Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Za meziválečné republiky se na zaostalém Slovensku šířila bída, bezprávní dělníci byli vykořisťováni a zrádná sociální demokracie tomu mlčky přihlížela. Jedině komunisté odhalují podvody a volají po stávce. Přesně to se stane i při stavbě železniční trati, jejíž budovatelé vstupují do oprávněné stávky, aby získali spravedlivou odměnu za těžkou práci - a proti nim nastupují četníci s namířenými puškami. Jedná se o příkladný stalinistický produkt z počátku 50. let, neuměle šířící třídní nenávist. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (12)

Slimak 

všechny recenze uživatele

Film jako takový je míň než psí prd. Ovšem obarvený notně na rudo. Ale to je jedno, taková doba už byla. Ovšem je veliká škoda, že byla neb je to v mnoha případech škoda materiálu. Na tom to projektu se od roku 1949, vozili tři zdatní režiséři a každý z nich se snažil z tohoto povinného balastu vytvořit něco co bude aspon trochu k světu. Jeden z nich to nakonec natočil a povedlo se?Ne! A mohlo se povést?Nemohlo! ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Už už ma to chytalo, aby som i ja zdvihol ruku v päsť a podporil tak proletariát bijúci sa za zbedačenú robotnícku triedu na ceste za lepšími zajtrajškami. Áno, silná komunistická propaganda s kopou lží, poloprávd a osočovania, s plochými a čiernobielymi postavami, ale na začiatok 50. rokov vskutku výborne remeselne sfilmovaná. A s plejádou vtedy začínajúcich, neskôr veľkých hercov, na ktorých sa veľmi dobre pozerá a pri ktorých utečie film ani voda. ()

Reklama

Flego 

všechny recenze uživatele

Sfilmovaná novela Vladimíra Mináča "Prielom" má dva názvy, na filmovom páse uvedený ako Hrdinové z Telgártu s podtitulom Boj sa skončí zajtra, ale častejšie používaný len ako Boj sa skončí zajtra. Podobne sú uvádzané dva roky vzniku 1950 alebo 1951. Snímok je rýdzo poplatný dobe vzniku, hoci rozpráva o komplikovanom živote pracujúcich v medzivojnovom období na Slovensku na pozadí stavby železničného úseku Červený skala - Margecany. Komunistická strana je vykresľovaná v tomto čiernobielom videní na rozdiel od Sociálnej demokracie ako jediný zástupca pracujúcich. Film je plný heslovitých výziev, plochých hereckých výkonov a to všetko za ohlušujúcej symfonickej hudby Eugena Suchoňa. ()

Prubner 

všechny recenze uživatele

Exemplární příklad dobového ideologického schematismu. Film obsahuje spoustu ideologických klišé, které ovšem v roce 1951 ještě nebyly tak profláknuté. Všichni podnikatelé a buržoazní politici jsou vykresleni v těch nejčernějších barvách jako karikatury, dialogy jsou kouzelně přímočaré a proklamativní a na konci nechybí zpěv Internacionály. Je zajímavé, že co se týče buržoazních poílitiků, tak tvůrci šijí jen do sociálních demokratů. Ale asi to tehdy měli za úkol, očernit jedinou konkurenční levicovou stranu, v té době ovšem už zaniklou. Pravda ovšem je, že když se povzneseme nad ideologické tlačení na pilu, najdeme ve filmu hodně pravdy (např. zkorumpovaní a úplatní poslanci a ministři, kteří se pakují z vládních zakázek, praktiky podnikatelů, neutěšená situace nezaměstnaných atd. Stačí se podívat na dnešní politickou scénu, s níž najdeme mnoho shodných rysů.) ()

Hombre8 

všechny recenze uživatele

Na filmu jsou dobré zejména scény z parlamentu a prostředí buržuazie. Analogie s dobou o sto let pozdější (t.j. dneškem) je až zarážející. Nu... Mění se kulisy, jinak vše při starém. Možná nás čeká i stejné vyvrcholení. Jen díky tomu nesklouzla tato tendenční agitka do odpadkového koše.  Nasbírané ceny (viz zajímavosti) jsou trapné. ()

Zajímavosti (10)

  • Názov snímky symbolicky odkazuje na nezvratnosť zápasu robotníckej triedy. (Biopler)
  • Natočené podľa poviedky "Prielom" od Vladimíra Mináča. (Raccoon.city)
  • Za svůj herecký výkon získal Elo Romančík v roce 1951 titul Laureát státní ceny. (M.B)

Reklama

Reklama