Reklama

Reklama

Fassbinder: Milovat bez nároků

(festivalový název)
  • Dánsko Fassbinder: at elske uden at kræve (více)

Obsahy(1)

Autor, Fassbinderův přítel, vystavěl svůj film kolem křehkého centrálního materiálu, na který se dlouho „bál vůbec podívat". Duševně i fyzicky zcela vyčerpaný režisér tu v jediném rozhovoru odhaluje klíč k vlastnímu sebepojetí. „Found footage" obalují výpovědi režisérových blízkých, ukázky z filmů i lehce štiplavý freudovský komentář. (MFDF Ji.hlava)

(více)

Recenze (2)

Matty 

všechny recenze uživatele

Standardní dokumentární portrét, který nabízí chronologický průřez životem RWF. Slovo patří zejména samotnému Fassbinderovi, v menší míře pak jeho dvěma přátelům/kolegům, kteří mnohdy mluví víc o sobě než o Fassbinderovi (Irm Hermann a Harry Baer), a autorovi dokumentu, který fakta stručným komentářem zasazuje do kontextu. Přestože Thomsen znal Fassbindera osobně, dokument si zachovává vzácně věcný tón a nesnaží se ani o polemiku (nejvýraznějším projevem odporu k Fassbinderovu dílu film začíná). Pro neinvenční střídání mluvících hlav s filmovými ukázkami působí film poněkud strnule a monotónně. Nepomáhá mu ani rozdělení do sedmi poměrně vágně vymezených kapitol. Nejpřínosnější jsou části, v nichž Fassbinder promlouvá o dětství, které mělo očividně velký vliv na klíčová témata jeho tvorby. Otevřenost jeho zpovědi může být přínosná zejména pro ty, kdo chtějí na Fassbinderovo dílo pohlížet z auteursko-psychoanalytické perspektivy. Celkově ale ve filmu nezazní mnoho informací, které by o mnoho let dříve neobsáhnul například dokument Nechci, aby mě milovali, lépe balancující mezi rozkrýváním osobního života a charakteristických znaků Fassbinderových filmů. Znalci Fassbindera se nedozví mnoho nového, nováčkům dokument na druhou stranu nedokáže zprostředkovat, čím jsou filmy onoho cynického a na většině záběrů zjevně nenaladěného pána výjimečné. ()

Galerie (3)

Reklama

Reklama