Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Do malého městečka El Dorado přijíždí pistolník Cole Thornton (John Wayne). Ten dostal nabídku práce pro místního bohatého rančera Barta Jasona. Jenže Colea přímo v městečku varuje před přijetím této práce jeho starý přítel, místní šerif J. P. Harrah (Robert Mitchum). Bart Jason je zákeřný zbohatlík, který má zájem získat zdroje vody patřící už několik generaci místních rančerů, MacDonaldovým. Po této informaci Cole Jasonovu nabídku odmítá. Při zpáteční cestě do městečka však dojde k nehodě. Mladík, Luke MacDonald, který hlídá přístupové cesty okolo MacDonaldovy farmy, usne na stráži a Coleův příjezd ho vyleká. Rozespalý Luke na Colea vystřelí. Stojí ho to život. Colea Lukeova smrt mrzí, proto jeho mrtvolu i s vysvětlením přiveze na farmu MacDonaldových. Podrobnosti nehody, které Cole vysvětlí Lukovu otci, starému MacDonaldovi, jsou tak přesvědčivé, že MacDonaldové Colea nechají jít. Jediný, kdo se s vysvětlením Lukovy smrti nesmířil, je Josephine (Joey) MacDonaldová, sestra mrtvého. Ta si proto na Colea počíhá v divočině a postřelí ho. Cole je sice zraněný, nicméně by Joey mohl bez jakýchkoliv problémů zabít. Cole to ale neudělá a posílá dívku k otci domů. Po nezbytném ošetření rány odjíždí z městečka. O několik týdnů později se Cole v malém baru kdesi na západě setkává s pistolníkem Nelsem McLeodem. Ten mu také nabízí práci. Opět se jedná o práci pro Barta Jasona. Cole práci sice odmítne, ale dozví se, že se Jason opět rozhodl získat přístup k vodě. Dřív se bál šerifa J. P. Harraha, teď ale šerif propadl alkoholismu, a tak Jason opět shání pistolníky pro svou malou válku proti MacDonaldovým. Cole se ihned rozhodne jet MacDonaldovým na pomoc. Je mu jasné, že jeho přítel-šerif má co dělat sám se sebou. Ke Colemu se přidává mladík, který si nechává podle svého původu říkat Mississippi. Cole mu totiž pomohl s McLeodovou bandou. Ve městečku Cole zjišťuje, že jeho přítel-šerif je už několik týdnů v lihu. O bezpečnost ve městě se stará jeho pomocník Bull. Cole s Bullem a Mississippim rázně udělají šerifově pití utrum. Mississippi umíchá jakýsi dryák, který nalijí opilému Harrahovi do hrdla. To velmi rychle postaví pijana na nohy. Šerif, který má úděsnou kocovinu, zjistí, že se mu směje celé městečko. Nikdo nemá pro jeho pijáckou epizodu kvůli záletné ženě pochopení. Co je však horší, ze šerifa nemají respekt ani McLeodovi muži, kteří se ve městě setkávají se svým povedeným zaměstnavatelem, Jasonem. Ve chvíli, kdy tito pistolníci zaútočí na šerifa a jeho pomocníky, Bulla, Colea a Mississippiho, se zlou se potážou. Léčka, kterou McLeodovi lidé na šerifa a jeho doprovod připravili, skončí smrtí tří pistolníků a zatčením Barta Jasona. Teď je ale jasné, že McLeodovi lidé určitě přijdou zachránit svého zaměstnavatele před jeho vydáním státnímu zástupci... (TV Prima)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (207)

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Jak podruhé vstoupit do stejné řeky, aneb proč si znovu nenatočit Rio Bravo, když se nám poprvé tak hezky povedlo? Vcelku tenhle názor chápu a nemám nic podstatného ani proti výsledku. ___ Film převzal z Ria Brava hlavní zápletku, vedlejší motivy, charaktery postav, herce i režiséra. Pořád je to ale kus poctivě, i když ne originálně, odvedené práce. (I když přestřelka, v níž jsou na správné straně čtyři pistolníci, z nichž je jeden ochrnutý, druhý má úporné křeče v břiše, třetí neumí střílet a čtvrtý střílí lukem, má teda pořádný grády!) Kocovinou nasáklý Dean Martin se mi líbil víc než zdejší alkoholik Robert Mitchum. Tenhle snímek zato lépe pracuje s nadsázkou a vtipnými dialogy. ___ Nevidět Rio Bravo, dala bych o hvězdičku víc. /15. 10. 14./ ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Reziser Howard Hawks uz mal za sebou roku 1966 skusenost s kovbojkou /Rio Bravo/ s hlavnym hercom, takze tato kovbojka je vybornym filmom o hlavnom obavanom pistolnikovi Johnovi Wayneovi. Okrem samotneho Waynea sa tu predstavil aj vyborny Robert Mitchum, ktory bol pre mna samoztrejme noirova ykona /The Night of the Hunter, Out of the Past/. Film El Dorado ma vyborny scenar, k tomu kopu kvalitnych dialogov a prestreliek. Tieto vsetky ingrediencie robia z El Dorada nadcasovu kovbojku, ktoru si vzdy rad pozriem. 100 % ()

Reklama

Xmilden 

všechny recenze uživatele

Trošku nerozumím proč se režisér rozhodl prakticky znovu natočit trošku jinak Rio Bravo, ale budiž. Prostředí a hodně zápletek téměř identické se zmiňovaným filmem. Ve filmu je spousta luxusních dialogů. Místo zbraní zde má daleko větší účinek dobře načasovaná hláška. Zejména starý pomocník šerifa je v tomto směru nedostižný. Nicméně westerny Howarda Hawkse se nedají brát nějak moc vážně. Oproti nim je i takový Vinnetou dramatem. Ani se nedivím jak muselo být ve své době zle Johnu Waynovi, když se objevila Divoká banda. El Dorado je zábavou spíše pro dospívající kluky. 75% ()

PetrPan 

všechny recenze uživatele

El Dorado bylo pro mě díky matné dětské vzpomínce s podtitulem "Nuda k uzoufání" dlouho symbolem mé nechuti ke klasickým americkým westernům. Po letech tedy druhá šance  a tentokrát to bylo přece jen o něco lepší. Schematický westernový příběh s jasně rozdanými kartami nijak nepřekvapil, stejně jako  Wayne v nažehlené košili s vestičkou, tedy  zásadně zásadový čestný chlapák se srdcem na pravým místě.  A jeho "přelidštěnou a přectnou" postavu pak považuju paradoxně asi za největší slabinu celého filmu Třeba převelice patetickou a nadbytečnou scénu s mladým sebevrahem, která měla zřejmě dodat Waynovu Thorntonovi na tragičnosti, bych rozhodně vyškrtnul. To  na Jamese Caana v roli hejska s brokovnicí či na Mitchumova ožralu už to byl přece jen jinší pohled a (nejen) jejich postavy celému vyprávění dodávají na barvitosti a životnosti.  Akční scény pak nejsou nijak bombastické či pamětihodné, ale Hawks umí pracovat s napětím, dají se tedy rozhodně užít.  Pár amerických klasik si asi ještě střihnu, na tři broky v pr.. pravém předloktí to rozhodně je. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Zarputile staromódní příběh mužského tmelení (nebo vás napadá fortelnější překlad anglického „male bonding“?). Příběh zasazený do idealizovaného světa, jemuž stále dominují opravdoví muži, ačkoli otázka „Nevím, proč jste ještě naživu“, kterou si klade Joey, se ve druhé polovině 60. let mohla týkat samotného konceptu maskulinity. Do světa neskrývaného sexismu a rasistického humoru (Mississippi a jeho urážlivá karikatura Asiata) – za jediný posun v tomto směru lze chápat pozitivní vyhodnocení indiánských fíglů (ďábelský vyprošťovák, lehnutí pod koně), jež zde ovšem praktikuje mladý běloch. Do světa, v němž se nejprve střílí a až poté kladou otázky (střelné zbraně jsou prakticky jediným prostředkem řešení problémů). ___ Thorntona coby žijící legendu každý zná a sdílí s ním nějakou příhodu. Wayne přitom (opět) zosobňuje esenci amerických hodnot. Muž svéhlavý, ale jasně rozlišující mezi dobrem a zlem. Věčně na cestě za novým dobrodružstvím, věčně na pomezí divočiny a civilizace, přičemž z obojího si bere to lepší. V centru dění jsou muži, kteří se dokáží postarat o sebe navzájem a taky se umí pohádat jako manželé po mnoha letech vztahu. ___ „Ženské“ jsou tím, co se chlapovi „přihodí“. Buď škodí, nebo obstarávají pomocné práce. Nejde-li o projev obdivu vůči muži, nemá ženino slovo žádnou váhu. ___ Ctí se profesionalita a morální integrita. Jako ve všech Hawksových filmech, také zde je amatérismus důvodem k pohrdání („tohle není práce pro amatéra“). Vytýkat ovšem westernu výše uvedené by bylo jako kárat koně za to, že má velké oči a líná. ___ U Hawkse napomáhá akceptování takto zkostnatělého nazírání na svět vtahující vyprávění. Co se zprvu jeví jako epizodický narativ, je ve skutečnosti důmyslným splétáním motivů (pomyslná ztráta syna a jeho opětovné nalezení v jiném mladém muži). Dějové linie rozvedené v první polovině se sbíhají do jednoho toku v dlouhé noční sekvenci, odehrávající se zdánlivě v reálném čase (a proto divákovi neumožňující vydechnout). ___ Přes povědomost zápletky (nejenom v případě, že jste viděli Rio Bravo) mne tyhle dvě hodiny drsnějšího chlapského škorpení bavily víc, než by se na mladistvého intelektuála, kterému se sebenevinnější projevy mužské nadřazenosti jinak hnusí, slušelo. 80% ()

Galerie (94)

Zajímavosti (22)

  • Natáčanie trvalo 84 dní. (westerns)
  • Scéna, kdy jdou v závěru filmu Cole Thornton (John Wayne) a J.P. (Robert Mitchum) po ulici a popichují se kvůli berlím, byla připsána dodatečně Robertem Mitchumem. To aby se osvětlilo, proč šerif J.P. používal berli chvíli na jedné a pak zase na druhé straně. (DžejPý)
  • Báseň, kterou recituje Mississippi, je skutečná báseň "Eldorado" od Edgara Allana Poea. (džanik)

Reklama

Reklama