Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dokumentární cyklus Kmeny, který mapuje současné městské subkultury, představuje jedenáctý odvysílaný díl Hipsteři. Bohémové současného digitálního světa, kteří se snaží stát nad konzumní společností. Pravdu často hledají na jednom ze svých oblíbených blogů a svou identitu korigují podle trendů. Zároveň se u toho tváří, že je trendy nezajímají. Z Prahy by nejraději měli volnomyšlenkářský Berlín, ale přesto jde o kmen, který se obejde bez ideologie a přesně vymezených hranic. V módě kombinují trendy posledních šedesáti let a poslouchají kapely, které nikdo nezná. Projekt Kmeny vznikl v koprodukci studia Yinachi a České televize, partnery projektu jsou městské projekty BU2R a Jägermeister. Díl Hipsteři odvysílá Česká televize, ke zhlédnutí bude také na kmeny.tv. (Česká televize)

(více)

Recenze (65)

H34D 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Velmi příjemný díl, který má své zábavné i smysluplné momenty, problém ale vidím v tom, že autoři opomenuli zmínit určitý druh myšlení a názorů, který je s hipsterstvím spjat, není to totiž zdaleka jen o oblečení. Já mám s hipstery spojen poměrně specifický druh liberálních a rádoby provokativních názorů, které však nemají dostatečné koule na to, aby skutečně oponovaly mainstreamu. Hipsterství je pro mě taková neškodná, nedomrlá hra na odpor proti konformitě, která naráží na to, že žádný hipster nemá tolik odvahy jako třeba skinhead, punker nebo člen straight edge... 7/10 ()

RedAK odpad!

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Slovo hipster je převzato z ištvánského no swagos, což znamená člověk bez vkusu. A přesně o tomto nás celý díl Kmenů vytrvale přesvědčuje. Nejvíc mě v dokumentu dojala slečna vypadající jak bývalý člen Kelly Family přeoperovaný na koně, která v sekáči dravě sjížděla novou jarní kolekci značkových Bucci šusťákovek a vyblitých větrovek, kterou by s nosem vztyčeným k pilíři mostu silně zapohrdal i každý slušný bezdomovec a se slovy jebu na to, mám nějakou soudnost by se raději oblékl do odpadkového koše z dámských toalet. Ale naše hipsterka ne, ta teda ne ne ne, ta na sebe hodí kdejakou prochcanou deku a borec místo toho, aby ji umlátil lopatou a zametl někam do škarpy, aby ji auta zbytečně nerozmazávaly po silnici, tak jí ten moderní vzhled průměrného narkomana z osmdesátek ještě pochválí, hodí na sebe vytahanou pláštěnku a jdou spolu hipsteřit do ulic. Hipsteři nedokáží definovat sami sebe, což já zvládnu - retročuráci -, ale zase umějí naprosto s přehledem definovat proměnlivé, mnohotvárné a silně nekonzistentní označení mainstream, kterému se chtějí mermomocí vyhnout, protože kdo ne, že. Vyhneme se ovčímu syndromu tím, že založíme vlastní skupinu ovcí. Proto taky hipsteři rádi objevují umění tam, kde po umění není ani stopy. Skvělým příkladem toho budiž ta transparentně obrýlená kravka, která bude užasle obdivovat uměleckou instalaci květníků pohozených na zemi, přičemž bude paralelně koketovat s myšlenkou, že ty květináče tam někdo možná odsunul jen proto, že potřeboval zamést chodbu. Není tedy divu, že žijeme v době, kdy je možno vydražit červené plátno s hovnem uprostřed za několik milionů, protože to je umění, vole, říkají to hipsteři, idioti a hipsteři idioti. To pak stačí, abyste se v noci vrátili namrdaní z knajpy a omylem si vysypali na podlahu odpadkový koš. To by hned přiletěl první retročurák a okamžitě viděl ten náhlý příval uměleckého cítění. Nalevo mozaikové aranžmá z kombinace vylitého jogurtu a kečupu, které by značilo svobodu a nezávislost, uprostřed pitoreskní kompozice čtyř plesnivých párků, to je jasná důvěra, vpravo zmačkaný obal od instantních těstovin z Tesca, to máme silnou osobnost a celé zátiší by perfektně doladila nedojedená Majka v pozadí. Dejme tomu honosnou nálepku Le Houmeles ze Strahovských kopců a on si to nějakej retard za deset litrů zamete. Fakt mi to celý chvílemi přišlo jak promyšlený virál na Bohnice. A kdyby chtěl někdo zas pindat, že opět hodnotím svůj vztah k dané subkultuře a nikoliv pojetí dokumentu, tak musím podotknout, že tentokrát se forma nesla ruku v ruce s obsahem, protože než sledovat zpomalený záběry nějakýho blbečka, jak žere čínskou polívku, tak si radši pustím v nekonečné smyčce slow motion Haliny, jak mi na monitor eroticky natřásá svojí vitální zmutovanou celulitidou. ()

Reklama

Marze 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Přiznám se že poprvé jsem se se slovem hipster vážněji setkal na kajacích s Poláky v Polsku na překrásně klikaticí se říčce Wieprže tekoucí do Baltu, když mi mladá polská kamarádka řekla, že moje děravé boty jsou "hipsterské". Hned potom jsem si zjistil, že hipsteři jsou prý bohatí lidé, kteří bohatství na sobě nedávají znát a žijí si po svém. Přesto jsem se musel po začátku sledování tohoto dokumentu musel podívat do Wikipedie, kdo to ti "hipsteři" vlastně jsou. Je zde: "Jedná se o osobu ve věkovém rozpětí dvacátníků a třicátníků, která si zakládá na tom, že je nezávislá v myšlení, odívání i případné tvorbě. Často přejímá nejnovější trendy v hudbě, módě i dalších kulturních aspektech. Díky tomu je tato subkultura názorově i vzhledově konzistentní.". jako nejvýstižnější a nejvtipnější vysvětlení povahy hipsterů považuji slova mladíka hned v úvodu: "Já nevím co to je dneska hipster. Hipster je člověk , který volí Karla Švancenberka, nebo chodí do Krymský jako? Kdo nosí kšandy a plnovous? To jsou takový schéma, klišé, z kterýma já nechci nic mít". Mimochodem do Krymské ulice v Praze na hranici vznešených Vinohrad a dělnických Vršovic za kulturou chodím také. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Ide o to, že o hipsterine a hipsteroch sa dozvedáme od náhodných hipsterov z ulice, vybratých pre tento program. Na jednu stranu je to autentické, na druhú sa toho vlastne veľa nedozvieme. Občas zaznie zaujímavý postreh ako že nikto nie je hipster, že z každej subkultúry sa stáva bezmyšlienkovitý mainstream, že každý by mal byť sám sebou atď. O nejakej histórii alebo hlbšej sociologickej sonde tento krátky dokument nie je. A ťažko mu to aj vyčítať. Ja som mal hipsterov za ľudí, ktorí urobili z kníh dekoračný dizajnérsky prvok. Čo je svojim spôsobom dosť smutné. Názor som nezmenil, len som ho rozšíril o poznanie, že hipsteri sú ešte aj urbánne deti kvetín. ()

ledzepfan 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Zatím asi první formálně kvalitnější díl kmenů, který byl jistým způsobem informativní a skutečně se zabýval danou subkulturou... Problém je samozřejmě v tom, že tahle "subkultura" je prostě jen vyprázdněná, křečovitá a velmi dočasná snaha o jakousi odlišnost a alternativu. Absence jakéhokoliv intelektuálního konceptu má automaticky za následek, že jediným pojidlem je povrchní starost o šatník který se ve své marné snaze o osobitost stává paradoxně uniformou (podobně jako u punku)... Forma dobrá-obsah beznadějný. ()

Galerie (7)

Reklama

Reklama