Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jméno Mata Hari je synonymem protřelosti a odvahy. Dvojitá agentka původem z Holandska se v průběhu první světové války živila jako orientální tanečnice a společnice. Díky přístupu do vyšších kruhů ji nejrpve Německo a následně Francie nabídly odměnu za špionážní službu. I když zde nechybí napětí a romantika, autoři se v tomto zpracování zaměřili především na motivy a duševní pochody životem zkoušené ženy. Co se jí zdálo být dobrodružstvím bylo jen další etapou cesty k tragickému konci. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (10)

mortak 

všechny recenze uživatele

Každý umělec vytvoří během svého života mnoho skic, mnoho náčrtů točících se okolo jednoho tématu. Femme fatale - to bylo Truffautovo hlavní téma a nechtělo se mu jen tak ho opustit po vynikajícím převedení novely Jules a Jim. Mata Hari přejímá nejen Jeanne Moreau v roli osudové ženy, která nemá minulost, ani budoucnost, a která se stává středobodem života mužů ničíc jejich životy, ať už z povinnosti špionky nebo z lásky, ale taky vyprávěcí postupy (využití dobových materiálů pro časové skoky) či přímo určité věty (Já měl málo žen, ty hodně mužů, takže vytvoříme průměr). Bohužel fim nezaujme scénářem, který je hodně plochý a mělký, ani sentimentální hudbou, která spolehlivě ničí atmosféru. Jde vlastně o exhibici Jeanne Moreau, která skoro nevyjde ze záběru, kamera se laská s jejím obličejem i tělem, s nádhernými kostýmy. A je opravdu na co se dívat. Jenže mimo Jeanne už tu není skoro nic, co by tento návrat k femme fatale ospravedlňovalo. ()

IdaHutt 

všechny recenze uživatele

Bohužel, čas se na filmu podepsal. Jeanne Moreau dobrá, nicméně sám příběh dneska už nudný. Nejvíce mi však vadí chyby ve výpravě i v některých historických reáliích. Kampak se ztratil např. Vadim Maslov? A co ty kostýmy, účesy, líčení? Milovníci secese a znalci 1. světové války ať se radši ani nedívají! ()

Reklama

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Jméno Mata Hari bylo vždy lákavým námětem a předmětem různorodých možností uměleckého představení. Jméno, obestřené legendou, má svou provokující přitažlivost, erotický náboj, silný tajuplný špionážní příběh a slavnou nesmrtelnou auru. Film Jean-Louis Richarda je povedeným dobrodružným filmem, kde akce nepostrádá vzletný švih a zřetelnou tvůrčí stopu spolutvůrce scénáře Françoise Truffauta. Zajímavě uchopenou je romantická linie upřímné lásky, žárlivosti i účelového svádění. Díky tomu a charismatické ústřední dvojici jde o příjemnou zábavu v opojném rytmu střídavé divokosti a něhy, vášně a citů. Hlavní postavou je svůdná tanečnice orientálních tanců Mata Hari alias Margaretha Geertruida Zelle (velmi dobrá Jeanne Moreau) se specifickou vysoce adrenalinovou zábavou, která může ve válečných dobách vyvolávat až hysterické reakce. V kontrastu s bezstarostným šarmem vykonávání úkolů je zde nejednoduchý a upřímný milostný život v absolutním odevzdání. Každá hra má své rizika. Hlavní mužskou postavou je kapitán francouzské armády François Lasalle (velmi zajímavý Jean-Louis Trintignant) v rozpolcenosti citů a tajné práce Maty Hari. On je její jediným bezpečným místem před jízlivostí nepředvídatelné rozmarnosti osudu. Zajímavou postavou je osobní řidič Maty Hari Julien (zajímavý Claude Rich) s osobním i pracovním zájmem a pomocí. Z dalších rolí: vlezlý a stálý příznivce smyslné ženy Gaston (Henri Garcin), nekompromisní řídící tajné agentky Ludovic (Georges Riquier), převezený proutník a plukovník francouzské armády Emile Pelletier (příjemný Franck Villard), hlasitý příživnický otec záhadné ženy Adam Zelle (pozoruhodný Albert Rémy), věrná služka Charlotte (Nicole Desailly), či bezcharakterní šéf německé výzvědné služby (Jean-Marie Drot). Je to dobrodružné ve francouzském realistickém stylu vznešené naléhavosti. Je to pouhá zábava a uspokojí svým posláním i způsobem provedení. ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Takřka zapomenuté dílo (Na IMDb jen 14 hodnocení!) velkých jmen - Truffauta, Moreau a Trintignanta. Poněkud volnější zpracování skutečného příběhu nizozemské tanečnice Margarethy Geertruidy - slavné německé špiónky. Režisér Jean-Louis Richard a scénárista François Truffaut (!!) se soustředili především na ústřední složitou postavu - ženu bez vlasti, s podivnými zásadami a zkoušenými hodnotami. V hlavní roli uchvacující Jeanne Moreau, která své postavě dodává spoustu života, rozporů i ambivalence. François Lasalle výborného Jeana-Louise Trintignanta je pak dalším spíše smutným protagonistou tohoto příběhu marné a nešťastné lásky zkrušované nepříznivými okolnostmi bouřlivého válečného světa. ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Historicko-životopisná dráma o špiónke-kurtizáne, o ktorej živote toho veľa neviem a teda nedokážem posúdiť, do akej miery zodpovedal film historickej vernosti. Prvé, čo buchne do tváre, je celkom škaredá herečka v hlavnej úlohe. Človek by čakal, že do role kurtizány obsadia niekoho aspoň trochu pekného a predovšetkým niekoho zvodného. Dej filmu sa do polovice venuje špiónskej a do polovice romantickej línie. Samozrejme, oveľa zaujímavejšia je tá prvá, v ktorej prekvapujúco nie je núdza ani o napätie a hlavne toto napätie drží pomyselnú laťku pozornosti filmu na vyššej úrovni, než by si spracovanie i vágnejšia atmosféra (boli to predsa pohnuté časy) filmu možno zaslúžilo. ()

Galerie (4)

Zajímavosti (1)

  • Ředitel Société Financiére de Production Cinématographique obvinil scénáristy filmu Jean-Louis Richarda a Francoise Truffauta z toho, že plagovali deset konkrétních detailů scénáře Paula a Cathy de Sainte-Colombe k filmu se stejným námětem, který měl být režírován Američanem Edgarem G. Ulmerem. Soud dal žalobci za pravdu a nařídil tvůrcům zaplatit mu 250 tisíc franků. To významně otřáslo společností Les Films du Carosse, která film produkovala. (liborek_)

Reklama

Reklama