Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jednoho léta roku 1922 byl býk zkrocen. Z diktátora blouznivou loutkou – Lenin prodělává v odloučení těžkou nemoc. Býk se řadí k dalším výjimečným dílům nekompromisního ruského filmaře Alexandra Sokurova, žáka Andreje Tarkovského, jehož tvorba nesnese bližšího srovnání; Sokurovovo jméno se naopak skloňuje jako přívlastek pro jedinečný styl, kterému jsou jiné snímky připodobňovány. A ani Býk, nominovaný na Zlatou palmu v Cannes, netvoří v bohaté Sokurovově kariéře pražádnou odchylku... Po Molochovi (1999), jenž byl alegorickou studií Hitlerovy, potažmo nacistické, mentality, se Býk soustředí na výsek Leninova života, léta roku 1922. Tehdy předsedu Rady lidových komisařů ranila první mozková mrtvice; vyprávění zdůrazňuje paradoxní pozici nezpůsobilého diktátora, který je izolován v Gorki, uprostřed lesní pustiny, a odkázán na péči druhých – k jeho nemilosti také Josifa V. Stalina. Duševní soumrak i tělesný rozpad bolševického vůdce pečlivě zpodobňuje formální ztvárnění. Biografické existenciální drama se oprošťuje od školometského líčení historických reálií. Místo toho se spolu s mocenskou unikavostí noříme do meditativního tempa, jemuž vévodí mlžná obrazivost nezdravě vybledlých barev (Sokurov se chopil také kamery). Výsledkem je psychologická analýza osobního skomírání, které jde ruku v ruce s úpadkem jedné nadvlády, jež má brzy vystřídat nadvláda jiná – hrozivější. Na Molocha a Býka pak Sokurov navázal portrétem o japonském císaři Hirohitovi s filmem Slunce (2005). Mnohem volněji, leč nejradikálněji, uzavírá Sokurovovu „tetralogii moci" fantazijně pojatá adaptace Faust (2011). (Česká televize)

(více)

Recenze (13)

fragre 

všechny recenze uživatele

Kdysi jsem viděl Leninovu fotku z konce jeho života, kdy mu již příjice zcela zpustošila mozek, na níž má šílené oči. A toto je film o počátku cesty k tomu konci. Jaký to kontrast toho až rajského prostředí zámečku a parku kol něj a té fyzické nemohoucnosti diktátora a i soumraku jeho mysli. Ale ta úpornost když vykřikuje: "Sam, sam". ()

robbez 

všechny recenze uživatele

Režisér má opravdu svůj jedinečný styl, který zřejmě nejsem dostatečně schopný ocenit. Já měl pocit, že sleduji nějakou bizarní parodii, která příliš nedává smysl. Snad jen ten závěr mi přišel zajímavý, kdy Lenin prožívá něco jako mystický zážitek smíření či spojení s přírodou a transcendentnem. Celkově bych ovšem tento film charakterizoval jako nekonečně nudný a trapný. ()

Reklama

Slarque 

všechny recenze uživatele

Pohled na velikána Voloďu jako nemohoucí trosku po mozkové mrtvici, jsoucí sice v čele státu, ale odklizenou na venkov a odříznutou od světa (telefon, noviny, pošta). Chvíli sice trvalo, než jsem si zvykl na to, jak je všechno tmavé a jen sem tam se cosi vynořuje ze stínů, ale jinak všechna čest, rozhodně mi to přišlo o dost lepší než film o Hirohitovi. ()

ra1n 

všechny recenze uživatele

Ve filmu to vypadá, že Lenin až teprve na sklonku života vede úvahy a vyjadřuje pochybnosti o věcech, ve které doložitelně nevěřil ani před Velkou Říjnovou (a po neúspěchu Trockého snahy o šíření revoluce už by ani věřit nemohl). Navíc ta metafora s odklízením padlého stromu a především Stalinova reakce na ni mi v politických souvislostech přišla dost laciná a až příliš zjednodušující. Dostavil se stejný pocit jako u předchozího dílu o Hitlerovi (nebo spíš Evě Braunové?): nicneříkající a povrchnímu pohledu poplatná karikatura "marnivosti mocných a jejich úpadku". ()

Galerie (4)

Zajímavosti (3)

  • Film bol nominovaný na Zlatú palmu v roku 2001 na filmovom festivale v Cannes. (Marek1991)
  • Scény so Stalinom boli pre ruské kiná vystrihnuté a následne znovu pridané pre verziu domáceho videa. (Marek1991)
  • V roku 2001 vyhral film cenu Zlatého barana od Ruského cechu filmových kritikov v kategóriách Najlepší herec, Najlepšia herečka, Najlepší umelecký vedúci, Najlepšia kamera, Najlepšia réžia, Najlepší scenár a Najlepší film. Taktiež získal v roku 2002 viacero cien Nika v Moskve v kategóriách Najlepší herec, Najlepšia herečka, Najlepšia kamera, Najlepší režisér, Najlepší výrobný dizajn, Najlepší scenár a Najlepší film. Získal tam aj nominácie v kategóriách Najlepšie kostýmy a Najlepší zvuk. (Marek1991)

Reklama

Reklama