Režie:
Steven SpielbergScénář:
Melissa MathisonKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Mark Rylance, Ruby Barnhill, Bill Hader, Penelope Wilton, Rebecca Hall, Jemaine Clement, Michael Adamthwaite, Adam Godley, Ólafur Darri Ólafsson (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Příběh mladé dívky a laskavého obra známého jako Obr Dobr, kteří se vydávají na dobrodružnou cestu s cílem zajmout zlé lidožroutské obry, kteří pronikají do světa lidí. (Freeman Ent.)
Videa (23)
Recenze (316)
Spoilery! Mark Rylance je neskutečně sympatický člověk s dobráckým pohledem a uklidňujícím hlasem. Myslím si, že Steven Spielberg nemohl vybrat lepšího člověka ke ztvárnění jeho obra. Musím se přiznat, že se mi Spielbergovi kultovní pohádky vůbec nelíbili. Ať už je řeč o E.T. - Mimozemšťanovi či o Blízkých setkáních třetího druhu. K této pohádce jsem byl tedy nemálo skeptický. V tomto případě zcela zbytečně. Už v úvodu si mě snímek získal neskutečně krásnou vizuální stránkou a moc příjemnou atmosférou. Celé to krásně hrálo barvami a dovedu si živě představit, že by kdejakému epileptikovi udělal snímek krásný večer plný intenzivního třepání a pěnění úst. Vsuvečka s královnou mi zpočátku přišla dost nadbytečná a děsil jsem se toho, co přinese. Nakonec ji tvůrci pojali s obrovským nadhledem a mohl jsem se s chutí zasmát. Závěrečná operace britské armády v pohádkovém světě obrů v rytmu "God Bless UK Army!", byla hodně mimo mísu. Naštěstí trvala jen okamžik. Celkově jsem tedy příjemně překvapen a nebál bych se snímek doporučit rodičům s dětmi. Věřím, že si zde každý pochutná na tom svém. ()
(spoilery) Asi bych do filmu, na který můžou rodiče přivést i dost malé děti, nedával motiv, že se obr přivolává tak, že skočíte z vysokého patra a on vás chytí, protože vám vždy naslouchá a je poblíž. Ale jinak je to moc pěkná pohádka, která se zastává outsiderů. Scéna, kde malá holčička běhá po lese a honí sny, mě nečekaně naprosto dostala. ()
Jistoty jsou v životě nejdůležitější. Dalík do vězení nenastoupil (ok, tak na konec překvapivě ano), Babiš v rámci předvolebního xenofobního populismu zašel až k popření holocaustu (ok, tak prý se jenom nepřesně vyjádřil a nezná rozdíl mezi pracovním a internačním táborem) a Steven Spielberg zrežíroval další výborný film, byť se u nás OBR DOBR na rozdíl od zahraničí nedočkal příliš příznivé divácké a kritické odezvy. Mezi nejčastější výtky patří, že jde o špatně odvyprávěný počin, potažmo že závěr není kompatibilní s (pohádkovým) zbytkem. Důvody těchto dvou nesmyslných kritických připomínek jsou dle mého následující._____ OBR DOBR (THE BFG) není skutečně odvyprávěn jako jiné rodinné spielbergoviny (E.T. - MIMOZEMŠŤAN, HOOK, případně i ten JURSKÝ PARK). Na místo příčinné provázanosti jednotlivých bloků upřednostňuje uspořádání typické pro poslední spielbergoviny (LINCOLN, MOST ŠPIÓNŮ). Staví na paralelismech na rovině vyprávění (střídání holčičí a obří perspektivy, rytmizující prozkoumávání obou světů) i stylu (různé typy svícení pro každý svět, delší záběr kontinuálně sledující hrdinku v ohrožení každou cca půlhodinu). Propojuje spíše jednotlivé motivické (od postav odvislé - klukův kabátek, holčičí deka, veganská obří pochoutka a pití...) a na nich napojené tematické (od významu odvislé - slabší by se neměli nechat požírat silnějšími, humanistické řešení situace) linie. Celou dobu to přitom nezapomíná být nesmírně hravé, blbnoucí s perspektivou (3D efekt, nadhledy a podhledy, průchody mezi světy, running gagy založené na odlišné velikosti apod.), odkazující se na jiné Spielbergovy snímky (E. T. - MIMOZEMŠŤAN, 1941, BLÍZKÁ SETKÁNÍ TŘETÍHO DRUHU, INDIANA JONES A POSLEDNÍ KŘÍŽOVÁ VÝPRAVA, JURSKÝ PARK, ZTRACENÝ SVĚT, ZACHRAŇTE VOJÍNA RYANA...) a reflektující tvorbu (kinematografických - viz stínohra) snů._____ A ten poslední akt? Spielberg vždy kombinoval několik poetických tradic, za jejichž slučování byl mnohdy kritizován (naposledy nejvýrazněji asi za spojení artového štafetového způsobu vyprávění se stylem klasických hollywoodských děl ve VÁLEČNÉM KONI). V OBR DOBR to je od Dickense odpíchnuté a z Dahla vycházející fantasy (ba že pohádka - na to se příliš soustředí na definování fikčního světa) s britskou fraškou (královský dvůr). Kompatibilní to je nejenom díky stejné zemi původu obou kombinovaných tradic, ale i pro zužitkování všech předtím nastíněných tematických (např. povstání proti větším, ale mírovou cestou, rozumná domluva mezi lidmi různých národností i velikostí), motivických (např. kabát jako připomínka ztracené osoby i dlouhodobého problému s lidojedy...) i narativních (např. chytání snů a jejich šíření) otázek. Jinak: OBR DOBR je další spielbergovskou okamžitou klasikou a dosavadní převažující výtky vychází pouze z necitlivosti k filmové formě a neznalosti poetických tradic. Jeden z kinofilmů roku 2016. ()
Nečekal jsem, že člověk, co mě letos zklame, bude samotný filmařský bůh. Tohle se Stevenovi teda moc nepovedlo. Překrásná animace a velice sympatický Mark Rylance se utápí v nudném ději, který postrádá jakoukoli dynamiku. Děcko v hlavní roli je otravné, panovačné a tak celkově neskutečně nesympatické. Filmařský um na tom vidět je, některé trikové sekvence jsou vskutku vysoce nadprůměrné, ale filmu, který jsem musel vidět na 3x, protože jsem u něj 2x usnul, dát více prostě nemůžu. Sry, Bý Ef Džeeeííí! ()
Tak tohle hodně bolelo, zdaleka největší Spielbergův průser (edit - už ne, viděl jsem 1941). Místy doslova - u těch nekonečných vtipů kolem prdění jsem si fakt nebyl jistý jestli jsem si nespletl sál a nešel na nového Trošku. Hlavně to podle trailerů vypadá jako MNOHEM dospělejší film, přitom cílovka tohohle je tak maximálně pětileté dítě. Většinu stopáže zabere infantilní humor a repetivní blbnutí s atrakcí 3D formátu, které je teď od Spielberga fakt wtf, protože s tímhle se jednak vyřádil mnohem lépe v Tintinovi, jednak je tu s tím ještě násobně otravnější než Burton v Alence. Samoúčelnost all over the place - protože je to hezky barevné a hýbe se to, vizuál hezký, tak pro caparty ok, ale bez rozumně odvyprávěného příběhu je to jen technologické demo... což v kinech frčelo tak před sedmi lety s nástupem 3D technologie. A právě na jakýkoli příběh se ten film vůbec nesoustředí. V zahraničních recenzích svorně vyzdvihují Rylance, kterého u nás spolehlivě zlikviduje český dabing, a kromě něj tam je už jen ta krajně nesympatická holka, pár obrů (horší než v Jack a obři) a prdící britská královna a její prdící psi (not kidding). Podle ukázek a pověsti o povedené klasické předloze jsem se přitom dost těšil na povedený rodinný film, fakt netuším jak mohlo Stevenovi tak strašně mrdnout v kouli. 4/10 ()
Galerie (53)
Zajímavosti (7)
- Jde o první film Stevena Spielberga s hlavní ženskou hrdinkou od Purpurové barvy (1985) a zároveň o první film s hlavním dětským hrdinou od A.I. Umělé inteligence (2001). (D.Moore)
- Film je věnován památce jeho scenáristky Melissy Mathison, která zemřela v roce 2015 a pro Stevena Spielberga dříve napsala E.T. - Mimozemšťana (1982). (D.Moore)
- Celosvětová premiéra proběhla 14. května 2016 na Cannes FF. (Varan)
Reklama