Obsahy(1)
Sugestivní portréty starých lidí z Liptova a Oravy, kteří dokážou i ve stavu civilizačního chaosu a nejistoty žít vnitřně svobodní. Tvůrci filmu, režisérovi a scenáristovi Dušanu Hanákovi, inspirovanému fotografickými cykly Martina Martinčeka, se s výjimečnou citlivostí podařilo zachytit jedinečnost sledovaných postav, jejich svérázné postoje k životu i vzácnou morální čistotu. (NFA)
(více)Recenze (129)
Svou životní přízemnost většinou vysvětluji vlastnictvím nedostatku buněk pro "velké" umění, ale hvězdné hodnocení této famózně natočené nudy mi zůstane patrně navždy utajeno. Pro mne totiž Obrazy starého světa nejsou zase tak staré, neboť mouder bezzubých důchodců bydlících v dřevěných barabiznách jsem si v mládí užil do sytosti. Tohle spojení hudby, fotografií a homevidea na mne prostě nepůsobí a jeho umístění v komunistickém trezoru považuji za omyl, bez nějž by o této "mistrovské lahůdce" dneska nikdo nevěděl. ()
_Dokument, který na většinu dnešních lidí působí jako z jiného světa a přitom ukazuje kořeny ze kterých ta samá většina vzešla. _Stáří bez patetičnosti či strachu, prostě jen jako další etapa života která dokáže být krutá tak jak si ani nedokážeme představit, ale pořád ještě stojí za to ji prožít. _Svět, na který okolní civilizace zapomněla jako na dávný odumírající relikt minulosti, a který dokáže docela dobře fungovat tak jako vždy fungoval, i když občas sleduje i to co se děje za hranicemi okolních polí a, svou vlastní mentalitou, si to přebírá. _Umělecký zážitek ve kterém jsou i jednoduchá moudra prostých lidí povýšena na filosofické popsání palčivých otázek lidské existence a svou prostou pravdivostí a jednoduchostí vyjádření od lidí, kteří jako jediný důkaz svých tvrzení dokládají svou vlastní empirickou zkušenost, jsou jednoduše odzbrojující. 8/10 ()
Čo z toho vo mne zostalo, je pocit, že zobrazení ľudia skutočne tvoria históriu národa a mojich predkov, a generácie dozadu to vyzeralo na rovnaký ráz. Veru, človeku to pripomína jednoduchosť, hrubosť a hodnoty, ktoré opisujú nevábni slovenskí klasici v knihách, kde sa upriamili na vidieckeho človeka (akoby iný aj bol). Zvláštne precítiť tú, ako na kameni nedbalo tesanú, identitu. Napriek tomu, Hanák je stále prehnane patetický, útrpne fotogenický a má sklon spájať životné postavy ľudí s nútenými "poetickými" frázami o životnom optimizme, nebe a zemi (bla bla...) Niekedy si však dokáže príjemne protirečiť - moment, keď sa pýta rady "pamätníkov", ktoré veci sú podľa nich v živote dôležité. Rad za radom odpovedajú: Neviem. _(Súkromné životy sa mi páčia od Hanáka zatiaľ najviac.) ()
Nádherný, citlivo nakrútený film, na ktorom sa dá demonštrovať rozdiel medzi zvráskavenými tvárami ľudí boriacich sa s nepriazňou osudu a ksichtami bezdomoveckej luzy, na ktorú tak rád zameriava svoju zlomyseľnú pozornosť zakomplexovaný Andrássy v relácii pre rovnako zakomplexovaných - Aj múdry schybí. Uznávam však, že diváci mimo Slovenska môžu mať značné problémy so správnym precítením a pochopením Hanákovho filmu. ()
Jedinečný dokument světa, který už doopravdy zmizel. Oživlé vzpomínky lidí. Oživlé písně. Dopředu jsem dostal varování, že to bude depresivní, mě to ale tak nepřipadalo. Celý film je o nesmírné síle žít, milovat, pracovat, vědět. Lidé staří, ale krásní. Lidé, kteří nás dokáží překvapit. Ze dřeva "vyřezané" dílo, které po premiéře promítali jen 2 dny (!!!) a následně strčili do trezoru. ()
Galerie (9)
Photo © Slovenský filmový ústav
Zajímavosti (5)
- Svojou poetikou vzbudil film výčitky ideologických dozorcov a bol označený za “estetiku škaredosti“. (Raccoon.city)
- Dušana Hanáka inspirovaly k natočení filmu cykly portrétních fotografií starých lidí z Liptova, jejichž autorem byl významný slovenský fotograf Martin Martinček. (hippyman)
- Film byl dlouho v trezoru a premiéru měl až v roce 1989. (hippyman)
Reklama