Reklama

Reklama

Ztracený případ

  • USA Lost Case
Experimentální / Krátkometrážní
Česko, 2014, 58 min

Režie:

Roman Štětina

Hrají:

Peter Falk (a.z.)

Obsahy(1)

Filmová studie detektivního žánru vznikla přestříháním epizod legendárního televizního seriálu, který se natáčel mezi lety 1968 a 2003. Tento „nový" díl zkoumá hranice mezi filmovou postavou a hercem, který ji ztvárňuje. Prostřednictvím střihové skladby snímek tematizuje snahu filmového průmyslu zachovat oblíbenou postavu co možná nejblíže zažitému vzoru a diváckému očekávání. Součástí projektu je spolupráce s významným grafikem a tvůrcem československých filmových plakátů Zdeňkem Zieglerem (* 1932). Pro Ztracený případ oživil a upravil svůj
původní nepoužitý návrh filmového plakátu z roku 1977. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (5)

Carodej_pes 

všechny recenze uživatele

Kdo není fanouškem seriálu, ať ho ani nenapadne dávat ruce pryč! Columbo coby vyprázdněná konzerva, s úžasnou lehkostí sestříhaný do humorného formátu. ()

JimmyII 

všechny recenze uživatele

Několik poznámek úvodem. Ztracený případ není dokumentární film, ale umělecké dílo vytvořené pro finále Ceny Jindřicha Chalupeckého 2014, kteréžto je Roman Štětina finalistou (psáno 10. 11. 2014, deset dní před vyhlášením vítěze). Hodnotit jej je tedy třeba jako konceptuální počin. Nutno říci, že "na papíře" koncept vypadal lépe a silněji, než jaké je výsledné filmové dílo. Silný nápad s koncentrací 35 let kultovního seriálu do hodinového "nového" případu, kde se nemluví a de facto nevystupují jiné postavy, než poručík Columbo (hledající, přemýšlející, kouřící, přezouvající se, telefonující atp.), nakonec přebíjí herecký um Petera Falka a právě ona kultovnost původního díla. Nicméně si díky Ztracenému případu Romana Štětiny divák uvědomí dokonalost seriálu Columbo, která spočívá nejen v charakteru Columba a herectví Falka, ale i v určité poetičnosti a vypiplané estetice jednotlivých záběrů, které, přestříhány do nového kontextu, vyznívají zvláštně poeticky a umělecky. Nutno také podotknout, že je za Ztraceným případem vidět ohromné množství práce, dokonalý cit pro střih (záběry nádherně navazují - např. v jednom Columbo najde dřevěné cosi a zavěsí jej na houpající se řetěz a pozoruje, jak se věc komíhá ve větru, ve druhém pak šteluje zpětné zrcátko svého slavného automobilu; nebo v jednom Columbo najde boty - patrně důkaz - a zkoumá je, ve druhém pak na jiném místě prohlíží své vlastní boty apod.) a v neposlední řadě zvuk, který pro Ztracený případ Štětina musel znovu sám vytvořit. V kontextu finále CJCH 2014 se nejedná o nejlepší dílo, které by snad cenu mělo vyhrát, v kontextu filmovém je pak nadprůměrným experimentem, který zajímavě a pečlivě zkoumá fenomén jménem Columbo. K vidění každou neděli v Ponrepu v 17.30, zdarma, až do 4. ledna 2015. ()

Reklama

asLoeReed 

všechny recenze uživatele

Završení konceptu? při uvedení v rámci festivalu "klasické" kino-tvorby, které mj. ukázalo, že již osvědčený videoartově-experimentální found footage recut postup dovede hromadně bavit i pestré negalerijní publikum (součást konceptu/autorského výzkumu?). Viděno konečně, v naplněném (menším) sále v KV, při atmosféře skoro jako na PAFu (sezení a ležení i na zemi; odchody ze sálu, jistě, probíhaly také). Veškeré motivy filmu (ostrá časová osa - přes 30 let detektiva za necelou hodinu pryč, ztracený kolotoč nyní až mysteriózního případu bez řešení, gagy vzniklé montáží i samotnou původní kreací a reakcemi protagonisty, odměna věncem na závěrečné "nebeské" diskotéce, aj.) i souvislosti kontextu celého Štětinova díla/gesta/projektu (původ a realizace plakátu, cesty uvádění a jeho stále nové příležitosti, trpělivost osamělého tvůrčího výkonu) znamenají právem ceněnou událost, i když dřívější konceptualistovo Povídání o umění (nebo i rozhlasové počiny) dovedou třeba působit niterněji, imaginativněji, snivěji. ()

nichts 

všechny recenze uživatele

Columbo jako lunatik, běhající od jedné indicie k zcela nesouvisející druhé. Tlačí jej jakási představa propojenosti předmětů ve světě, cosi skrytého, co nevidí nikdo jiný, co mu nedá spát, dokouřit, umýt se. Případ který byl za všemi zjevnými případy, všechny hnal před sebou. Ty ostatní Columbo řešil jen kvůli tomu neviditelnému, svému šílenství, významu. Konec nalezl až v zapomnění bezvýznamné přítomnosti nočního klubu. Význam jako šílenství a příběh v příběhu. ()

Galerie (3)

Zajímavosti (2)

  • Snímek vyhrál 25. ročník Ceny Jindřicha Chalupeckého pro výtvarné umělce do 35 let, díky čemuž obdržel 100 tisíc Kč na realizaci výstavy, šestitýdenní stipendijní pobyt v New Yorku a hmotnou trofej, kterou pro CJCH navrhl Maxim Velčovský. (JimmyII)
  • Ztracený případ vznikl pro výstavu finalistů Ceny Jindřicha Chalupeckého 2014, která se každoročně uděluje výtvarným umělcům do 35 let a je nejprestižnější českou uměleckou cenou. Spolu s Romanem Štětinou byli ve finále CJCH 2014 také umělci Martin Kohout, Richard Loskot, Lucia Sceranková a Tereza Velíková. (JimmyII)

Reklama

Reklama