Reklama

Reklama

Rok před svou smrtí vytvořil Gérard Philipe tragickou roli slavného malíře Modiglianiho ve filmu Milenci z Montparnassu režiséra Jacquese Beckera, klasika francouzské kinematografie. Na hlavním titulku filmu je uveden v závorce ještě jeden název Montparnasse 19, což byla Modiglianiho pařížská adresa. Film byl volně inspirovaný životem slavného malíře a zachycuje poslední období jeho života. V roce 1917 potkává Modigliani devatenáctiletou malířku Jeanne Hébuternovou, kterou zpodobnil na mnoha svých obrazech. Tak začíná příběh romantické lásky s tragickým koncem. Obětavá Jeanne následuje Amédea na každém kroku. I tak chatrné zdraví ničí soustavně Modigliani nezřízeným pitím alkoholu. Modi, jak se tomuto malíři, který stál stranou všech tehdejších směrů, říkalo, zůstává, na rozdíl od řady svých současníků, zneuznán a na pokraji existenčního strádání až do konce svého života. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (27)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Psát o Milencích z Montparnassu jako o životopisním snímku o jakémsi (mne neznámém) Modiglianim by byl asi ten poslední úhel pohledu, kterým bych se chtěl na Beckerův film dívat. Pár scén inspirovaných (asi) skutečnými historkami, třeba ta s erotickým obrazem za výkladem pochází jistě z řady těch snadno zapamatovatelných, ale jinak nám Jacques Becker ve svém předposledním snímku nabídl toho víc, než klasický příběh o jedném z mnoha malířů, který se dočkal svého uznání až po smrti. Dokonce i tenhle občas poněkud obehraný paradox dokázal originálně využít k vytvoření postavy vypočítavého mužíka (Lino Ventura) těžícího z déle předpokládané pozdní slávy neúspěšného umělce. Od počátku mne zaujala zakouřená hospoda plná chlastu a těch upovídaných lidí, mezi nimiž svojí tužkou tvoří své kresby, zneuznán a sám mladý malíř. I navzdory vycházejícímu romantickému vztahu atmosféra poměrně rychle začala houstnout, vztahy se hlouběji rozehrály, problémů a tísně přibývalo. Mizina, touha zůstat originál, mizina, těžké zalíbení v chlastu, opět mizina a do toho mimo jiné jedna šílená komerční šance prodat svůj obraz jako reklamní logo pro bohatého majitele firmy. Kam se vydá mladý muž, jemuž k splnění svého velkého cíle může nejvíc pomoct smrt...? Velmi povedené psychologické drama, občas s mírně rozvleklým romantizováním. 80% ()

Orlau32 

všechny recenze uživatele

Životopisné filmy jsou vždycky zajímavé. Pro mě je zvláštní, že jsem tento film viděla teprve téměř 50 let po smrti slavného a úžasného "Fanfána Tulipána " neboli miláčka žen Gerarda Philipa. Věřte mi, byl úžasný ! A pokud se někomu zdál jeho projev dobrý, ale unavený, věřte, že v té době už byl sám velmi těžce nemocen. Vždyť tento film natočil téměř rok před svou vlastní smrti. Gerard PHILIPE zemřel na rakovinu játry 25.11.1959 ve svých nedožitých 37. letech. Vzpomínám si na to tak přesně, vařila jsem zrovna oběd a rozhlas tuto příšernou zprávu hlásil v poledních zprávách. Pro slzy jsem nemohla oběd vůbec dovařit. Byl to jediný herec, kterého jsem opravdu upřímně oplakala. Byl to prostě náš "FANFÁN". Film Milenci z Montparnassu se mi líbil. Filmy se životopisnou tématikou se musí držet faktu, takže tam režisér nic moc nenavymýšli. Trochu nudně působila Anouk AIMÉE ( no ale to byl typ herečky, který hrál furt stejně... žáden jiný výraz v obličeji než unuděná krása). Lino VENTURA se nemohl nijak rozehrát, pro herce jeho kalibru to byla moc malá role. ()

Reklama

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Příjemně laděný snímek, který velmi dobře vystihuje povahu a život malíře. Ukázka lásky, zrady, lidské zášti a snahy vydělat funguje stejně jako důkaz těžkého života mnoha umělců, kteří jsou docenění až po smrti, kdy to pro ně již není důležité. Gérarda Phillipe v jednom ze svých poslední filmů odvádí skvělý výkon, v kterém mu rychle uvěříte, že on je Modigliani. Bohužel na druhou stranu film také trpí mnoha neduhy doby, které využívají černobílého obrazu pro správnou atmosféru a některých dlouhých scén pro potřebný "umělecký vzhled". Ve výsledku je tak film někdy dost pomalý a uspává. ()

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Poslední roky talentovaného italského malíře si tvůrci přiučísli a měla jsem pocit, že se historií příliš netrápili, nicméně v tomto případě jsem ochotná přimhouřit oči, Gérard Philipe je totiž v roli Modiglianiho dech beroucí, strhující, lehce uvěřitelný, tuším, že na hranici hereckých možností.. Příběh zajímavé a vnitřně rozervané osobnosti přiblížil dokonale, v tomto smyslu funguje snímek jako psychologické drama skvěle (tísnivě), život na hranici bídy, utrpení a pochyby nad tvůrčí prací, kladný vztah k alkoholu, drogám i ženám.. Bohužel ani životní láska Jeanne nedokázala zvrátit jeho osud, ani svůj vlastní.. Krásně smutné pokoukání.. ()

fragre 

všechny recenze uživatele

Snímek je (přes všecknu syrovost a depresivnost) romantizovaný, tempo pomalejší, ale leccos nahradí herecké výkony a autenticky působící exteriéry. Ač hlavní party hrají herci na úrovni, našince více zaujmul Lino Ventura v menší roli lidské hyeny. Vskutku, když ke konci filmu kráčí za na smrt nemocným a vrávorajícím Modiglianim, vypadá jak vlk vybírající si slabý kus ve stádu. Jinak musím souhlasit s předhodnotitelkou Idou Hutt - Andy Garcia, hrající Modiglianiho v novějším hollywoodském šlaku, vypadá vedle G.Philipa jako blahobytný měšťák ()

Galerie (65)

Zajímavosti (3)

  • Montparnasse 19 byla Modiglianiho pařížská adresa. (contrastic)
  • Původně se režie ujal Max Ophuls, avšak zemřel krátce po začátku natáčení. Režie se poté ujal Jacques Becker. (Marek#33)
  • Prvý krát sme mohli vidieť pred kamerou Pierre Richarda v malej úlohe študenta maliarstva. Jeho meno nebolo uvedené ani v titulkoch. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama