Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V rodinném domě na předměstí Kodaně žije skupinka intelektuálů, které spojuje zvláštní zábava – hrají si na idioty a záměrně tak provokují své okolí. Na procházce, v restauraci, v bazénu, na exkurzi v továrně… Dílo s podtitulem „Idiotský film o idiotech a pro idioty“ už ode dne své premiéry v soutěži festivalu Cannes rozděluje publikum a dráždí svou explicitností i zobrazením lidí s postižením. Druhý film z “trilogie zlatého srdce”, první Trierův snímek kompletně natočený na digitální kameru. Režisér zde v praxi zpracoval vlivný manifest z roku 1995, který sepsal spolu s kolegou Thomasem Vinterbergem a v němž žádal „očistu“ filmu od produkčních úprav, návrat k jednoduchosti a soustředění na příběh a postavy. (Aerofilms)

(více)

Recenze (209)

POMO 

všechny recenze uživatele

Film o vykročení zo zabehnutých koľají a nájdení absolútnej duševnej slobody a šťastia. A tiež film o veľmi ťažkom a pre slabšieho jedinca nemožnom návrate späť. Napriek všetkému pozitívnemu, čo k Idioterne cítim, by som ho ale prestrihal a skrátil. Námet je výborný, ale na dvojhodinové sústo nedostačujúci. Viac by mu svedčala 80-minútová stopáž, príslušná charakteru polo-experimentálnej snímky. ()

StanislachKo 

všechny recenze uživatele

"Poďme šokovať, nejak to dopadne..." A dopadlo to tak, že artovo založení nadšenci spokojne chrochtajú. Ja nie som artovovo založený nadšenec. Možno som zámeru celkom nepochopil, ale ako to bolo príšerne natočené pochybujem, že mohlo byť naschváľ (pol filmu na mňa zhora pozerá mikrofón, čas od času sa v zábere ukážu aj pracujúci kameramani, najchaotickejší strih aký som kedy videl atď ...). Nepochybujem, že si to to celé natáčanie Trier musel užívať a svojim spôsobom je mi táto recesia aj sympatická, ale vkusom sa mi nepribližuje ani na kilometre. A celkom ma prekvapuje, že tunajšie hodnotenia sú v rozmedzí "Geniálne! - poslabší Trierov kus". Lebo ten film si priam žiada o to niekoho nasrať! Larsi, tu máš aspoň mňa... ()

Reklama

Willy Kufalt odpad!

všechny recenze uživatele

Měl jsem pocit, jakobych sledoval sestřih nějakých amatérských videí trapných exhibicí partičky idiotů, případně občas trochu amatérštější reality-show, ale ani ve snu by mě nenapadlo, že takhle může vypadat dílo jednoho z nejuznávanějších evropských režisérů současnosti. Být to dílo nějakého filmového amatéra, asi nad takovým počinem mávnu rukou, ale od Larse von Triera jsem viděl mj. dva velmi dobré filmy Prvek zločinu a Evropa, takže vím, co Trier dokáže natočit (když chce) a s jakou osobitou stylizací, vyladěnou do detailu v každém záběru, umí zajímavý děj odvyprávět. Viděl jsem ale už od Triera i zcela nefunknční a dle mého názoru i zcela nevtipnou experimentální (pseudo)komedii Kdo je tady ředitel? a tihle Idioti jsou bohužel taky z tohoto druhého ranku. Připadá mi, že Trier svůj status uznávaného režiséra, který získal právem za pár výborných filmů, začal hodně zneužívat, tropí si z diváků šoufky a natáčí schválně takto nesmyslné experimenty a pseudointelektuální bláboly, které vydává za umělecké filmy... a téměř celý svět mu to žere i s navijákem, protože je to Trier. Takhle existence a znamenité ohlasy Idiotů působí alespoň na mě... Nevím, co mě štvalo víc, zda z velké části naprosto nevtipný (spíše trapný) obsah, naprosto nulová myšlenková hodnota nebo nesnesitelně amatérská ruční kamera. Když se v posledních 20ti minutách překlopil celý film do něčeho jako drama, nepřekvapivě mě to nechalo skoro stejně chladným. Největším kladem byly snad občas akorát pěkné herečky, jinak mě vážně nenapadá nic, co bych ještě ocenil. [15%] ()

pm 

všechny recenze uživatele

Nikdy nezapomenu na večer, kdy jsem poprvé viděla Rodinnou oslavu, první Dogma-film a na dojmy, které ve mně zanechal. Kdysi mne filmy podle manifestu Dogma fakt hodně bavily, přivedly mne k současnému dánskému kinu...a některé můžu stále, ale toto je s ostupem let jen otrava určená pro podobně znuděné. Těch několik čistých momentů nijak nepřehluší, že Idioti jsou kalkul non plus ultra, který navíc tato pravidla porušuje. 50% ()

poz3n 

všechny recenze uživatele

Nejsem nějakej uctívač Dogma 95, ale nedá se prostě upřít to, že hlavní cíl, filmy Dogma 95 splňujou. Soustředění se na herecký výkony, postavy a příběh. Útěk od reality a nalezení vlastního idiota v sobě samém. Pro mě nehorázně depresivní film, ač sem chvílema některý postavy chápal, bylo mi pak z nich na nic, ale furt mě to nutilo nad nima přemejšlet a přímo je neodsuzovat. prostě výborná Trierova práce. Na něm miluju to, že se ničeho nebolí, ať už jde o scény, který s klidnym srdcem označim za porno, nebo o cestu do nitra postav. ()

Galerie (9)

Zajímavosti (5)

  • Příběh filmu byl sepsán za čtyři dny. (D3VIL)
  • Lars von Trier trval na tom, aby herci v milostných scénach skutočne súložili. (morgos)

Související novinky

Normální festival

Normální festival

18.11.2006

Od 21. do 24. listopadu 2006 se v pražském kině Aero uskuteční přehlídka hraných a dokumentárních filmů, jejichž společným tématem jsou lidé, kteří se v běžném životě orientují trochu pomaleji,… (více)

Reklama

Reklama