Scénář:
Martin ScorseseKamera:
Jean-Yves EscoffierHudba:
Elmer BernsteinHrají:
Martin Scorsese, Billy Wilder, Arthur Penn, Gregory Peck, George Lucas, Clint Eastwood, Brian De Palma, Francis Ford Coppola, Samuel Fuller, Kathryn Bigelow (více)Recenze (18)
I když dávno milujete film a je pro vás něčím důležitým, s Martinem Scorsesem si tuhle lásku můžete uvědomit naplno. Věnuje se filmu od jeho počátků až do 60. let a dělá tak se skutečnou láskou, která se přenese i na vás. Filmy si podobnou pozornost zaslouží, protože je to něco, co nás ovlivňuje, co nás provází, co nás vysvětluje. A Martin Scorsese to podává cestou, která je úchvatná. ()
Scorsese se zde projevuje jako regulérní filmový fanatik. Vybral zde samé mě absolutně neznámé snímky, samozřejmě kromě Kanea, a filmů od Kubricka. Lituji, že žádný z těchto filmů nejspíš ani neuvidím. Bylo potěšením sledovat jednoho z největších žijících režisérů vzdávat poctu starým mistrům. Jeho komentáře mě utvrdily v tom, že to nejdůležitější ve filmu se stalo ve 20. století a nyní už asi žádné nové revoluce očekávat nemůžeme. ()
Pokud si nechcete nechat ujít toto komplexní Scorseseho nahlédnutí do historie (amerického) filmu a nemáte nakoukáno, spoilerům se nevyhnete. Pokud nakoukáno máte... spoilerům se nevyhnete, protože Marty často loví z rukávu perly, o kterých jste nejspíš v životě neslyšeli. Do Průvodce americkým filmem jsem se kvůli jeho délce dokopával několik let a když jsem ho teď konečně viděl, paradoxně se mi zdál příliš krátký. Chápu, že Scorsese nechtěl, aby tenhle dokument sloužil jako nezáživný průvodce od A do Z (protože všechny skvělé filmy respektive filmy, kterými byl slavný filmař ovlivněn, jednoduše vyjmenovat nelze), nýbrž se spíš snažil vybrat to nejlepší a na tom demonstrovat vývoj kinematografie, tehdejší filmová témata a problémy, se kterými se museli filmaři často potýkat, ale přesto by mu aspoň dvojnásobná stopáž neuškodila. To je tedy nakonec asi jediný důvod, proč nedávám hodnocení nejvyšší. ()
Martin Scorsese v roli průvodce americkým filmem provádí diváky zejména těmi filmovými výtvory, které nějak poznamenaly jeho samotného. Na poli čtyř hodin ukazuje svou vášeň pro film (první knihou, která ho jako malého ucvhátila, byla Obrazová historie filmu, Deems Taylor) a díla, která ovlivnila nejen jeho tvorbu, ale světovou kinematografii celkově. ()
Škoda jen, že ten dokument nemá hodin aspoň šest, ty necelé čtyři utečou, ani nevíte jak. Jen těžko říci, nakolik bude pro koho přínosný. Dokument končí v šedesátých letech a věnuje se především období klasického Hollywoodu, přičemž rozhodně nejde linií slavných jmen a titulů. Kdo tedy nemá příliš nakoukáno, toho čekají minimálně desítky spoilerů. Ale také desítky inspirací a zajímavých pohledů. Klasický Hollywood je prostě základ ;) ()
Galerie (5)
Photo © arte EDITION/absolut MEDIEN
Reklama