Režie:
Jon FavreauScénář:
Justin MarksKamera:
Bill PopeHudba:
John DebneyHrají:
Neel Sethi, Bill Murray, Ben Kingsley, Idris Elba, Lupita Nyong'o, Scarlett Johansson, Giancarlo Esposito, Christopher Walken, Garry Shandling (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Hrdinou filmu je chlapec Mauglí (nováček Neel Sethi), člověčí mládě vychované v džungli vlčí smečkou. Do džungle však přichází hrozivý tygr Šér Chán, jenž si nese jizvy způsobené člověkem. Šér Chán chce zničit vše, co vnímá jako ohrožení a Mauglí cítí, že již v džungli není vítán. A tak opouští svůj domov a vydává se na dobrodružnou cestu plnou poznání. Provází ho přísný mentor, pardál Baghíra, a veselý medvěd Balú. Cestou džunglí se Mauglí setká se zvířaty, které to s ním nemyslí vždy dobře. Patří mezi ně krajta Ká, jejíž svůdný hlas a pronikavý pohled hypnotizují člověčí mládě, a marnivý král Ludvík, který se snaží Mauglího přemluvit, aby mu prozradil tajemství překrásného, leč smrtonosného Rudého květu: ohně. (Falcon)
(více)Videa (24)
Recenze (752)
Prima oddechová zábava s fantastickou výpravou a bohužel také několika výhradami, z nichž za některé může české znění (písně skoro nemají šťávu) a za některé originál (opět píseň, tentokrát ta krále Louieho, která se do scény vlastně nehodí, dále málo využitý had Ká a úplný závěr, který je překvapivě pohádkovější než v původním animáku). Jinak se mi Kniha džunglí líbila a jsem rád, že na ni Jon Favreau po všeobecné nespokojenosti s Kovboji a vetřelci vůbec dostal peníze a že odvedl dobrou práci. Povedla se i hudba Johna Debneyho, která se opírá hlavně o dobře známé motivy, ale má i pár vlastních nápadů, no a nejlepší postavou je samozřejmě Balú s mimikou Billa Murrayho. ()
Novou adaptaci klasického díla anglické literatury předcházela pověst zvěstující, že máme co do činění s dílem, které láme věky, ba přepisuje dějiny. V jistém smyslu je to pravda. Anglická historická identita byla převedena do současného rozjásaného neoliberálního nazírání, které si libuje v hromových (kdysi barnumských) efektech a vnějšek cukrovaný nekritickým kultem happy endu (šťastného konce za každou cenu) překrývá očividné slabiny scénáře; Kiplingova kniha pláče v koutě. Na druhou stranu je nutno přiznat kvalitu bravurnímu zvládání triků, snaze autorského týmu neutonout v tom, co se u nás stále častěji nazývá americkou brakovou filmovou tvorbou, a úsilí alespoň zčásti respektovat kult architekta mýtu bílého muže, kterým Kipling byl a zůstává. Na rozpačitosti dojmu z celku, nabízeného s vpravdě marketinkovým zápalem, to však nic změnit nemůže. ()
Favreau mě nikdy jako režisér extra nebral. Iron Man je zpětně slabší marvelovka, která stojí a padá hlavně na Downeym (o dvojce nebudu ani začínat), Kovbojové a vetřelci jsou mizérie a Zathura celkem fajn. Nic víc. Když si tedy vyšlápl na Knihu džunglí, kterou zná snad každý, nějak extra mě to nezajímalo. O to příjemnější je výsledek. Ne že by šlo o dokonalou podívanou, občas to příběhově dost drhne (opičáci mohli být kratší), ale jako film s ambicemi pobavit malé i velké diváky zkrátka tahle výprava mezi digitální zvířátka funguje. Favreau zvládá akční scény, napínavé momenty i humor a navíc si pohlídal i vizuál. Kniha džunglí je nádherná a filmová divočina snese srovnání i s avatarovskou Pandorou. Pořád je na co koukat a dovedu si představit, že prckové budou na plátno čumět s naprostým nadšením, ať už tam bude hláškovat Balú, děsit Šér Chán nebo syčet Scarlett Johansson. Nejde o filmovou revoluci nebo film, který se zapíše do dějin, ale o tu nejpoctivější žánrovku, kde téměř všechno funguje tak, jak by mělo. Dobře odvedená práce. A nebude mi vadit vidět ji podruhé. ()
Člověk sleduje tenhle technologický zázrak a v mysli mu létá myšlenka, že "Budoucnost je teď" a ujištění, jaký obrovský skok vpřed filmaři udělali ve vývoji CGI animací a trikových prostředků za posledních 20 let, o tom se filmařům v "předjurském" období mnoha desetiletí mohlo jenom zdát. Tohle je bezesporu vrchol technických možností současného Hollywoodu a čichám čichám nějaké technické Oscary. A to prosím píšu jako divák, který nemá vůbec v oblibě digitální omalovánky, kterých je dnes ve filmech přecpáno a upřednostňuje manuálně vyráběné triky. Jenže tady vám do oči nebijou žádné digi orgie, které by působily nepatřičně, vše vypadá tak uvěřitelně a živě, až oči přechází. Když si uvědomím, že veškeré přírodní prostředí vznikalo v počítači, tak mi to prostě hlava nebere. Zážitek navíc umocňuje i báječná knižní předloha, a pokud její příběh naučil aspoň pár dětských diváků k lásce ke zvířatům, měl tenhle film smysl. ()
Tak se nám sešli staří známí, na nichž nejedno lidské mládě vyrůstalo a patrně poprvé se dozvědělo, že na Zemi žijí i jiná zvířata než psi a kočky. Lví podíl, pardon, medvědí podíl na tomhle velepříjemném filmu má pan Kipling (aniž by to tušil) a borci, co vykouzlili životná neživá zvířata. Ten jediný lidský herec mezi ně zapadl jako šperhák do zámku. Jo, takhle nějak si představuji dobrý rodinný film, který pobaví prďoše i staroše i ty mezi. A to se ne vždy podaří, že? ()
Galerie (81)
Photo © Walt Disney Studios
Zajímavosti (17)
- Aj keď sú všetky zvieratá vo filme pôvodom indické, jediný herec, ktorý im prepožičal hlas a má svoje korene práve v tejto oblasti bol Ben Kingsley (Baghíra), potomok anglo-indického rodu. (beso74)
- V původním animovaném filmu Kniha džunglí (1967) i v knize byla postava krajty Ká samec, což se nyní změnilo, jelikož hlas zvířeti poprvé propůjčila žena - Scarlett Johansson. (hansel97)
- Nosorožec Rocky (Russell Peters) se měl objevit už v původní animované Knize džunglí (1967), konkrétně ve scéně se supy, ale nakonec se do filmu nedostal. (D.Moore)
Reklama