Režie:
Juraj HerzKamera:
Dodo ŠimončičHudba:
Štěpán KoníčekHrají:
Jana Plichtová, František Velecký, Milan Lasica, Július Satinský, Ľubomír Záhon, Peter Debnár, Marta Rašlová, Hana Prymusová-Lelitová, Eva Matejková (více)Obsahy(1)
Toužila vzlétnout ke slunci, a přitom sama zářila mnohem víc... Slovenský televizní film režiséra Juraje Herze vznikl podle Maupassantovy povídky "Muška". V impresionisticky laděném příběhu líčí tragický příběh mladé pradleny, která svou čistotou, optimismem a radostí ze života fascinuje muže kolem sebe. Točí se kolem ní pět nápadníků, kteří patří k bohémě. Dovedou se bezstarostně bavit, snít, radovat se z každé chvíle a unikat před měšťáckou každodenností. A ovšem i před zodpovědností. Svým lehkovážným způsobem života samozřejmě všichni narušují místní konvence. A přestože Muščino těhotenství přinese do jejich životů i tragické chvíle, na jejich životním optimismu to nic nezmění... Juraj Herz natočil barevný televizní snímek v době, kdy ještě převažovalo černobílé vysílání. S pomocí kameramana Jozefa Šimončiče vytvořili výtvarnou poctu impresionismu, který ovládl světovou výtvarnou scénu v době, kdy se příběh odehrává. K rozverné náladě vyprávění přispěli mj. i výrazní slovenští komici Milan Lasica a Július Satinský. Představitelka bezstarostné a potřeštěné Mušky Jana Plichtová se později stala váženou profesorkou psychologie. (Česká televize)
(více)Recenze (91)
Nikdy jsem nepochyboval o Herzově schopnosti střílet svoje umělecké šípy do všech stran filmových žánrů. Pravda, některé netrefily čistý střed, ale tento zasáhl velice vzdálený terč průzračného artu a zaťal se do něj velmi hluboko. Režisér si přizval mladého slovenského kameramana Jozefa Šimončiče s neopotřebovaným okem a touhou experimentovat a to se mu bohatě vyplatilo. Artově náročný divák ve filmu nalezne rozmanité přírodní a figuriélní kompozice inspirované klasiky impresionismu a normální divák dostane lehounký, minimální příběh mladé, životem překypující pradlenky v maximalisticky vyvedené formě barev, čerstvého povětří a čistoty… ()
Jedna vagínka, pohrávajúca sa s päticou penisov. Kto jej ponúkne pravú lásku miesto chvíľkového potešenia? Tematicky to vystihuje nie len dobu minulú, ale aj časy prítomné. Kým však v minulosti stačil cit či sľuby a naplnené priania, teraz hýbu malým “trojuholníčkom” najmä korunky. Taká je doba :) Kabelky a topánky LújVitón treba, čo tam po Korone. Snímok ako taký nie je nijak dramatický, chce pôsobiť komediálne, no nesie sa na vlne nezáživna, kde nadnesene povedané, dostáva najväčší priestor cenzurovaná promiskuita. Od Herza asi najslabší film čo som videl .. ()
Už dávno jsem ocenila hravou poťouchlost Juraje Herze. Jenom mě mrzí, že vlastně nenatočil mnoho slovenských filmů. Tento televizní je mnohem víc maupassantsovský než ryze slovenský. Zůstavají tak jen Sladké starosti. Sladké hry minulého léta jsem viděla už dříve ale mnohem víc docenila až nyní. Příběh se zdá býti banálním, ale chytlavá muzika v impresionistickách barvách s krásnými kompozicemi Dodo Šimončiče je prostě chuťovčička. ()
Netrúfam si odhadnúť, do akej miery sa Herzov televízny film trafil do Maupassantovej poviedky. Trúfam si však napísať, že ten, kto tento film videl, určite nezabudne na jeho presvietené obrazy, výrazné postavy, neprekonateľné nasnímanie a priliehavú hudbu. Nebude mu prekážať chabý dej, ani ľahko neprirodzené dialógy. A pokiaľ film vidí v súčasnosti, poteší aj pohľad na mladých hercov, ktorí už nie sú medzi nami. Možno sú štyri hviezdičky nadsadené, ale so všetkými nedokonalosťami je to ťažko zabudnuteľný film. ()
No, to je prostě Herz. Nahá prsa a erotická scéna hned v prvních pěti minutách filmu. Dokonce i televizním. Óda na bezstarostnost a trochu i na mužskou naivní ješitnost. Ze začátku to vypadá, že je to o ničem, pak se to ale rozjede. Přemýšlím, jestli je film hrabalovský, nebo zda Hrabal bral inspiraci v Maupassantovi. Budu se muset poohlédnout po literární předloze. V jednom mě ale film utvrdil – více pihovatých zrzek do filmu! Výběr představitelky hlavní role je hned půl úspěchu filmu. ()
Galerie (13)
Photo © Slovenský filmový ústav
Zajímavosti (14)
- Neherečka Jana Plichtová si ako študentka psychológie chcela privyrobiť v komparze, a preto poslala svoje fotky. Keď sa vracala z kina, kde práve premietali film Spalovač mŕtvol (1968), režisér Juraj Herz už sedel u nich doma a ponúkol jej úlohu Mušky. (Raccoon.city)
- Film bol natáčaný v okolí Bratislavy a slovenskej obce Hrušov. (Raccoon.city)
- Film sa stal problémový nielen pre režiséra a hercov, ale aj pre neherečku Janu Plichtovú (Muška), profesorku psychológie, ktorá kvôli filmovej úlohe nesmela prednášať na Trnavskej Univerzite. (Raccoon.city)
Reklama