Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dokumentární cyklus Kmeny, který mapuje současné městské subkultury, představuje dvanáctý odvysílaný díl Goths. Na přelomu 70. a 80. let se v Anglii začíná formovat nová subkultura. Do post-punku a gothic rocku začínají pronikat vlivy elektronické hudby a vzniká kmen, jenž odkazuje nejen do středověku, ale i k viktoriánské éře či vzdálené budoucnosti. Kmen s vlastním vějířem hudebních i myšlenkových idejí se zálibou v černé barvě, výrazném make-upu, romantické literatuře nebo taky hororech. Projekt Kmeny vznikl v koprodukci studia Yinachi a České televize, partnery projektu jsou městské projekty BU2R a Jägermeister. Díl Goths odvysílá Česká televize, ke zhlédnutí bude také na kmeny.tv. (Česká televize)

(více)

Recenze (35)

SOLOM. 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Jeden z těch lepších dílů o městských subkulturách. Sice se tu toho moc o Goths nedozvíme (na což jsem si už u jednotlivých dílů Kmenů zvykl – tedy až na pár výjimek), ale ten „tranďák“ měl něco do sebe. Moc nechápu tyhle lidi, stejně jako 4%menšiny, ale bylo vidět, že si svůj „svět“ vážně užívá. Ta druhá borka byla taky v pohodě, nicméně ani jeden z nich mi nějak závratně „gotiky“ rovněž nepřiblížil. Znám ze svého okolí několik jim podobných lidí, ale považuju je spíš za magory a fetky, nežli za plnohodnotné členy této subkultury. Nic proti Goths, ale jen pevně věřím, že jednou mé děcka v tomhle nikdy zalíbení nenajdou… ()

Matty 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Přes tempo stejně mrtvolné, jako jsou místa, které gotici rádi navštěvují, jde o jeden z nejvyrovnanějších příspěvků do cyklu. Jasně zacílený (dva sociální herci, kteří nenaplňují stereotypní představu o goticích), držící se jednoduché vizuální koncepce (povětšinou statická, ale výmluvně situovaná kamera). Přišlo mi, že Bláhovec víc než jiní autoři akcentuje, jak se členové subkultury (ne)cítí mezi „normálními“ lidmi, čímž zároveň upozorňuje na fakt, že každá podobná stylizace je pouze přechodnou rolí pro kameru nebo známé. Tomuto pojetí fenoménu goths jako svého druhu exhibice odpovídá důraz kladený na povrchovou stránku věci (motiv zrcadla, líčení, výběr replik o šití kostýmů a záběrů, ve kterých se natáčení věnují svému oblečení, celek místnosti vyzdobené gothic artem), při němž zaniká i podstatná zmínka Chlorophyll von Needle o tom, že škatulkování podle toho, zda někdo vypadá jako kluk nebo holka, není směrodatné. Hlubší podstata tak zůstává vyjma jedné dvou zmínek o smrti nedotčena (v jednom z případů se navíc řeší, jak chce aktérka VYPADAT v rakvi), což lze chápat s ohledem na omezenou stopáž, zároveň se ale nelze zbavit pocitu, že duchovní přesah (byl-li nějaký) se režisérovi prostě nehodil do jeho režisérského záměru. ()

Reklama

Olík 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Rap, Goths.....při sledování právě těchto dvou dílů dokumentárního cyklu, mne evokovalo k definici dalšího kmene, kmene Bohdan Bláhovec, kmene nic nedefinujících dokumentaristů. Co teď vím nového o goticích.......že chodí odívání do tmavého.......ne to už jsem věděl.........jo, že si můžou pronajmout hospodu. ()

Fifer 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Posedlost smrtí, temnými symboly, oblíbené kapely, hřbitov, móda, dekorace, dle mého názoru tam byla spousta atributů, které gotiky vystihují. Jako u každého dílu se ale komentáře plní nářky na téma "Tohle vůbec nebylo o goticích." A jako vždy se od kritiků nedozvíme, co jim tam vlastně chybělo. Negotická pivnice měla v dokumentu svůj smysl, ukazovala jak jedinec žije mimo svoji subkulturu. Komu to tady ale vysvětluju? Zas se to tu plní jen trapnými hejty o tom, jakej je Bláhovec amatér a jak ničemu nerozumí. ()

ledzepfan 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

No hele, asi takhle- Nejsem si úplně jistý, jestli rychlokvašný formát jaký kmeny svým jednotlivým epizodám daly, je ideální. Fakt pochybuju, že sledovat týden nějáké dva exoty může být dostatečnou výpovědí o celé subkultuře. Tím spíš, když pozorované subjekty jsou většinou spíš okrajovými vzorky a jejich reprezentativnost pro danou komunitu je vice než sporná. I Bláhovec se tady evidentně snaží představit dva extrémy s tím, že si myslí, že divák automaticky pochopí, že Goths (tozn to o čem tenhle díl má být) jsou vlastně všechno mezi těmito dvěma póly. Přitom samy o sobě jsou to výpovědi natočené vcelku poutavě. Genderově nevyhraněnej týpek je fajn, má to v hlavě pro svou osobní potřebu relativně hezky srovnané a třeba jeho dialog s knězem/máničkou(toho by si Kmeny určitě vybraly pro díl o kněžích-hahaha) byl fajn, ale takhle vnitřně vyklidněný jedinec je v Goth subkultuře docela ojedinělý jev. Stejnětak rudovlasá buchta, která by nebýt těch SM modelů mohla klidně z fleku reprezentovat kmen Rednecks. Bláhovec zkrátka natočil dokument o dvou lidech, ale Goťáků se víceméně zásadněji nedotknul. Přitom točit by asi bylo o čem, vzhledm k tomu na kolik frakcí je tahle subkultura dnes roztříštěna. Dalo by se šťourat do toho jak povrchní, plochá a stereotypní je většina dnešních Goths. Kde jsou kořeny subkultury a jak daleko jsou dnešní kids od původních ideálů? Jak je to s tou jejich údajnou kreativitou, když většina jejich šatníku a rekvizit pochází z GothH&M typu Nosferatu? Jak moc jde jen o kšeft? Jaký je věkový průměr a co z toho vyplývá? atd.. Na druhou stranu chápu, že Bláhovec neměl potřebu měsíce se snažit svědomitě proniknout mezi takovou bandičku pozérů jaká se na začátku ploužila po Olšanech. ()

Galerie (6)

Reklama

Reklama