Režie:
Taylor HackfordScénář:
Douglas Day StewartKamera:
Donald E. ThorinHudba:
Jack NitzscheHrají:
Richard Gere, Debra Winger, David Keith, Robert Loggia, Lisa Blount, Lisa Eilbacher, Louis Gossett Jr., Tony Plana, David Caruso, Victor French (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Je bez práce a přihlásí se do armády. Pak se zamiluje do krásné Pauly. Zack Mayo (Richard Gere) přichází do školy pro důstojnické uchazeče s touhou stát se námořním pilotem. Instruktoři nováčky varují, aby si nic nezačínali s místními dívkami, které se chtějí za každou cenu stát důstojnickými ženami. I přes tato varování se Zack do jedné z nich zamiluje (Debra Wingerová). Během 13 týdnů speciálního výcviku se naučí disciplíně, lásce a přátelství. (ALFA VIDEO)
(více)Videa (1)
Recenze (55)
Velmi prijemne prekvapeni. Kvalitni romantika o hladovych zenskych po vojenskych rekrutech americkeho letectva. Dobre vykresleni jednotlivych postav a vycvikoveho centra. Scenar taky chvalim, mozna jen samotny zaver filmu si mohli tvurci odpustit. Presvedcive jsou i herecke vykony, ac nemam Gerea rad, v tomto filmu byl vyborny a dost mozna se jedna o jeho nejlepsi roli. U me je Dustojnik a dzentleman jen krucek od plneho hodnoceni a celkem se divim, ze ma jen 70%... ()
Pouliční rváč Zack si chce uskutečnit svůj americký sen a stát se pilotem US Army. Nebere v úvahu, že armáda chce jen kolektivní hráče a samotářští individualisté v ní nemají co dělat. Naštěstí je zde starý dobrák Sgt. Foley, který mu to po dobrém vysvětlí (např. dvoudenním klikováním v bahně za doprovodu povelů a dobráckého přesvědčování, aby armádu opustil). Nebýt tolik oblíbeného závěrečného standing ovation v továrně, tak to u mě bylo za pět. ()
Jeden z důvodů, proč filmová 80. léta vypadala jak vypadala, byl bezpochyby ten, že v tu dobu se exekutivních funkcí začali ujímat muži s válečnou zkušeností či jen zválcovaní vojenskou propagandou přelomu 60. a 70. let, proti kterým stála v tu dobu jen minimální kontrakultura vyčerpaná aktivistickými 70. lety a drogovými dojezdy. V kombinaci se všudypřítomnou Reaganovskou politikou individualismu vzniklo ideální podhoubí pro snímky podobného typu, viz Taps, Stripes, Private Benjamin, Up the Academy či The Lords of Discipline. An Officer and a Gentleman je pak ideální příklad snímku, na kterých vyrůstala generace baby boomerů. Je cynický, arogantní, misogynní a zastává hodnoty mužského přátelství, disciplíny (pod dozorem tvrdých ale spravedlivých vojenských autorit) a tvrdé práce. Tím je mimochodem také tento film dnes zábavný, protože ve své ignoranci není schopný v zásadě přehodnotit cokoli, co zastával od začátku, takže mu prakticky chybí vývoj a fungují v něm pouze jednotlivé epizody. Ty překvapí nejen tím, nakolik dobře jsou natočené, ale třeba i pro tento typ filmu překvapivým naturalismem. Díky tomu vlastně až do konce film celkem zdatně zastírá, jaká je to strašná sračka, což naštěstí ve finále odhalí s celou pompou a ještě si zatleská. Tak jako tak, vodopády urážlivých projevů drill seržanta Foleyho mě opět přesvědčují, že filmové scény z buzerplaců bych měl začít sbírat. ()
„Aký bol výcvik prežitia?“ – „Prežil som.“ Mám rád filmovú reč Taylora Hackforda. Od jeho prvého známeho filmu (výcvikovej ľúbostnej drámy DÔSTOJNÍK A DŽENTLMEN) až po jeho neskoršie a ešte slávnejšie kusy (DOLORES CLAIBORNEOVÁ, DIABLOV ADVOKÁT, RAY), mu záleží na postavách. Áno, niektoré z jeho snímok sú slabšie (únosová SKÚŠKU ŽIVOTA), ale aj v nich nie je dôležité, čo vybuchne (nič proti výbuchom), ale to, z akého (a do akého) bodu sa postava v priebehu deja dostane. Bez toho, aby psychológia bola prízemná, vyložene zjednodušujúca, alebo patetická. Naopak, Hackfordovi zdanlivo silní hrdinovia (Richard Gere, Kathy Bates, Russell Crowe) sú ubolení a už v relatívne mladom veku zničení (napríklad strašnými rodinnými podmienkami). DÔSTOJNÍK A DŽENTLMEN je dobrý film s dobrým Richardom Gereom (škoda, že v podobne kvalitnom štýle si nevyberal scenáre aj neskôr, veď jeho Zack Mayo skvele pripomína najlepšie postavy Roberta Redforda - napohľad bezstarostného krásavca, v skutočnosti vštekými a hlavne sám sebou opusteného samotára uprostred davu), krásnou Debrou Winger, solídnym Robertom Loggiaom, poctivým príbehom a oscarovým Louisom Gossettom Jr. ()
Hodně solidní záležitost, která sice již trošku zastarala, pořád ale má co nabídnout. Taylor Hackford velmi dobře zachytil poctivou chlapskou atmosféru vojenského náboru, kterou prokládá s romantikou, která naštěstí funguje. Děj sice trpí absencí hlubšího příběhu a spíše jde o sled jednotlivých epizod a ucelenost by mu určitě prospěla, na druhou stranu ale díky tomu není tak náročný a určitě pobaví i ženské publikum. Velmi příjemný je i dobový hudební doprovod, který snímku dodává určitou lehkost a částečný nadhled. K absolutním vrcholům patří scény z vojenského výcviku, kterým dominuje maniakální a po právu Oscarem oceněný Louis Gossett Jr., který přesně představuje to, čemu se říká "zelený mozek", jehož kreace je nezapomenutelná a zcela zastiňuje všechny ostatní. Richard Gere je v hlavní roli velmi dobrý, nicméně naráží na své mantinely a postupem času je tím méně výrazným, protože David Keith i Debra Winger jsou výborní a mnohem výraznější. Dojem ale kazí trochu utahané tempo, v němž se leckdy nic neděje, tím pádem i lehce přetažená stopáž, především ale zbytečně kýčovitý konec, který působí trochu směšně, lacině a přece jen film stahuje víc do prvoplánových romantických vod. An Officer and a Gentleman rozhodně není špatný film a zaslouží pozornost, jen je u něj potřeba trochu víc divácké tolerance, protože za podobnými melodramaty zaostává a není tak výrazný. 70 % ()
Galerie (102)
Photo © Paramount Pictures
Reklama