Režie:
Tom TykwerScénář:
Tom TykwerKamera:
Frank GriebeHrají:
Tom Hanks, Sarita Choudhury, Sidse Babett Knudsen, Tracey Fairaway, Tom Skerritt, Megan Maczko, Ben Whishaw, Michael Baral, Khalid Laith, Amira El Sayed (více)Obsahy(1)
Když je americký obchodník (Tom Hanks) vyslán do Saúdské Arábie, aby zde, jak doufá, uskutečnil nejlepší obchod svého života, naráží zde na značné kulturní rozdíly. Navzdory počátečnímu překvapení místními zvyky a neprůhlednou byrokracií se mu nakonec s pomocí upovídaného taxikáře (Alexander Black) a krásné saudské doktorky (Sarita Choudhury) začíná dařit v neznámém světě orientovat. (Falcon)
(více)Videa (14)
Recenze (105)
V téhle komedii se toho vlastně moc nestane. V tomto žánru je to možná méně obvyklé, ale prostě to tentokrát není o ději, ale o pocitu. A ten se Tomu Tykwerovi navodit povedl. Tom Hanks je skvělý, Alexander Black ale přes veškerou snahu ani trochu nevypadá jako Arab, zato poloviční Indce Saritě Choudhury bych to sežral i s navijákem. Ani Lewis Rainer mi nepřišel příliš podobný mladému Tomu Hanksovi, ale budiž. A ta omáčka kolem cyklistické značky Schwinn byla v té zkratce podaná docela srozumitelně (body navíc od cyklisty). ()
Dostanete-li se do jakékoli země vyznávající jiné náboženství než křesťanství, je to vždycky megacloumák. Mně osobně ty rozdíly vychytávat vždycky bavilo. Ovšem, pokud je to pracovní návštěva, je to jiné. V zemích "půlměsíce" čas běží podle úplně jiných měřítek a o věcech se rozhoduje často jinde než za jednacím stolem. Orientální despocie- to je oč tu běží. Jste sice nejlepší kandidát, ale vyberou jiného, jelikož má zábavnější manželku nebo zajímavější auťák. Tom Hanks se ocitá tak nějak ve filmu Ztraceno v překladu 2. Ztratil cestu životem a tohle mu mělo pomoct vyrovnat finance v rodinném rozpočtu. Pobyt v Arábii ale vypadá spíš jako jeden velký průser. Jako herec Hanks hraje jako o závod, jde mu to, ale přece jen příběh nemá potřebnou hloubku, je to film pro masy, příliš povrchní a zobecňující. Základním poselstvím je, že Saudové zase tak daleko k Američanům nemají, láska kvete v každém věku a nikdy není na nic pozdě. Víc ale ve filmu nehledejte, jelikož tam opravdu nic není. 70% ()
Tento film jsem našel čistě náhodně. Zaujal mě jeho název. Bude to jistě zajímavý film, pomyslel jsem si. Příběh vypráví o americkém obchodníkovi, který má přednést prezentaci samotnému králi Saudské Arábie. Pozná krásnou doktorku, která mu vyléčí.... Na zbytek se podívejte sami. Mně se film osobně líbil ale nebavil jsem se v celém filmu. Některé části mi připadali ,,suché". Celkové moje hodnocení: 76% Scénář: 7,5/10 Kamera: 10/10 Osazení: 6,9/10 Efekty: ?/10 Hudba: 7,1/10 ()
Skvělý film o ne/kompatibilitě dvou zcela odlišných kultur, Tom Tykwer je zpátky v plné formě. Úvodními postmoderně pojatými titulky trochu mystifikuje, když vytváří dojem, že se vrací do éry Loly běžící o život, pak ale otočí formálním kormidlem a začne vyprávět klasickou hořkou komedii o krizi středního věku a ,,tiché dohodě" života ,,amerického snu". Vtip je ovšem v tom, že frustrace ,,Americké krásy" se odehrává v Saudské Arábii, zemi a režimu tak civilizačně vzdáleném, že první polovina filmu vystačí s pouhým výčtem odlišností. Německý tvůrce umně akcentuje civilizační absurdno, mající až kafkovský rozměr (pronikání do ,,zámku", party na dánské ambasádě, Søren Kierkegaard, Copenhagen). V závěru Tykwer jako přesvědčený multi-kulturista sice nabídne coby smíření klasickou (multietnickou) romanci, tedy jakýsi objektivizovaný pohled (na základě premisy, že láska boří jakékoliv bariéry), ovšem chtě nechtě zůstává v intencích svého civilizačního rastru a zákonitostí a klišé západního filmového průmyslu, je nad slunce jasné, že Saudové by tento pohled zcela jistě nesdíleli (a kdyby tenhle film vzešel z jejich národní kinematografie, vypadal by docela jinak). Nic to ovšem nemění na faktu, že Tykwer nastavil svůj zoom na v západní kinematografii celkem opomíjený fenomén reflexe globálního kapitalismu a na vypíchnutí nostalgického zamyšlení se nad tím, zda nebylo ekonomicky a politicky chybné přesunout gró průmyslové výroby mimo území západního civilizačního okruhu, zde konkrétně mimo USA. Je otázkou, zda vývoz a licencování technologií (a nutno podotknout i idejí) mimo Evropu a Severní Ameriku není vysoce kontraproduktivní... ()
Sľubný začiatok a v podstate celá prvá polovica vyplnená stretom kultúr a Alanovej aklimatizácie na Saudskú Arábiu. Najviac ma bavili pasáže s vodičom Yousufom, ktorého skvelo stvárnil Alexander Black - jednoznačne najlepšia postava celého filmu. Prvá polka ma na rozdiel od tej druhej skutočne bavila a niektoré situácie a rozhovory boli naozaj vcelku úsmevné a zábavné vďaka svojmu dôvtipu. Bohužiaľ, druhá polka v znamení love story ma nemilo prekvapila, a v podstate aj sklamala. Škoda, že film nepokračoval vo svojej prvotnej atmosfére a celé to skĺzlo týmto smerom. Nehovorím, že to bola potom nejaká katastrofa, ale rozhodne to ubralo celkovej kvalite filmu. ()
Galerie (82)
Zajímavosti (5)
- Produkce byla odstartována finanční sbírkou v rámci projektu Kickstarter. (Terva)
- Režisér Tom Tykwer a herecké duo Tom Hanks a Ben Whishaw si zopakovali spoluprácu, keďže sa všetci traja stretli už pri natáčaní filmu Atlas mrakov (2012). (MikaelSVK)
Reklama