Reklama

Reklama

Vlastnictví není již krádež

(festivalový název)
  • Česko Vlastnictví už není krádež (festivalový název) (více)

Obsahy(1)

Total, mladý bankovní úředník, dá výpověď v zaměstnání, protože opovrhuje penězi. Svou nenávist vůči bohatství se rozhodne demonstrovat na bohatém řezníkovi, kterého začne terorizovat. Začne mu krást věci. Nejprve jen maličkosti: klobouk, nůž; posléze si však přivlastní i jeho ženu. Řezník si chce Totala koupit, nabízí mu velkou sumu peněz, ten však odmítá. Řezník, unavený z věčného terorizovaní, vidí, že nemá jinou možnost než Totala zabít... Film mapuje historii perzekuce italské levice. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (8)

nichts 

všechny recenze uživatele

Ženu si odvede a zase nepoškozenou vrátí a vlastně ani není jisté zdali nenávidí bohatství jako takové, tolik k nepřesnostem v obsahu - obsah z kviff je mnohem lepší. Kdyby se podařlo udržet úroveň prvních scén a nezavést do film prázdnou postavu řezníkovy manželky - je spíš pojmem než postavou, byl by film dokonalý. Zásadový postoj Totala, odmítat vykořisťování, nakonec diváka přivádí k absurditě jeho situace. Total jako marxista, se na počátku filmu stane zlodějem aby popřel vlastnictví alespoň jednoho Lumpen-boháče, takovýto přispup je však na konci filmu ukázán jako upevňující bohatství v socální apologii zlodějů. Lumpen-boháč sám říká, že jediný způsob jak jej zbavit bohatství je vyrabovat banky a pojišťovny, spálit katastry, všechny smlouvy a zbourat jeho domy. Osamocený Total je ve nakonec zavražděn. ()

Dionysos 

všechny recenze uživatele

Smutná komedie, která okrádá diváka o naději a v níž není nikdo šťastný. Když se privatizuje princip krádeže a okrádání se stane všeobecným imperativem, vytvoří si zlodějna za denního světla osvíceného sebezájmu a přirozeného práva na nezcizitelné soukromé vlastnictví veřejné instituce - policii, právo, banky. Když vás v takové situaci pronásleduje zloděj, pronásledujete se vy sám. Petri se po politickém thrilleru a sociálním dramatu pokusil vyburcovat svědomí diváka politickou komedií, nejeden moment či stylistický prvek připomene jeho předchozí pokusy, propojené s tímto filmem hlubší levicovou kritikou buržoazní společnosti: reminiscence "Podivného vyšetřování" (1970) v chladném střihu a precizní kameře za zvuků Morriconeho hudby u četných nočních scén, postava otce hlavního hrdiny takřka funkčně totožná s tou samou postavou (hranou stejným a Petriho oblíbeným hercem Salvem Randonem) z "Dělnické třídy kráčející do nebe" (1971). ()

Reklama

CiTrus007 

všechny recenze uživatele

Podivná komedie, dokumentující postupnou přeměnu bankovního účetního ve vášnivého zlodějíčka s Kafkovským vzezřením. Na snímku mě zaujaly osobní zpovědi jednotlivých postav, kterými je protkána hlavně první polovina filmu. V té druhé se spíše soustředíme na osobní zápolení mezi zlodějem a řezníkem. Zvláštní jsou také filosofické debaty o vlastnictví, které zloděj vede se svým morálnějším otcem. Snímek tak získává určitý politický podtext a vyznívá jako levicově nakloněná kritika společnosti. 7/10 [KVIFF 2014] ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

No, komedie... ono to bylo pocitově dost temné až zvrhlé politické podobenství s krimi zápletkou. Ale spolukomentující s tímhle žánrovým zařazením problém nemají, pan režisér tu komedii zde mít chtěl asi také, tak jí má, musím říct, že hlavně v druhé půlce s postavou zloděje Albertona (Mario Scaccia) jsem značný nadhled až groteskní prvky začal vnímat. Jinak pro mě jde o druhý viděný film Elia Petriho a tuším, že s tímhle režisérem to budu mít pocitově asi vždy hodně protichodné, a to nejen pro režisérovu silně levicovou orientaci. Opět musím na jedné straně vychválit skvostnou práci s kamerou, režií, nasvícením všech scén, které vytváří dohromady jednu fascinující stylizovanou chvilkou za druhou (už jen klíčová vražda ve výtahu je nasnímaná nesmírně působivým a originálním způsobem), nechybí tomu silně pohltivá atmosféra a občas i ty drobné groteskní prvky mi padly do noty. Na druhé straně podobně jako v Podivném vyšetřování, kterému jsem navzdory silnému zážitku nedokázal loni dát plný počet, i po tomto filmu ve mě přetrvává příliš silná pachuť čehosi nepříjemného. Petri si zde neodpustil některé výjevy a prvky (detaily na neustálé škrábání se ze strany hlavní postavy či doteky na choulostivá místa ženského těla), jejichž velmi častým opakovaním na mě celková stylizace začala působit až lehce úchylně. V mém váhání mezi 3 a 4 hvězdičkami nakonec rozhodlo srovnání s předchozím Petriho filmem, který mě zaujal o cosi víc. Ačkoliv chápu myšlenku, kterou chce Petri sdělit a ukázat vlastnictví jako jistou nemoc společnosti, musím říct, že po té myšlenkové stránce v souvislosti s reflexí levicové politiky na velkém prostoru mě tento film (narozdíl od vizuálu, atmosféry a kriminální části příběhu) nijak zvlášť neoslnil. V žádném případě nelituji jeho zhlédnutí, ale jednou asi (i vzhledem k té délce) stačilo. 70% ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Groteskní příběh bankovního účetního, který má alergii na peníze. Poté se stane podivným zlodějem zaměřeným na okrádání jediného zámožného řezníka. Absurdní promluvy do kamery dovádějí do extrému i učení několika filozofů. Vše korunuje pohřeb zloděje s úžasnou řečí, která nám zdůvodní důležitost této profese pro celou ekonomiku. Hudba Ennia Morriconeho mi v pár pasážích silně připomínala pozdější motiv v seriálu Chobotnice. ()

Galerie (9)

Související novinky

Zemřela herečka a scenáristka Daria Nicolodi

Zemřela herečka a scenáristka Daria Nicolodi

26.11.2020

Smutné zprávy přichází z Itálie, v Římě dnes zemřela Daria Nicolodi. Herečce, scenáristce a bývalé dlouholeté partnerce kultovního režiséra Daria Argenta bylo 70 let. Informaci médiím předala jejich… (více)

Reklama

Reklama