Režie:
Tom McCarthyKamera:
Masanobu TakayanagiHudba:
Howard ShoreHrají:
Mark Ruffalo, Michael Keaton, Rachel McAdams, Liev Schreiber, John Slattery, Brian d'Arcy James, Stanley Tucci, Doug Murray, Sharon McFarlane (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Mark Ruffalo, Michael Keaton, Rachel McAdams a Liev Schreiber v hlavních rolích skutečného příběhu, ve kterém reportéři amerického deníku The Boston Globe odhalili masivní skandál zneužívání nezletilých představiteli místní arcidiecéze. Případ neměl dopad pouze na pár obviněných duchovních, ale otřásl celou katolickou církví. (Falcon)
(více)Videa (20)
Recenze (774)
Všichni prezidentovi muži této dekády. Spotlight je v prvním plánu skvostné novinářské drama, oslava jednoho ze stěžejních kontrolních mechanismů demokracie, v plánu druhém ovšem nabízí naprosto zdrcující téma, téma srovnatelné možná i s holokaustem, jehož vyznění a dopad na diváka by na první pohled mohla volba žánru trochu utlumit, dovedu si při jiném žánrovém zpracování představit mnohem sugestivnější a explicitnější ,,úder mezi divákovi oči", coby novinářské drama je ovšem tento suchý procedurální popis investigativní novinářské práce možná ještě působivější...i bez explicitních scén ,,zneužívání" je Spotlight zdrcující obžalobou katolické církve, která vytvořila za přispění fenoménu ,,slušných Němců" zrůdný systém institucionalizující pedofilii...a to nejen v USA, ale takřka po celém anglosaském světě. PS: Dokumentární obdobu této kauzy natočili francouzští dokumentaristé a novináři Katolická církev - tíživé mlčení... ()
Komorně natočený příběh o partě investigativních novinářů, která rozjela nebývalý církevní skandál. Formálně nezvykle umírněné, bez akčních scén, bez pozlátka, jen takový obyčejný příběh neobyčejných lidí. Tenhle film se rozhodně nestaví do role thrilleru, ale přesto je napínavým vyšetřováním plným emocí. Výborně napsané, zrežírované i zahrané, ne každému však bude tento filmový minimalismus, který místy zavání až asketismem, vyhovovat. ()
Seriózny film zaoberajúci sa serióznou problematikou. Nakoľko je téma poburujúca, verím, že je väčšina divákov z tohto snímku nadšená i zhrozená zároveň. Na mňa ako konzumenta množstva dokumentov, ktoré sa zaoberali týmito udalosťami už dávno predtým, ako "Spotlight" spatril svetlo sveta, to až tak nezapôsobilo. Tí, ktorí by sa radi dozvedeli viac, ako Vatikán dané skutky za zvrhlými kňazmi "upratuje", odporúčam "Mea Maxima Culpa: Silence in the House of God" či "Deliver Us from Evil". Tie Vás možno posadia na zadok ešte viac, ako tento film. ()
Kněžské svatouškovství, podané na příkladu převážně evangelické země historických evropských disidentů USA, se zdaleka nevztahuje jen na tuto zemi. Úsporný střih, důkladný ponor do námětu, kvalitní herecké obsazení, snaha o věcnost a konkrétnost, brilantní dialogy, to všechno vytváří obraz dynamické struktury té lepší - bohužel současně i té méně vábivé - stránky americké demokracie. Nevýznamná není ani problematizace (více na místě by byl ostřejší výraz zpochybňování seriozního novinářství) bulvárního novinářství a hold seriozní žurnalistice, kterou ve filmu dělají chybující - a chyby přiznávající - lidé z masa a kostí. Nepřímo dotčen tu je i Vatikán a svatý papež Jan Pavel I. Kardinál, který se na kněžské pedofílii přímo spolupodílel, byl vykopnut svou církví nahoru do Říma (Vatikánu). Úděsná jsou i dostupná, v závěrečných titulcích uváděná čísla: na pedofílii se podílelo zhruba 16% kněží v obvodu působnosti bostonské církevní provincie (skutečné číslo mohlo být ještě větší). K tomu všemu není co dodat. Svatouškovství není doplňkem, ale protikladem svatosti. Nevoní po myrze, ale po fekáliích a síře. Není boží, ale ďábelské. Hlavním ďáblovým nástrojem je - a není to náhoda - rovněž svatouškovský, nelidský celibát. ()
Ou-em-dží, tolik jmen v jedný větě nepadlo snad ani ve druhý řadě True Detective, ty bláho. Nebudu lhát, že jsem se občas pekelně neztrácel, nakonec to ale všecko stejně bylo sympaticky srozumitelný. Film roku za mě nicméně rozhodně ne, a to z jednoho zásadního důvodu: vůbec to totiž netoužím vidět podruhý. Generický drama odvyprávěný s jistotou zkušenýho profesionála až na herecký výkony (Ruffalo!) kupodivu skoro ničím nepřekvapilo. A jak ve filmu není překvápko, nadšením do stropu neskáču. Já vim, po těch letech už to nejni tak snadný, že jo, ale stejně... ()
Galerie (56)
Zajímavosti (23)
- Na benátském filmovém festivalu si snímek po promítání vysloužil aplaus ve stoje a také salvy smíchu, když bylo v titulcích uvedeno, že kardinál, který kryl perverzní chování kněží, byl odstraněn na vyšší post do Říma. (ČSFD)
- Titulky jsou psány ve fontu Miller, písmu typickém pro noviny Boston Globe, které ve filmu vystupují. (Kucndo)
- Matt Caroll (Brian d'Arcy James) má v mnoha scénách na stole položený kelímek od Dunkin' Donuts s ikonkou programu odměn "DD Perks", který začal fungovat až v roce 2014, tedy třináct let po době, kdy se film odehrává. Na chipsech Doritos v kanceláři je zase logo, které se začalo používat až v roce 2013. (hansel97)
Reklama