Reklama

Reklama

Bratři, synové Karla IV.

(TV film)

Obsahy(1)

O nadějích úspěšného otce, bratrské řevnivosti Václava IV. a Zikmunda a osudovém vlivu Mistra Jana Husa. V legendách a pohádkách různých národů nalezneme příběhy dvou bratrů, kteří se obrátili proti sobě. Vzpomeňme třeba na Kaina a Abela nebo sv. Václava a Boleslava. Hlavními hrdiny dokumentárního filmu režisérky Jolany Matějkové jsou synové Karla IV. – Václav IV. a Zikmund. Jejich vláda spadá do počátků evropské reformace. Životy těchto vladařů zásadně ovlivnil Mistr Jan Hus. Film se zabývá nejen událostmi té doby, ale i psychologií hlavních postav, tématem ctižádostivého otce a vyvoleného syna, který nedosahuje otcových kvalit. Boří vžitá klišé o Zikmundovi, kterého Češi nazývali „Šelma ryšavá", protože husité viděli obraz dobrého krále ve Václavu IV. Ve stejné době ale účastníci Kostnického koncilu nazývají Zikmunda, který pomohl odstranit vládu tří papežů, „král Šalamoun" a Václava IV. považují za opilce, který je neschopný. Díky tomu, že se podílel na smrti Jana Nepomuckého, Václava IV. nazývají „Nero".
Oba bratři byli zajímavými osobnostmi. Václav měl obrovskou knihovnu, miloval umění, ezoteriku, lov. Zikmund byl vzdělaný, mluvil devíti jazyky a po svém otci zdědil vlastnosti, které ho předurčovaly k tomu, aby byl dobrým panovníkem.
Dokument umožňuje nahlédnout na lucemburskou dynastii, ale i na českou reformaci v evropském rozměru a souvislostech. S koncem jedné vládnoucí dynastie evropského významu končí éra suverénní vlády jednoho panovníka a církevní moci. Čechy se stávají průkopníky první vlny reformace, jejímž výzvám čelíme dodnes. (Česká televize)

(více)

Recenze (10)

Morholt 

všechny recenze uživatele

Vměstnat do 50 minut portréty tak kontroverzních postav, jako byli Václav IV. a Zikmund Lucemburský, které žily v na události bohaté době, zkrátka a jednoduše nelze. I proto, že pokud točíte dokument o těchto dvou, nesmíte nezmínit Jana Husa. Přesto se s tím tvůrci popasovali víc než dobře a v té nedlouhé stopáži se jim podařilo načrtnout charaktery obou bratrů i srozumitelně podat dramatickou dobu, ve které žili a vládli. Potěší účast renomovaných historiků, pár známých tváří v minimu hraných sekvencí, ale i třeba Tomáš Halík, který tu je jako představitel katolické církve jakousi opozicí vůči Husovi či Zikmundovým advokátem. Pokud se o historii zajímáte hlouběji, dokument vás ničím nepřekvapí, ale jako úvod pro ty, co se do našich dějin teprve hodlají vrhnout, je projekt Jolany Matějkové ideální. 85% ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Výborný historický dokument zaoberajúci sa životmi dvoch synov Karla IV. - Václava a Žigmunda. Informácie tu podané vlastne nič nové nepovedia a slúžia skôr na preopakovanie základných znalostí, naproti tomu sú však presné a korektné. Celým dokumentom sprevádzajú renomovaní českí historici, čo je tiež formát, ktorý mám veľmi rád. Škoda toho záveru, reči o začiatku demokratizácie sa mi zdali už trocha prehnané a veľmi predčasné, ale to je len môj subjektívny názor. 85/100 ()

Reklama

Mlle 

všechny recenze uživatele

Jedná se o takový základní úvod pro ty, již o životě Karla IV., husiství a zejména o Václavu IV., kterému se dokument věnuje nejvíce (okrajově pak Zikmundovi), nevědí opravdu vůbec nic, doprovázený ovšem překrásnými záběry patřičných interiérů, exteriérů a detailů iluminací i uměleckých děl. Jakkoli bych sama upřednostnila jiné historiky, které bylo možno oslovit, účinkování Petra Čorneje, specialisty na husitství, se jeví smysluplné, angažmá ostatních zúčastněných je však spíš překvapením. Kdo jiný by mohl provázet dokumentem o Václavově době než Jan Royt. Ač jsou jeho krátké mytologické, religiózní a antropologické vsuvky příjemně svěží, zastává zde však pouze jednu z prostých rolí vypravěčů základní historické linky, kterou mohl stejně tak dobře převzít kdokoliv jiný. Tomáš Halík a zejména pak Cyril Höschl jsou využiti jako maskoti ze světa celebrit, jejichž prostřednictvím je dokument prodáván i masovému publiku. Ani Tomáš Halík nás o problematice nepoučí hlouběji či inovativně, jeho komentář je povrchní a učebnicový, o Cyrilu Höschlovi snad raději opravdu ani nemluvě. Celkový koncept dokumentu (zejména pak jeho hrané pasáže) považuji za špatný, struktura je přísně televizní, prostřihy schematické, hudební dramaturgie nevhodná (rušivá), přesto oceňuji základní edukativní hodnotu díla, zvláště za situace, kdy moderní dokument o Václavu IV. v tomto rozsahu chyběl. Pozitivně hodnotím bohatý doprovodný obrazový, umělecký materiál, jejž v druhé půli bohužel častěji střídají záběry na kompars v kostýmech. ()

Cheeter 

všechny recenze uživatele

Podle mě se nepovedl výběr těch, co v dokument vystupují. Půlka z nich jsou teologové, pokud jde o Husa, tak to beru. Ale Pokud jde o vnímání bratrů jejich očima, tak oni je vidí spíše jako nějakou morální a křesťanskou hodnotu a ne jako jedince takové, jakými byli. Proto Halík nutně musí kritizovat Václava IV. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Začátek nebyl špatný, ale zbytek trochu postrádal dramaturgickou linku. Navíc se v úvodu mluví o třech bratrech (resp. čtyřech, ale první Václav zemřel jako dítě), ale o Janovi a jeho osudu už pak následně nepadne ani slovo. To pak ale není dokument o bratrech, že? Přitom jeho smrt je poněkud podivná a v mocenských bojích také hrála svou roli. Nepochopil jsem, proč zde třeba mluví Halík, jehož dojmy vyvraceli všichni zúčastnění historikové, aniž by chtěli, a hodně mne štvalo to závěrečné kecání o demokracii, jak k tomu to husitství vlastně vedlo, zkrátka blábolení, jež nebralo v potaz, že o nějakou demokracii moc nešlo, a že husité měli na triku víc mrtvých než dosavadní války nebo zničení tolika památek, až to hezké není. Ale to jen tak bokem. Na historický dokument zkrátka kromě výpovědí historiků jde celé dílo hodně po povrchu, plete si dojmy s pojmy a Halíkem a závěrečnými plky se samo celé shazuje do ideologické agitky, nemůžu si pomoct. ()

Galerie (5)

Reklama

Reklama