Reklama

Reklama

Krutý příběh mládí

(festivalový název)
  • Japonsko Seišun zankoku monogatari (více)

Obsahy(1)

Druhý snímek obrazoboreckého autora Ošimy znamenal pro Japonce totéž jako pro Francouze Godardův film U konce s dechem. Obrazově dynamický a nesentimentální rozchod s předchozí tradicí domácí kinematografie ukazuje na příběhu mladíka Kijošiho a studentky Makoto, jak se původně dobrý skutek obrací ve svůj opak. Stopující Makoto se chystá zneužít postarší řidič, jenž ji zavezl jinam, než sama chtěla. Před agresorem ji zachrání Kijoši, který ho postraší natolik, že muž mu nakonec vydá i své peníze, aby se uchránil před dalším stíháním. Makoto se do svého zachránce zamiluje, ale z jejího idolu se vyklube citový mrzák, jenž v nouzi neváhá donutit svou milenku k tomu, aby si z této nepříjemné události udělali obživu: Makoto se vnucuje do auta zámožným řidičům a ve chvíli, kdy jejich zájem o koketující stopařku přeroste meze slušnosti, zasahuje Kijoši, který jede po celou dobu za nimi na motorce. Milenci pak žádají finanční kompenzaci za to, že obtěžování neohlásí… Z love story je náhle příběh citové frustrace a zneužití, z milence pasák, z milenky oběť... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (10)

Arkanoid 

všechny recenze uživatele

Noviny, krvavý názov filmu, tiene a naliehavá, hypnotická vážna hudba. Atraktívna stredoškoláčka Mako žiada s kamarátkou v noci o odvoz. Žiaden oslovený vodič neváha. Po osamení s vodičom ju on chce znásilniť. Zachráni ju ale okoloidúci stredoškolák Kyoshi. Na druhý deň jej vraví, že neznáša mladé ženy túžiace po starších chlapoch. Idú minúť peniaze, ktoré im dal vodič za mlčanie. Záchranca však Mako zmanipuluje. Scéna jej vydierania je trochu nechcene úsmevná, keďže hodí Mako do vody a ona vraví, že nevie plávať, pritom prepláva pár metrov. Ich vzťah sa stane konsenzuálny, ich sex má však drsné prvky, čo sa jej nepáči, lebo on jej nevyjadril žiadne city, kým ho ona miluje. Do vzťahu ho doženie ona, keď sa jej on týždeň neozýva, ide ku nemu a volá mu do bytu staršej bohatej ženy. Čaká ho aj sama v bare s yakuzákmi, kedy vypukne medzi chlapmi konflikt. On porazí v pästnom súboji všetkých, no ich boss mu udelí pokutu 500 yenov, ktoré im musí vyplatiť, čo však nemá. Film je v nočných scénach nasvietený do oranžova a nikdy sa nezabudnú zobraziť tiene z eletkrického svetla, možno ako tienisté stránky hlavných postáv. Obrazovo efektívne vyznieva aj zobrazenie len očí rodičov v prvom zábere príchodu Mako domov po prespaní u Kyoshiho, kým jej tvár je zobrazená celá. Jej romanca má vplyv aj na jej sestru, ktorá prichádza za svojou starou láskou. No týmto postavám sa film až tak veľmi nevenuje, kontrastuje ich s mladšou generáciou. Kyoshi je zákerný voči kamarátovi. Na film sa príjemne pozerá. Podľa obsahu som si film predstavoval trochu inak, no ako trpká romantika je výborný. ()

Rattlehead 

všechny recenze uživatele

Spíše zklamání, Óšima umí lepší kousky. Film u mě neboduje ani jako nová vlna (dám přednost naší či francouzské), ani jako generační výpověď (mnohem lepší jsou snímky jako "Rebel bez příčiny", naše "Probuzení" či třeba německý "Die Halbstarken"). Ovšem muzika je zde hodně dobrá a zaujalo mě, že i v Japonsku mají něco na způsob pochodující dechovky. ()

Reklama

stub 

všechny recenze uživatele

Jedno z mých nejoblíbenějších Oshimových děl. Určitá krkolomnost až křečovitost některých jeho postav zde absentuje a prostor zbývá pro trpce půvabnou generační výpověď s univerzálními, nadčasovými přesahy. Tento snímek mi připadá ve své podstatě o mnoho odvážnější, než pozdější šokantní kousky typu In the Realm of the Senses... ()

pwh 

všechny recenze uživatele

Jeden z iniciačních filmů japonské nové vlny. Sice neni tolik odvázanej jako filmy francouzské nové vlny, ale když ho srovnáme z uhlazenými a vyumělkovanýmy japonskýmy filmy ze stejné doby, tak tento, kteý používá dlouhé "neučesané" ruční záběry, barevný širokoúhlý formát a ve středu dění je tu rebelující mládež musel tenkrát působit jako zjevení a začínající režisér Nagisa Oshima rázem získal pověst jednoho z nejodvážnějších japonských filmařů... Vedle snahy působit uvolněně a spontánně zbyl prostor i na snahu analyzovat tehdejší společnost. Hlavní postavou je dívka mající poměr se svobodomyslným ale silně nezodpovědným a sobeckým mladíkem. Její rodiče bezradně zkouší dělat první ústupky svobodomyslnému cítění nastupující genrace, což špatně nese její starší sestra, která zažila přísnější výchovu. Čím dál víc se ale zdá, že úhlavní pár má jen dvě možnosti: Buď se nakonec přecejen přizpůsobí normální společnosti nebo jej subverzivní chování přivede ke špatnému konci... Ze tří filmů, jež sem od Oshimy viděl se mi tenhle líbí asi nejvíc. ()

Jhershaw 

všechny recenze uživatele

Problém generačních filmů je, že jejich výpověď či rebelanství je aktuální jen v té době, a ne vždy bude působit stejně intenzivně i skoro 50 let poté. ()

Galerie (6)

Reklama

Reklama