Režie:
Curtis HansonScénář:
Curtis HansonKamera:
Gilbert TaylorHrají:
Steve Guttenberg, Elizabeth McGovern, Isabelle Huppert, Paul Shenar, Carl Lumbly, Wallace Shawn, Brad Greenquist, Maury Chaykin, Mark Margolis, Leon Rippy (více)Obsahy(1)
Mladý architekt na stopě vraždícího maniaka... Během večera, který ambiciózní architekt Terry Lambert tráví s manželkou svého šéfa Sylvií Wentworthovou, se stane něco značně neobvyklého. Jeho milenka spatří z okna neznámého muže právě v okamžiku, kdy se pokouší zabít na ulici dívku. Útočník však Sylvii zahlédne a rychle zmizí z místa činu. Druhý den přinesou noviny zprávu o vraždě mladé ženy. Ve snaze přispět k dopadení vraha, Terry nabídne galantně Sylvii, že na policii bude svědčit místo ní. Když pak má identifikovat neznámého muže, stává se Terry podezřelým, a také se ocitá v smrtelném nebezpečí… Film vznikl podle románu Anne Holdenové "Svědkové". Režisér Curtis Hanson vzdal tímto snímkem hold dílu filmového klasika – režiséra Alfreda Hitchcocka Okno do dvora. Představitel hlavní role Steve Guttenberg (24. 8. 1958) začínal na divadle, filmovou popularitu mu přinesla úspěšná komedie Policejní akademie. (Česká televize)
(více)Recenze (140)
Schematický krimi thriller z 80. let nabízí jen průhlednou šablonu, kde svědek incidentu nemůže kvůli večeru s manželkou svého šéfa říkat policii potřebné, a je tak sám podezřelý. To by mohlo být téma nosné, kdyby si dali scénáristé práci, ovšem v tomto podání je to takové... příliš očekávatelné. 60 % ()
Úvodních 75 minut jsem si pochutnával na neokoukané detektivní zápletce, velmi pozorně zpracované. Pak však následovalo to, čemu se říká „vyvrcholení“, a to bylo bohužel perfektně konformní, předvídatelné, až béčkové. Přitom rozehraný příběh přímo vybízel k zakončení mnohem chytřejšímu a závažnějšímu. Běda! --- Domnívám se, že Hickock se ve svých pozdních filmech snažil o vybočení z klišé, která předtím sám pomáhal zavádět. Hanson by Hickocka poctil mnohem lépe, kdyby nekopíroval jeho standard, nýbrž naopak navázal tam, kde klasik přestal. ()
Už z názvu je znát, že tenhle film silně odkazuje na slavný Hitchcockův film Okno do dvora. Ani příběhem se nijak závratně neodlišuje. Původní myšlenka je jasná. Přesto její průběh se postupně proměňuje a zachází až za krajnost, která je dobrá pro klasický americký film, ale s realitou toho moc společného nemá. Nicméně právě takové momenty jsou pro film dobrý a nejenom, že napíná, ještě vytváří nadšení z dobře odvedené kriminálky. Popravdě vůbec nechápu, proč se Guttenberg v devadesátých letech tak sejmul. Přitom měl výbornej náběh na suprové filmy. ()
Co si budeme povídat, tady je odvedená práce na výbornou. Námět a příběh je, i přes vrásky, náramně originální a zajímavý, celý film se pořád něco děje, hrdinové se vyvíjejí a chovají se tak, jak by člověk možná i čekal (ja celou dobu věděl, že se drží jenom těch peněz, sviňa) a posledních 15 min je možná to nejnapínavější, co jsem poslední dobou viděl. Lehká inspirace Hitchockem je jenom sladká třešnička na dortu. ()
Příběh naruby. Hned od začátku známe pachatele a další aktéry. Je to taková hra na falešné dobro a nechuť riskovat. Terry se do všeho zamotal a hrál si na menšího detektiva. Chodil po tenkém ledu. Mrazilo mě při pohledu na rezavého nápadně bledého kluka, co vzrušeně sleduje lascivní chování holek v baru. Analogicky k tomu jeho osamělý život ve společnosti despotické matky. Tomu se říká podhoubí pro sexuální deviaci. Stačí zmáčknout dané tlačítko a jeho narušené libido se dá chodu. Steve Guttenberg mi ve filmu neseděl, v obličeji měl komediální úsměšek a navíc šílený klaďas. Isabelle Huppert ledově chladná a úplně jiná než v Pianistce. Elizabeth McGovern se mi nelíbila vůbec, hodně klučičí. ()
Galerie (106)
Photo © NBC Universal
Zajímavosti (1)
- Hneď na začiatku, popritom ako ide Terry (Steve Guttenberg) otvoriť dvere Silvii (Isabelle Huppert), vypína svetlo, no po otvorení dverí a následnom zábere na Terryho svetlo opäť svieti. (zoot3r)
Reklama