Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Hlavním hrdinou filmového podobenství zpochybňujícího nadřazenost lidské rasy je pes Hagen, který je řízením osudu oddělen od svojí milující paničky, třináctileté Lili, a musí se naučit přežít na ulicích Budapešti. Tam mu ze strany lidí stále hrozí nebezpečí, přesto se Hagenovi podaří získat psí společníky a přežít, aby se ve strhujícím finále postavil do čela dvousethlavé smečky psů a vrátil svým trýznitelům vše i s úroky. (Artcam Films)

(více)

Videa (5)

Trailer 1

Recenze (69)

kleopatra odpad!

všechny recenze uživatele

Dech vyrážející zvěrstvo, na které, prosím vás, nenechte koukat děti, i když je mi jasné, že dnes jsou otrlé a lecčemus zvyklé, ale stejně ne. Holčička a pejsek, kterého její otec nechce přes práh, tak jednoduše sociálně to začíná ... a jako Noc oživlých mrtvol, totiž psů, to končí. Nesmyslné jednání všech postav i zvířat doprovázené samoúčelným sadismem a brutalitou. Metafora? Na to prdim. Psy miluju a právě proto tenhle paskvil odsuzuju k odpadu! ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Fehér isten je delikátnym vo svojej schopnosti klamať telom, nastaviť zrkadlo súčasným filmovým trendom a s talentom skúseného obchodníka predať obohrane univerzálnu tému funkčnou, esteticky ľúbivou a divácky atraktívnou formou. Kornél Mundruczó je ešte stále veľmi čerstvou krvou, prúdiacou v žilách maďarského filmu. V uliciach hlavného mesta rozohráva s pár bábkami veľké divadlo, ktoré sa vysmieva kritickým snahám o zaraďovanie do škatuliek "art" či "mainstream". V časovom horizonte niekoľkých dní sa roztáča kolotoč lásky, nepochopenia, zrady, rasovej nenávisti a pomsty. Mundruczóov konfliktný svet, hraničiaci s antickou alegóriou zla, stojí na dvoch pilieroch. Lili je predstaviteľkou dospievajúcej rebelujúcej generácie - mladé dievča z rozvedenej rodiny, ktoré len ťažko nadväzuje vzťah s otcom v komplikovanej sociálne situácii, vzpiera sa autorite v podobe učiteľa hudby a okrem vášne k hre na trúbku sa utieka k jedinej láske, svojmu psovi Hagenovi. Podstatnejším protagonistom je samotný Hagen, miešanec, ktorý je neustále konfrontovaný s nepriateľskými ľuďmi, nečakane odvrhnutý a napokon zanechaný na pospas vlastnému osudu._____Striedaním oboch rovín dochádza vo filme k početným štýlovým a naratívnym ozvláštneniam, ktoré sa prispôsobujú fokalizovanému pohľadu ľudského a psieho hrdinu. Spektrum trinásťročnej Lili je obmedzené na surový realizmus, rodinné väzby, kamarátstvo a marginalizovaný sociálny kontext, podaný s napoly dokumentárnou civilnosťou. Skrz prizmu oddaného a vydeseného zvieraťa (ostrým strihom z ľudskej perspektívy kamera často preberá jeho "prízemný" podhľad) sa naopak dočkáme v závislosti na emóciách pestrých žánrových variácií od thrilleru cez western až po slasher, s ľudskými charaktermi miniaturizovanými na prosté symboly (rovnako dobre by mohlo ísť o vzdanie holdu starým majstrom maďarského filmu, ale túto oblasť nemám naštudovanú) a napĺňajúcimi schémy a klišé. Záverečné prepojenie línií, v ktorom hrá špecifickú rolu hudba (obkolesujúca diváka od prvej do poslednej minúty, nie však ako prvok (s)prosto a lacne efektný, ale predpovedajúci svoj význam a jeho dôležitosť v očiach hlavnej dvojice) hádže jasné svetlo na jednoduché podobenstvo ako groteskne štylizovanú love story dvoch druhov, svojho druhu modernú verziu nesmrteľného príbehu o Kráske a zvierati v kulisách súčasnej Budapešti. Podobenstvo funguje dvojplánovo - síce poukazuje na dištinktívne znaky druhov (psie oči, uši a tesáky, ľudský jemnocit, vzťahy a nevysvetliteľnú krutosť), ale napokon smeruje k tomu, čo máme spoločné._____S pokojným svedomím môžem Mundruczóovi odkývať všetko, od technického zázemia cez neagresívnu dejovú experimentáciu až po obsadenie a prácu so zvieratami bez toho, aby som pociťoval nutnosť obviniť ho z plochej spektakulárnosti a prvoplánovosti. Fehér isten sa totiž nielen že nevyhýba neduhom žánrového rozprávania, ale dokiaľ nenarúšajú plynulý chod filmu a všetko do ladne seba zapadá, pousmieva sa nad kritikmi, ktorí na tieto domnelé slabiny podnikajú neúspešné výpady a vyžadujú originalitu bez kompromisov. V niektorých polohách by som však predsa uvítal viac ráznosti či dôslednejšieho rozvedenia (pôdorys zmeny chovania otca či Lilin vzťah k spolužiakom). 75% () (méně) (více)

Reklama

Fr 

všechny recenze uživatele

„NEJDĚSIVĚJŠÍ JE, ŽE TI PSI SE NECHOVALI JAKO ZVÍŘATA…“ /// O psech a lidech. Nic pro zvířecí humanitární pracovníky. Vlastně ani pro lidský milovníky zvířat. Spíš pro psy jako takový. Asi to není nejjednodušeji vodvyprávěný, ale já si to přebral, páč to každou minutou nabývalo na síle a vygradovalo to psí cestou za pomstou. Snímek vystřídal spoustu filmovejch nálad. A když přešel v horor, donutil k zamyšlení. Zřejmě se Maďaři chovaj k psům jako hovada. Naštěstí u nás je svět ještě v pořádku! Nebo ne? /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Nesnáším psy. 2.) Líbil se mi komentář uživatele Madsbender… 3.) Thx za titule „panacik80“. /// PŘÍBĚH *** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ * ()

Krt.Ek 

všechny recenze uživatele

Zrození Planety psů. __ Kornél Mundruczó měl zřejmě ambici natočit poctivý umělecký film (film se v dedikaci přihlašuje k zřejmě nejslavnějšímu maďarskému auteurskému režisérovi Miklósi Jancsóovi) na téma krutosti člověka vůči zvířatům (nebo možná obecně krutosti silnějších vůči slabším?), ale za mě se výsledným tvarem více blíží poetice nízkorozpočtových (a právě proto) exploatačních horrorů. Ano, tušil jsem do čeho jdu. Ano, věděl jsem, že se mi spousta scén nebude líbit. Ale... tenhle film to své téma tlačí děsně na sílu, zcela zřetelně manipuluje s mírou divákova (spravedlivého) vzteku. Příklady: pracovníci odchytové služby jsou očividně sadisté (jako by už tak nebyl dost znepokojivý svět, v němž jde odchytová služba na psa s tyčí s zdrhovací smyčkou, aby ho mohla zavřít do kotce, ne, zdejší "chytači" si to musí ještě užívat); většině dospělých postav silně vadí, že je Hagen kříženec (tj. že není čisté rasy), fakt jsem čekal, kdy začnou hajlovat(!); těm, kterým Hagenův původ nevadil, těm hned začalo v hlavě šrotovat, jak by na něm mohli vydělat (tedy dospělí: buď toulavého psa nevidí, nebo ho chtějí zlikvidovat, nebo se jim oškliví, nebo ho chtějí zpeněžit); vážně široko daleko se nenachází nikdo, kdo by neměl empatii na úrovni dozorce v lágru - já si tedy o lidstvu nikdy nemyslel nic dobrého, ale tady to už zavání karikaturou. Poslední půlhodina, v níž spoiler zdivočelí psi povraždí všechny, kteří Hagenovi kdy ublížili (včetně udavačské sousedky, jejíž ústrk Hagen nemohl pochopit), jako by v celé Budapešti nežil nikdo další spoiler radši ani komentovat nebudu, bůhví k jakým béčkovým hovadinám a.k.a. Žralokonádo a spol. bych se musel vztáhnout, aby se mi podařilo to finále vám nezasvěceným nějak přiblížit. 35 % ()

maddy 

všechny recenze uživatele

Rise of the Planet of the Dogs in Hungary. Žánrový mišmaš, ktorý nie je ani artom, ani mainstreamom, ale má rovnako blízko k obidvom a vo svojej podstate by prakticky ani nemal fungovať. Je totiž zlúčením rodinného dobrodružného filmu o zatúlanom psovi v štýle Lessie, sociálnej drámy o rebelujúcej teenagerke a v závere vynikajúcou prácou s davom psov až post-apokalyptickým filmom a atmosférou dokonca drsným animal hororom až slasherom. Z artu si berie neotrelý nápad, z mainstreamu zase divácky atraktívne podanie a teda svižnú kameru, pompéznu hudbu a energický strih, no v závere zároveň aj pár klišé s tým spojenými, ktoré sú príznačné skôr pre blockbusterovú produkciu (nedostatočná hĺbka, skratovitosť, diane na efekt a pod.) a ktorú sú v nej ľahšie ospravedlniteľné než v podobnom „arte“ alebo v prípade White God skôr „polo-arte“. Samotná myšlienka filmu o nadradenosti rasy sa tak stáva pomerne banálnou, využíva iba prvoplánovú symboliku, čo je v prípade podobného nezávislého filmu podstatný problém. Napriek tomu sa prikláňam k vyššiemu hodnoteniu, pretože podobný „artový blockbuster“ tu snáď ešte nebol a jeho jedinečné davové scény so psami sú jednoducho famózne. CELKOVO: 3,5* (7/10) ()

Galerie (66)

Zajímavosti (5)

  • V snímke vystupuje 274 psov, čo bol v tom čase svetový rekord v počte psov použitých v celovečernom filme. (ambron)
  • Kornél Mundruczó sa vyjadril, že si zámerne pre svoj film vybral namiesto spoločenskej menšiny psov, aby mohol o citlivej téme, akou je postavenie znevýhodnených a slabých menšín v spoločnosti, rozprávať slobodnejšie. (Zdroj: ASFK)

Reklama

Reklama