Režie:
Steven SpielbergScénář:
Melissa MathisonKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Mark Rylance, Ruby Barnhill, Bill Hader, Penelope Wilton, Rebecca Hall, Jemaine Clement, Michael Adamthwaite, Adam Godley, Ólafur Darri Ólafsson (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Příběh mladé dívky a laskavého obra známého jako Obr Dobr, kteří se vydávají na dobrodružnou cestu s cílem zajmout zlé lidožroutské obry, kteří pronikají do světa lidí. (Freeman Ent.)
Videa (23)
Recenze (316)
Přiznám se, velká očekávání jsem od tohoto filmu Stevena Spielberga neměl, ale jednoduše se ukázalo, že točit umí a že Roald Dahl prostě napsal zajímavou předlohu. Příběh je hezký, nápaditý, ale provedení prostě hraje hlavně na skvělý vizuál, což se podařilo. Tomu jde vytknout málo. Postavy jsou mnohdy skoro až zbytečné, nejlepší je BFG a Sophie, což se asi čekalo. ()
Spielberg si po třiceti filmech vysloužil první dvojhvězdu a první vyloženě nepovedenej film, kterej ač je pohádkou pro celou rodinu, v žádnym myslitelnym aspektu nemá šanci zaujmout děcko, natož pak diváka dospělýho. Přitom mě osobně v rodinný poloze seděl vždycky možná i víc, než ve sci-fi nebo válce (ET, Hook, Empire of The Sun (jo, i to je spíš rodinný než válečný), Tintin, ale třeba i AI), The BFG je ale bohužel zoufalá nuda postrádající i onu pověstnou spielbergovskou hravost.! Měl by rychle natočit Mnichov II... nebo tak něco. ()
Dal s tím pokoj Zemeckis, tak teď bude otravovat Spielberg? Hnusný nudný a nesnesitelný film, nejspíš Stevenův nejhorší. Nebo aspoň nejhorší za dlouhou dobu. Malá holka bez charakterů a spousta zeleného plátna proměněného ve špatné efekty. Nezajímavá projížďka uncanny valley, na kterou už se naštěstí zapomnělo. Vlastně ani nevím, proč jsem na to koulal. 1 a 1/2 ()
Jistoty jsou v životě nejdůležitější. Dalík do vězení nenastoupil (ok, tak na konec překvapivě ano), Babiš v rámci předvolebního xenofobního populismu zašel až k popření holocaustu (ok, tak prý se jenom nepřesně vyjádřil a nezná rozdíl mezi pracovním a internačním táborem) a Steven Spielberg zrežíroval další výborný film, byť se u nás OBR DOBR na rozdíl od zahraničí nedočkal příliš příznivé divácké a kritické odezvy. Mezi nejčastější výtky patří, že jde o špatně odvyprávěný počin, potažmo že závěr není kompatibilní s (pohádkovým) zbytkem. Důvody těchto dvou nesmyslných kritických připomínek jsou dle mého následující._____ OBR DOBR (THE BFG) není skutečně odvyprávěn jako jiné rodinné spielbergoviny (E.T. - MIMOZEMŠŤAN, HOOK, případně i ten JURSKÝ PARK). Na místo příčinné provázanosti jednotlivých bloků upřednostňuje uspořádání typické pro poslední spielbergoviny (LINCOLN, MOST ŠPIÓNŮ). Staví na paralelismech na rovině vyprávění (střídání holčičí a obří perspektivy, rytmizující prozkoumávání obou světů) i stylu (různé typy svícení pro každý svět, delší záběr kontinuálně sledující hrdinku v ohrožení každou cca půlhodinu). Propojuje spíše jednotlivé motivické (od postav odvislé - klukův kabátek, holčičí deka, veganská obří pochoutka a pití...) a na nich napojené tematické (od významu odvislé - slabší by se neměli nechat požírat silnějšími, humanistické řešení situace) linie. Celou dobu to přitom nezapomíná být nesmírně hravé, blbnoucí s perspektivou (3D efekt, nadhledy a podhledy, průchody mezi světy, running gagy založené na odlišné velikosti apod.), odkazující se na jiné Spielbergovy snímky (E. T. - MIMOZEMŠŤAN, 1941, BLÍZKÁ SETKÁNÍ TŘETÍHO DRUHU, INDIANA JONES A POSLEDNÍ KŘÍŽOVÁ VÝPRAVA, JURSKÝ PARK, ZTRACENÝ SVĚT, ZACHRAŇTE VOJÍNA RYANA...) a reflektující tvorbu (kinematografických - viz stínohra) snů._____ A ten poslední akt? Spielberg vždy kombinoval několik poetických tradic, za jejichž slučování byl mnohdy kritizován (naposledy nejvýrazněji asi za spojení artového štafetového způsobu vyprávění se stylem klasických hollywoodských děl ve VÁLEČNÉM KONI). V OBR DOBR to je od Dickense odpíchnuté a z Dahla vycházející fantasy (ba že pohádka - na to se příliš soustředí na definování fikčního světa) s britskou fraškou (královský dvůr). Kompatibilní to je nejenom díky stejné zemi původu obou kombinovaných tradic, ale i pro zužitkování všech předtím nastíněných tematických (např. povstání proti větším, ale mírovou cestou, rozumná domluva mezi lidmi různých národností i velikostí), motivických (např. kabát jako připomínka ztracené osoby i dlouhodobého problému s lidojedy...) i narativních (např. chytání snů a jejich šíření) otázek. Jinak: OBR DOBR je další spielbergovskou okamžitou klasikou a dosavadní převažující výtky vychází pouze z necitlivosti k filmové formě a neznalosti poetických tradic. Jeden z kinofilmů roku 2016. ()
Ťažko sa mi dávajú len 3* zvlášť keď presne tento žáner rodinného fantasy mi u Spielberga sedí najviac. Hneď na začiatok dodám že nie som sklamaný. Obzvlášť prvá polovica filmu kde spoznávame hlavné postavy je celkom pútavá a technicky brilantná. Či už kamera, strih, hudba, obsadenie.....po každej stránke skvelé dielo. Avšak dejová línia s kráľovnou v druhej polovici filmu celý príbeh značne podkopáva a slúži ako nutná výplň stopáže kde sa príbeh nijako nevyvíja a ani neposúva. (máme tu síce niekoľko humorných vsuviek ktoré však pôsobia dosť parodicky a nevhodne) Je to veľká škoda ale tomuto filmu brutálne chýba nejaké akčné finále a tak záver ostáva v tieni veľmi dobrej prvej polovici. 70% Dobrý rodinný film ktorému však chýba pútavejší dej. ()
Galerie (53)
Photo © Walt Disney Studios Motion Pictures
Zajímavosti (7)
- Celosvětová premiéra proběhla 14. května 2016 na Cannes FF. (Varan)
- Jde o první film Stevena Spielberga s hlavní ženskou hrdinkou od Purpurové barvy (1985) a zároveň o první film s hlavním dětským hrdinou od A.I. Umělé inteligence (2001). (D.Moore)
- Kresby, které Sofie najde u Obra Dobra, jsou ilustrace od Quentina Blakea. Quentin Blake je dvorní ilustrátor dětských knih Roalda Dahla. (milaneg)
Reklama