Režie:
Juliusz MachulskiScénář:
Juliusz MachulskiKamera:
Jerzy ŁukaszewiczHudba:
Henryk KuźniakHrají:
Jan Machulski, Leonard Pietraszak, Witold Pyrkosz, Ewa Szykulska, Krzysztof Kiersznowski, Zdzisław Kuźniar, Józef Para, Henryk Bista, Leon Niemczyk (více)Obsahy(1)
Varšava roku 1934. Z vězení se vrací zpátky do života „renomovaný“ kasař Kvinto, který má nevyřízené účty s bývalým komplicem, nyní majitelem banky, jehož přičiněním se dostal za mříže. Skutečným důvodem Kvintovy pomsty se však stane záhadná smrt jeho přítele muzikanta, který patřil ke komplicovým věřitelům. Společně se třemi dalšími muži se rozhodne vykrást trezory samolibého bankéře, aby jej potrestal za porušení zlodějského „kodexu cti“. Celovečerní debut Julia Machulského připomene americkou kriminální komedii Podraz (George Roy Hill, 1973), s níž jej spojuje retrostylizace a zvláštní styl humoru. V hlavní roli se představí režisérův otec Jan, který postavě kasaře dodal ušlechtilou eleganci. (Febiofest)
(více)Recenze (44)
U polského Vabanku je zřejmá inspirace režiséra americkým Podrazem. Na to, že se jednalo před 34 lety o prvotinu mladého režiséra, je dílo více než vydařené. Jistě, dnes by se střihalo svižněji, ale jinak film nezestárl a stále dobře pobaví. Doporučuji i Vabank II. Pokračování si udrželo úroveň I. dílu. U nás je nejznámějším filmem režiséra Michulského Sexmise, kterou natočil hned po Vabanku. Doporučuji podívat se i na jeho film Kingsajz a další filmy. ()
Machulského režijní debut, který předcházel v Čechách tak populární Sexmisi, je neuvěřitelně vydařeným heist filmem, který v tom všem napětí, drsňáctví a poctivé krimi atmosféře, nepostrádá groteskní chvíle i herecké výkony, které jakoby v některých scénách vypadly z 30. let, kdy se děj odehrává, aniž by to působilo rušivě. Taťka Machulski zase téměř nehne brvou, jen mu sem tam skvěle cuknou koutky. Oceňuji výskyt stereoskopického Kaiserpanorama jakožto rekvizity, která je dodnes k vidění v Muzeu kinematografie v Lodži. ()
Nenápadné, ale moc milé retro. Akce s přepadením banky je samozřejmě perfektní, stejně tak ostatní část plánu a dovětek. Jenom bych filmařům vytknul, že se jim nepovedlo tu osobní Kvintovu vendetu vystavět do silnějšího motivu, má to být ústřední myšlenka, ale hodně to splývá s menšími linkami a epizodkami v příběhu. Třeba v Tenkrát na západě je motiv odvety vším, a omáčka dělá atmosféru. Některé scény Vabanku připomenou vychytávky z Fešáka Huberta, pocitově jsme i ve filmu Smrt krásných srnců. Viděl jsem černocha se psem! Parádní původní dabing z Barrandova a pěkná Elzbieta Zajacówna. ()
Příjemná atmosféra, nápad, nadhled, tím vším film disponuje od první do poslední minuty. Dost mě dostávaly i dialogy, oni působily celkem nenápadně, ale některé seky byly vysloveně exibiční. Filmařsky dokonale udělaná zábavně lupičská nenuda, která má styl a úroveň. Juliusz Machulski odstartoval svou tvůrčí kariéru opravdu velkolepě. ()
Tenhle film jsem viděl někdy v polovině osmdesátých let a vůbec nebyl špatný. Nedávno jsem si ho stáhnul a ani po letech neztratil nic ze své působivosti. Elegantní kasař Kvinto, výborná hudba a i když film byl nízkorozpočtový, připadal jsem si jako ve třicátých letech. Prostě se povedl a dávám pět, protože jsem se bavil od začátku do konce. ()
Galerie (16)
Photo © Zespół Filmowy Kadr
Reklama