitých „dětských“ filmových dramat v íránské kinematografie, chápu jeho historický význam, ale po tolika letech se ho podařilo tolikrát překonat (i samotním Kiarostamim) v dalších počinech, že dnes už po většinu času za mě nemá příliš co nabídnout, než zajímavý pohled na první vlašťovku svého druhu. Zvláště když celý film připomíná spíše volný sled scén, než souvislý příběh se začátkem a koncem. I když má skvělou černobílou kameru a více působivých momentů. *** Mimochodem, námět a scénář pocházejí od dalšího íránského režiséra Amira Naderiho, od něhož jsem nedávno viděl film Běžec (1985) a mám pocit, že tento pán evidentně hodně miluje čistění bot. :o) Každopádně tahle scéna se mi z celého filmu líbila asi nejvíc. [55%] ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Nepopírám, že to nemá řadu kladů. Právě naopak, většinu času to obstojně dokáže vyprávět obrazem, pár scén je skvěle vymyšlených a to poselství o životech dětí v Íránu je v tom hodně patrné a ve své době mohlo být i dost působivé, navíc i ten Kiarostami je v tom znát. Ale zároveň to taky bohužel dost zestárlo. Nejde mi o to, že ten film vypadá, jako by byl natočen někdy v padesátkách, ale o to, že v Íránu už řada takových filmů o dětech vznikla a Zkušenost oproti nim je už jen další do počtu. Chybí jí něco, čím by se mohla vymykat, nemá ani další hlubší myšlenky v sobě, ani silný příběh, ani není dostatečně psychologická a ani se svými postavami moc nepracuje, prostě jen sledujeme krutý osud jednoho kluka, co se snaží propracovat k lepšímu životu a tím to hasne. Nehledě na to, že i přes hodně přívětivou stopáž je to místy celkem nuda. Lepších, poutavějších a promyšlenějších filmů na podobné téma je celá řada, i v Kiarostamiho tvorbě... Slabé 3* ()

finn 

všechny recenze uživatele

Ne, tohle vážně nejde. 24 hodnocení povětšinou za 4* a bez komentáře? Nebude to tím, že není co komentovat? Protrpěná hodina mi byla cenou lekcí, že si na podobný überartový kousky musím nechat zajít chuť. [LFŠ 2012] ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Navzdory krátkej minutáži a veľmi prostého príbehu nejde o jednoduchú záležitosť. Začínajúci iránsky režisér vtlačil do jednej hodiny bezútešnosť a bezmocnosť mladého chlapca, ktorý trpezlivo pracuje, aby sa vymanil z prostredia, v ktorom žije. Na film treba mať náladu. Tretia recenzia. ()

Galerie (6)

Reklama

Reklama