VOD (1)
Obsahy(1)
Old Shatterhand, cizinec pro Indiány a zároveň i cizinec pro vlastní, tedy cizinec z „povolání“, poskytl Dušanu Hanákovi bod, ze kterého se může jakoby očima cizince dívat na společnost, ve které vládne veliký rudý bratr. A z tohoto pohledu společnost vypadá skutečně bizarně, přičemž tato bizarnost zůstává pro rudokožce neviděna. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (24)
Dal by som ruku do ohňa zato, že okolo kameňa sa prešiel a s úsmevom naňho civel aj Stano Dančiak. Veľmi vtipný kontrapunktický prístup použitia obrazu a zvuku. Najmä pri pobehovaní malých cigánčat za doprovodu zvukov z westernovej prestrelky s indiánmi. Iba že tými spoločensky zaostalejšími sme boli v komunizme v rámci Európy my všetci. ()
Výrazově neobyčejně mnohotvárný Hanákův krátkometrážní úvod do středoevropské kolonizace nevybíravě exponuje nejrozmanitější domácí stereotypy a v kontextu komunikace s cizinci vytýká zvláště takové, které brání konzervativnímu, usedlému, zavíčkovanému životnímu způsobu otevřít se nejen cizím kulturním vzorům, ale i druhému jako takovému. Slovensko, řešící jak se nejlépe a nejméně namáhavě prodat, zde příznačně vyvstává jako jakési primitivní zřízení, cosi mezi přírodním národem a západovýchodní civilizací: od prvního k druhému je orientuje pokročilá sebestřednost a konzumerismus – a od druhého k prvnímu latentní ospalost. ()
Vzhledem k místnímu hodnocení jsem čekal asi trochu víc (možná i něco jiného). Podařilo se sledování „pracujících dříčů“ a „očumování“ aut. Ušla recese s kamenem (i když toho papíru bych si asi ani nevšiml, kdybych šel kolem) a dětmi nejmenovaného etnika (oblečení doznalo drastických změn). Mimo byly jazyky (jakože na italštinu nebo francouzštinu by dost těžko dokázal někdo zareagovat i v dnešní době a nejen u nás) a hraniční „prohledávačky“ (v západních státech se nekontrolovalo, zda někdo něco nezkusil propašovat?). Docela úsměvná kritická hříčka, která však zůstala někde na půl cesty k opravdu vtipné a trefné satiře, proto dávám lepší 3*. ()
Zhlédnuto v rámci Filmové tvorby. Na jednu stranu jsem viděl poměrně zábavnou a trefnou hříčku, ale na druhou se nemohu zbavit pocitu, že kdyby Hanák chtěl (a jakože by asi nechtěl), mohl by stejnou věc natočit i dnes. Což možná není úplně mínus, ale v případě, že je Shatterhand kritika doby, či starého režimu? ()
Skvělý společensko-kritický dokument, který využívá v zásadě pouze záběrů podbarvených budovatelskými songy. Tím se do filmu dostává ironicky humorný spodní proud. Hanák ve své mozaice pořizuje jak běžné provozní záběry (lustrování na celnici, polonahá cikáňata...), tak i aranžované scény, jako byl výborný highlight s kamenem uprostřed silnice. Patrně nejlepší moment je ale kontrapunkt dělníků ve výkopu za doprovodu "Už trúbili, tak nezabudnite, večer sa zídeme na univerzite". ()
Galerie (1)
Photo © Slovenský filmový ústav
Zajímavosti (1)
- Vo filme sa hovorí slovensky, česky, anglicky, rusky, francúzsky a taliansky. (Zdroj: skcinema.sk) (Raccoon.city)
Reklama