Režie:
Steven SpielbergScénář:
Melissa MathisonKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Mark Rylance, Ruby Barnhill, Bill Hader, Penelope Wilton, Rebecca Hall, Jemaine Clement, Michael Adamthwaite, Adam Godley, Ólafur Darri Ólafsson (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Příběh mladé dívky a laskavého obra známého jako Obr Dobr, kteří se vydávají na dobrodružnou cestu s cílem zajmout zlé lidožroutské obry, kteří pronikají do světa lidí. (Freeman Ent.)
Videa (23)
Recenze (316)
Jistoty jsou v životě nejdůležitější. Dalík do vězení nenastoupil (ok, tak na konec překvapivě ano), Babiš v rámci předvolebního xenofobního populismu zašel až k popření holocaustu (ok, tak prý se jenom nepřesně vyjádřil a nezná rozdíl mezi pracovním a internačním táborem) a Steven Spielberg zrežíroval další výborný film, byť se u nás OBR DOBR na rozdíl od zahraničí nedočkal příliš příznivé divácké a kritické odezvy. Mezi nejčastější výtky patří, že jde o špatně odvyprávěný počin, potažmo že závěr není kompatibilní s (pohádkovým) zbytkem. Důvody těchto dvou nesmyslných kritických připomínek jsou dle mého následující._____ OBR DOBR (THE BFG) není skutečně odvyprávěn jako jiné rodinné spielbergoviny (E.T. - MIMOZEMŠŤAN, HOOK, případně i ten JURSKÝ PARK). Na místo příčinné provázanosti jednotlivých bloků upřednostňuje uspořádání typické pro poslední spielbergoviny (LINCOLN, MOST ŠPIÓNŮ). Staví na paralelismech na rovině vyprávění (střídání holčičí a obří perspektivy, rytmizující prozkoumávání obou světů) i stylu (různé typy svícení pro každý svět, delší záběr kontinuálně sledující hrdinku v ohrožení každou cca půlhodinu). Propojuje spíše jednotlivé motivické (od postav odvislé - klukův kabátek, holčičí deka, veganská obří pochoutka a pití...) a na nich napojené tematické (od významu odvislé - slabší by se neměli nechat požírat silnějšími, humanistické řešení situace) linie. Celou dobu to přitom nezapomíná být nesmírně hravé, blbnoucí s perspektivou (3D efekt, nadhledy a podhledy, průchody mezi světy, running gagy založené na odlišné velikosti apod.), odkazující se na jiné Spielbergovy snímky (E. T. - MIMOZEMŠŤAN, 1941, BLÍZKÁ SETKÁNÍ TŘETÍHO DRUHU, INDIANA JONES A POSLEDNÍ KŘÍŽOVÁ VÝPRAVA, JURSKÝ PARK, ZTRACENÝ SVĚT, ZACHRAŇTE VOJÍNA RYANA...) a reflektující tvorbu (kinematografických - viz stínohra) snů._____ A ten poslední akt? Spielberg vždy kombinoval několik poetických tradic, za jejichž slučování byl mnohdy kritizován (naposledy nejvýrazněji asi za spojení artového štafetového způsobu vyprávění se stylem klasických hollywoodských děl ve VÁLEČNÉM KONI). V OBR DOBR to je od Dickense odpíchnuté a z Dahla vycházející fantasy (ba že pohádka - na to se příliš soustředí na definování fikčního světa) s britskou fraškou (královský dvůr). Kompatibilní to je nejenom díky stejné zemi původu obou kombinovaných tradic, ale i pro zužitkování všech předtím nastíněných tematických (např. povstání proti větším, ale mírovou cestou, rozumná domluva mezi lidmi různých národností i velikostí), motivických (např. kabát jako připomínka ztracené osoby i dlouhodobého problému s lidojedy...) i narativních (např. chytání snů a jejich šíření) otázek. Jinak: OBR DOBR je další spielbergovskou okamžitou klasikou a dosavadní převažující výtky vychází pouze z necitlivosti k filmové formě a neznalosti poetických tradic. Jeden z kinofilmů roku 2016. ()
Je mi to až líto, že tak hezké pohádce, která mě přikovala do sedadla nakonec nedávám plné hodnocení. První polovina filmu mě naprosto okouzlila a tak citlivý film pro všechny věkové kategorie jsem vážně dlouho neviděl. Ten svět a to zpracování je pěkně udělané a na Spielbergovi je vidět, že když už něco natočí, dělá to vážně s láskou k filmovému řemeslu. Bohužel druhá část filmu, kdy dojde k uskutečněnému plánu už přeci jen trochu nudila a ten konec mi obecně nesedí. Plně nevyužitý potenciál. 85% ()
Tak tohle hodně bolelo, zdaleka největší Spielbergův průser (edit - už ne, viděl jsem 1941). Místy doslova - u těch nekonečných vtipů kolem prdění jsem si fakt nebyl jistý jestli jsem si nespletl sál a nešel na nového Trošku. Hlavně to podle trailerů vypadá jako MNOHEM dospělejší film, přitom cílovka tohohle je tak maximálně pětileté dítě. Většinu stopáže zabere infantilní humor a repetivní blbnutí s atrakcí 3D formátu, které je teď od Spielberga fakt wtf, protože s tímhle se jednak vyřádil mnohem lépe v Tintinovi, jednak je tu s tím ještě násobně otravnější než Burton v Alence. Samoúčelnost all over the place - protože je to hezky barevné a hýbe se to, vizuál hezký, tak pro caparty ok, ale bez rozumně odvyprávěného příběhu je to jen technologické demo... což v kinech frčelo tak před sedmi lety s nástupem 3D technologie. A právě na jakýkoli příběh se ten film vůbec nesoustředí. V zahraničních recenzích svorně vyzdvihují Rylance, kterého u nás spolehlivě zlikviduje český dabing, a kromě něj tam je už jen ta krajně nesympatická holka, pár obrů (horší než v Jack a obři) a prdící britská královna a její prdící psi (not kidding). Podle ukázek a pověsti o povedené klasické předloze jsem se přitom dost těšil na povedený rodinný film, fakt netuším jak mohlo Stevenovi tak strašně mrdnout v kouli. 4/10 ()
Představitelka holčičky unesené do říše obrů je fajn vybraná – nepůsobí příliš sladce, přesto je milá a vzbuzuje dojem rozumného dítěte, které je opuštěné. Dobře hraje. Ale příběh není moc nosný a až příliš se utápí v CGI animaci. Závěr filmu mi navíc připadá morálně sporný, protože obři byli potrestáni více méně jen na základě snu mocného člověka – v tomhle případě královny. To je nebezpečná myšlenková zkratka. ()
Po vizuální stránce se jedná o naprosto vytříbenou záležitost, avšak po stránce scénáristické už to taková sláva není. U The BFG jsem měl po většinu času pocit, jako by Steven Spielberg většinu svých umných režisérských schopností zcela zapomněl. Jistě, chápu, že tato látka je určena primárně pro dětské publikum, nicméně by zde mohl být alespoň lehký náznak pevnější kostry příběhu a lepší filmový spád. Je totiž docela na pováženou, když je u filmu režiséra takového formátu nejvtipnější a nejpamětihodnější scéna s prděním. „Never get out of the bed. Never go to the window. Never look behind the curtain.“ ()
Galerie (53)
Zajímavosti (7)
- Film je věnován památce jeho scenáristky Melissy Mathison, která zemřela v roce 2015 a pro Stevena Spielberga dříve napsala E.T. - Mimozemšťana (1982). (D.Moore)
- Celosvětová premiéra proběhla 14. května 2016 na Cannes FF. (Varan)
- Natáčanie filmu v kanadskom Vancouveri sa začalo 23. marca 2015 a skončilo 12. júna 2015. (ČSFD)
Reklama