Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Hans je pouliční kupec se zeleninou a rozený smolař. Svou volbou povolání zklame svou buržoazní rodinu, což způsobí, že začne pít a rvát se. Poté, co se zotaví po záchvatu mrtvice, začíná se jeho podniku konečně dařit. Nicméně, čím víc si získává úctu své rodiny, tím více deprimovaný si připadá. Jednoho pohodového večera se po přípitku s rodinou a přáteli rozhodne, že se upije k smrti. (Fary)

(více)

Recenze (7)

Idego 

všechny recenze uživatele

Největší problém tohoto filmu je, že tu všichni krom Hanny Schygully hrajou jak lobotomizovaný špalky. Nepřekvapilo by mě, kdyby to tak chtěl Fassbinder schválně, ostatně je to záměrná teatrálnost, co dává některým jeho filmům šťávu, a drsný psychodrama na povrchu říznutý satirou a absurdní komedií k jeho rukopisu patří. Ale tady je tolik křečovitýho přehrávání, který navíc umocňuje sterilní postsynchronní dabing, že většina scén nepůsobí ani komediálně, ani dramaticky, ale jenom trapně, a neschroustal jsem to ani s vědomým úsilím o nadhled. Jedinej moment, kdy klasická Fassbindersrezeptur funguje, jsou scény u Hansovy rodiny, a to je na celej film slabota. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Svižně a atraktivně podané malé velké drama obyčejného člověka hledajícího štěstí i smysl života odsýpá ve výborném tempu, bez hluchých míst či natažené stopáže. Převažně dramatickou náladu nejednou pěkně odlehčují úsměvné až tragikomické prvky a po celý čas film doprovází skvělý výkon nejen hlavního protagonisty, přičemž nenapodobitelný Hans Hirschmüller se svou malou tlustou postavičkou a hlubokým hlasem je určitě dalším zajímavým hereckým objevem ze Západního Německa. Rozehrané vztahy mezi nečernobílými postavami, které jakoby vypadly přímo z civilního života, udrží napětí po celý čas. S hlavní postavou nešťastného Hanse jsem soucitil, držel mu palce a zůstával mi převažně sympatický přesto, že se v jedné chvíli dopouštěl i velmi krutého chování ke své ženě. A pak se dostavil závěr – nejdříve s podivně stylizovaným flashbackem (jenž jsem moc nepobral) a poté se dvěma bouřlivými zvraty v posledních dvou scénách, podaných pro změnu naprosto chladně, odtažitě, bez emocí, jakoby natočených pro zcela jiný film. Škoda, závěr na mě osobně zapůsobil zcela odlišně, než předchozí zbytek filmu, a místo plánovaných 5ti hvězdiček zbyly po něm z mé strany jen silné 4*. [85%] ()

Reklama

emma53 

všechny recenze uživatele

Opět se mně podařilo smazat si celý komentář, tak jen v krátkosti. Rainerův rukopis je trochu jiný, než na jaký jsem běžně zvyklá, ale například film Strach jíst duše mně sednul daleko víc. Na svou dobu tam byly i docela odvážné erotické scény, které měly svůj význam a obrazně doplňovaly už tak Hansův neuspokojivý život nejen v manželství, ale potažmu ani v prodeji zeleniny, který mu časem začal i přes krušné začátky prosperovat, ho neučinil šťastnějším. A tak to celé jeho žití a nežití gradovalo s čím dál větší intenzitou, že Hans nemohl skončit jinak, než tak, jak nám to předložil Reiner. Mám zvláštní pocit, jako kdyby tam kus svého života vložil i on sám, který ačkoliv byl slavný scénárista, ukončil svůj život o deset let později ve 37 letech za ne zrovna příjemných okolností. Najít skutečný smysl života je pro člověka někdy velmi obtížné. Souhlasím s komentáři uživatelů lena60 a Biff. ()

lena60 

všechny recenze uživatele

Objektivně jsou to spíš hvězdy čtyři, ale vynaložila jsem spolu s přáteli nemalé úsilí (překlad titulků do češtiny), abych Obchodníka se zeleninou vůbec mohla vidět, takže mám k filmu trochu nekritický přístup. - Fassbinder nám předkládá jednoduchý příběh nešťastníka Hanse, který poté, co je vyhozen od policie, stane se prodavačem spíš ovoce než zeleniny (to jen tak na okraj poznamenávám k českému názvu filmu). Volbou tohoto obyčejného povolání zklamal nejen svou matku, která se proto za Hanse stydí, ale že je pouhý prodavač se nezamlouvá ani největší lásce jeho života, která trpí předsudky, Hanse se bojí uvést do své honosné rodiny a odmítá jej. Hlavní hrdina se tedy ožení s jistou Irmgard, vedou běžný život (Hans pracuje, občas nezřízeně pije, a pak svou ženu bije, oba jsou si vzájemně nevěrní...). Stereotyp naruší až Hansův srdeční kolaps. Po jeho návratu z nemocnice se rodina na chvíli zmátoří, oba manželé se vrhnou s nadšením znovu do obchodování, Irmgard je šťastná...až do chvíle, než Hans podlehne depresím z nicotného života, upadne do apatie a naposledy zavítá mezi přátele do své oblíbené hospůdky. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Obchodník se zeleninou je zničením muže ženami. Rainer Werner Fassbinder opět útočí na celé maloměšťácké ukotvení společnosti, s despektem se pohlíží na předsudky, třídní povýšenost a pohrdání. Nezůstává se pouze na okraji, vchází se přímo dovnitř uzavřeného rodinného života a se smutkem v očích se rozhlíží po neshodách, nárocích, očekávání, domácím násilí, způsobech chování, sexuální aktivitě a sebezničujícím tendencím. Vnitřní svět je zde bičován něžnou ženskou rukou v bělostné hedvábné rukavičce, potřeby a přání nejbližšího rodinného okolí musí být upřednostněny před vlastní potřebou lidského nitra jednotlivce a ve jménu ctihodné společenské spořádanosti se musí zodpovídat z každé nestoudné odchylky a nepřizpůsobivosti matkou očekávané a též plánované prosperity. Smutným hrdinou příběhu je Hans Epp (zajímavý Hans Hirschmüller), podomní prodejce ovoce a zeleniny. Jeho vnitřní svět trpí na zásadní poruchu již od dětství a despotických životních nároků vlastní matky. Jeho životní pouť není svobodnou vůlí, ale kompromisem, proto se i přes dosažený úspěch stává převládajícím intimním pocitem zbytečnost a neužitečnost. Hlavní ženskou postavou je Irmgard Epp (velmi zajímavá Irm Hermann), Hansova spořádaná a žárlivá manželka. Maloměšťácké vidění světa je její vírou, s ní se brání nejen násilné partnerově frustraci, ale též možnému pocitu ohrožení svého počestného postavení. Důležitou postavou je Hansova matka (příjemná Gusti Kreissl), neústupná žena ve svém vlastním přesvědčení vyšší střední třídy. Syn s téměř vlastní cestou pod úrovní stavu nemůže přeci žádat žádný projev uznání. Výraznou postavou je Anzell (velmi příjemný Karl Scheydt), úspěšný Hansův spolupracovník a oběť Irmgardiny maloměšťácké intriky, hystericky bránící možné pošpinění poctivosti ženského srdce. K výraznějším postavám příběhu patří Hansova životní láska (příjemná Ingrid Caven), odmítající společný život pro stavovské předsudky, byť je její tělo stále otevřené a připravené zahrnout něžností svou tajnou lásku. K výraznějším patří také Anna Epp (příjemná Hanna Schygulla), Hansova mladší sestra, studující vysokou školu. Jen ona je schopna pohledu na svět bez maloměšťáckých předsudků. Z dalších rolí: nejlepší Hansův kamarád z válečných časů legií a jeho úspěšně spolupracující partner v podomním obchodě Harry Radek (Klaus Löwitsch), malá a základní školou stále povinná Hansova dcerka Renate (Andrea Schober), Hansova spořádaně vdaná sestra Heide (Heide Simon), její manžel a maloměšťáckou hráz ctihodnosti bránicí Kurt (Kurt Raab s hlasem Petera Gauheho), Hansova osudově vstřícná prostitutka z policejního období Marile Kosemund (Elga Sorbas), či Hanse mučící arabský voják (El Hedi ben Salem). Film Obchodník se zeleninou je konvenčněji vedenou kritikou maloměšťáckého vnímání světa, přesto zde jde stále především o bolestné vylíčení přísně intimních obrazů rozervanosti závažně ublíženého vnitřního světa. Intenzivní to filmový prožitek! ()

Galerie (51)

Zajímavosti (8)

  • Název filmu je doslovným překladem francouzského termínu "marchand des quatre-saisons" pro pojízdného prodavače ovoce a zeleniny. (ČSFD)
  • Scéna Hansova (Hans Hirschmüller) mučení byla natočena na bývalé střelnici Bundeswehru poblíž Mnichova. (ČSFD)
  • Byt Fassbinderova asistenta Harryho Baera, který si zahrál jednoho ze zájemců o místo pomocníka, posloužil zčásti jako místo natáčení. Kvůli stížnostem sousedů na údajné hlasité chování pak Baer dostal z bytu výpověď. (ČSFD)

Reklama

Reklama