Obsahy(1)
Režisér pri tvorbe svojho celovečerného debutu využil skúsenosti, ktoré nadobudol ako fotograf pre National Geografic v odľahlých končinách Nepálu. Príbeh filmu sa sústredí na život obyvateľov nepálskych hôr žijúcich podľa starých tradícií v kmeňovom zriadení. Je nielen fascinujúcim hraným etnografickým dokumentom o unikátnej, do seba uzavretej, sebestačnej a tradičnej komunite, ale aj takmer mytologickým príbehom o boji nového so starým, osudu so skutočnosťou, priateľstva s nenávisťou. Vyniká nesmiernou fotografickou krásou, značnú pozornosť venuje vykresleniu rituálov a zvyklostí obyvateľov osady. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (106)
Čekal jsem nádherné scenérie Himalájí, ale dostalo se mi " něčeho mnohem většího ". Příběh veskrze obyčejný, ale přitom tak poutavý! Snímek ukazuje život místních domorodců, jejich zvyků, rituálů a především každodenního boje o " holé přežití. " Jsme svědky putování jedné karavany na cestě za zajištění potravy na celou zimu ( výměna soli za tolik potřebné obilí k přežití tuhé zimy. ) Je to příběh o střetu dvou generací, nastupující mladé spoléhající převážně pouze na sebe samé a starší lpící na prastarých rituálech. Nicméně ne vždy síla nutně vítězí, je potřeba také pokory.... Himaláj je pozoruhodný snímek, který má rozhodně co nabídnout a nejsou to rozhodně pouze krásné scenérie velehor. Co určitě potěší, to jsou vynikající civilní herecké projevy neokoukaných tváří a téměř meditativní hudební doprovod. A že by bylo záhodno snímek krátit.... já říkám přidat klidně 30 minut, tak rychle mi snímek uběhl před očima. ()
Veliký příběh odehrávající se mezi lidmi, přírodou a bohy. Himalaj karavana působí tak neskutečně přirozeně, autenticky a čistě, že divák musí okamžitě pustit z hlavy veškeré problémy, starosti a myšlenky, které se vztahují na svět, v němž žijeme. Úžasné záběry na přírodu, kontrast stáří versus mládí, kruté podmínky k žití za tónů velmi podmanivé hudby - to vše a ještě mnohem víc je vlastní tomuto snímku s velikou hloubkou a značnou dávkou oduševnělosti. Po posledním záběru jsem jen sledoval běžící závěrečné titulky a vychutnával si pocit blaženosti, povznešenosti a nepatrnosti v porovnání se střechou světa. Jsem vděčný, že Eric Valli mi tohle svým počinem umožnil. ()
Skôr dokumentárny film ako dobrodružný so zameraním na duchovnú stránku života a hlavne putovania. Dramatické situácie okrem jedného generačného konfliktu spočívajú len v tom, či prejdeme alebo neprejdeme, spadneme alebo nespadneme, zamrzneme alebo prežijeme. O živote v Tibete si určite radšej pozriem bežné dokumentárne filmy. ()
Úchvatné horské scenérie jsou v Nepálu téměř na každém kroku a v odříznutých oblastech tamní obyvatelé žijí i v dnešní době stále tradičním způsobem. Alespoň podle našeho evropského konzumního měřítka. A na zvykový styl obživy je naroubován dramatický příběh. Eric Valli mel talent, ale nebyl filmařem a samotný příběh je tím poznamenám. Jeví se to jako oživlá legenda, která je doslovně převedena na filmový pás a to tak nešikovně, že hlavní katarze se naivně a bez boje smiřuje sama se sebou a veškerá předchozí tvrdohlavost a odbojnost vyznívá nepřirozeně a směšně. Idyla, harmonie, soulad jsou nešťastnou výplní zuřivě hysterického střetu, protože neslouží ke kontrastu, ale jsou samotným ohniskem i cestou. Dramatická linka je tím odbytá a nestabilní a nejnosnější konstrukcí filmu je kamera a až kýčovité obrazy. Někomu to k uspokojení postačí, na mě ovšem působí ten celkový životní souzvuk v dramatu kontraproduktivně. Hlavní postavou majestátní ódy na život je Tinkle (zajímavý Thilen Lhondup), postarší vesnický vůdce rodu. Nedůvěřivý a paranoidní mimo úzký rodinný okruh, ješitný a popudlivý při prokazování osobního pohledu na pravdu. Zuřivě brání zvyky a rituály, zaslepeně hájí čest své rodiny s vůdcovskou rolí. Hlavním protivníkem je mladý a ctižádostivý Karma (velmi zajímavý Gurgon Kyap), nejschopnější vesnický muž nastupující mladé generace. Jeho schopnosti jsou sráženy uražeností a záští a důsledkem je i jeho celkové odmítaní prastarých tradic a obyčejů. Hlavní ženskou postavou je Pema (příjemná Lhakpa Tsamchoe), Tinkleova ovdovělá snacha. Věrnost, zodpovědnost a oddanost se dostává do mírného rozporu s citem a potřebou. Důležitou postavou je Tserin, pozdější Passang (zajímavý Karma Wangel), malý syn Pemy. Pro Tinkleho je jedinou nadějí pro pokračování zářivé budoucnosti a uchování rodinné hegemonie nad krajem. Výraznou postavou je Norbou (příjemný Karma Tensing), Tinkleův syn a buddhistický mnich. V zrcadlení pokojné víry se vydává na dobrodružnou cestu jako opora a usmiřovatel. Chvályhodné je obsazení rolí tamním obyvatelstvem. Zpracování příběhu je sice neuspokojivé, ale nezkrotnost divoké přírody v kontrastu s často přízemním chováním člověka určitě zaujme. A většinu obecenstva mainstreamového proudu film překvapivě svou vizáží i obsahem nadchne, což se počítá. ()
Film, který jsem si jednu dobu pouštěl stále dokola (ty 4 hvězdičky berte jako 88%). Líbí se mi hlavně myšlenka, že každý skutečný vůdce musí být na začátku ... (nechci prozrazovat pro ty, kdo film neviděli). Víc jsem psal tady: http://scobak.blog.sme.sk/c/105704/Vyborny-film-Himalaya-Karavana.html ()
Galerie (33)
Photo © Kino International Corp.
Zajímavosti (6)
- Až štyria účinkujúci vo filme mali svoje skutočné meno Karma (Karush)
- Film se natáčel přes devět měsíců v horských oblastech Dolpa, kam se lze dopravit pouze pěšky. (Tristan Rafael)
- Režisér Éric Valli, ač francouzské národnosti, žije v Nepálu, který mu byl inspirací pro snímek už od roku 1983. (Tristan Rafael)
Reklama