Režie:
Edward ZwickKamera:
John TollHudba:
Hans ZimmerHrají:
Ken Watanabe, Tom Cruise, William Atherton, Timothy Spall, Chad Lindberg, Billy Connolly, Tony Goldwyn, Masato Harada, Kojuki Kató, Šun Sugata, Šin Kojamada (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Nathan Algren se stal hrdinou občanské války a tažení proti indiánům. V roce 1876 je z něj však troska a alkoholik. Poručík Gant ho přivede na setkání s japonským průmyslníkem Omurou, který mu nabídne práci při výcviku modernizované japonské armády. V Japonsku čeká Nathana tlumočník Simon Graham, který mu vysvětlí, že mladý císař Meidži chce otevřít zemi západní civilizaci, proti sobě však má rebely z řad samurajů, kteří brání dávné japonské tradice. Když rebelové, vedení samurajem Kacumotem, napadnou železniční stanici, dostane jednotka příkaz k nasazení do boje. Je poražena a těžce zraněný Nathan je zajat. Kacumoto ho ubytuje u své sestry, manželky samuraje, kterého Nathan v boji zabil. Žena o zraněného pečuje jen s velkým přemáháním, ale on se snaží pochopit mentalitu vesničanů i samurajů a učí se bojovat jejich zbraněmi. Překvapivě zde nalézá klid, po kterém vždy toužil. Když je vesnice napadena maskovanými bojovníky, postaví se na stranu obyvatel. Definitivně se přitom sblíží s Kacumotem a pochopí, že se nepostavil proti císaři, ale podle svého nejlepšího svědomí mu stále slouží. Když je samuraj pod záminkou jednání vlákán do pasti, Nathan ho osvobodí. Kacumotovi je jasné, že bitvu o záchranu císaře a tradičního Japonska prohrál, a chce spáchat harakiri. Nathan ho však přesvědčí, že lepší je padnout v boji. Poslední samurajové tedy vyjíždějí do bitvy a Nathan je odhodlán bojovat po jejich boku. (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (1 016)
Edward Zwick nám přinesl svět samurajů na moderním stříbrnéh plátně s rovnoměrně rozvrženými zábavnými a historicky hodnověrnými pasážemi. Jestliže by Kurosawa ještě žil, byl by ohromen. Jako by se nejednalo o Hollywoodský film. Filmová cesta vedená schopnýma rukama, které neřídí loď špatným směrem. Jedná se o nezbytně epický příběh s velkými postavami a nádhernými sceneriemi. Divák při tom objevuje jiný svět. U mě se zážitek rovnal nirváně. Kombinace kvalitních lidí, kteří na filmu pracovali určitě dělá své. Například John Logan a jeho scénář - už jen jeho jméno říká vše. Hudba Hanse Zimmera - Mistr mne znovu po Skále udeřil do tváře. Kostýmy - vzhled obrněných jenotek je na velmi vysoké úrovni. Cruise - přesvědčivý výkon. Stojím si za tím, že jde o nadmíru kvalitní film. Cruise se zmínil o duchu filmu jako o daru a já si myslím to samé a Edard Zwick si u mne zvýšil kredit. Bravo. Son of a bitch thinks he can win. ()
Musím říct, že jsem k Poslednímu Samurajovi přistupoval poněkud s despektem, ale to je především problém osobních antipatií vůči hlavnímu představiteli a hrůze z toho, co se vznešenými válečníky cti a ducha provede Hollywood. Naštěstí se ukázalo, že to nebude až takový děs a patetická srágora, v níž se hrdinný veterán americké občanské války stane mistrem meče. Právě naopak, byl jsem mile překvapen, že se tu nehraje na bezvýhradné přijetí samurajského pojetí cti zčistajasna prohlédnuvším mužem ze Západu, ale daleko víc se jedná o jeho hledání vnitřního míru. Výkony na první pohled možná málomluvných Japonců ve spojení s velmi pohledně zpracovanými souboji a překvapivě procítěnou a atmosférickou Zimmerovou hudbou zvedly akcie Zwickova filmu až na slušných 70%. A po víc než další dekádě od doby, kdy jsem tenhle komentář psal, zvedám na 80%. Watanabe je tu za takového "ryzího charaktera", že zejména v dnešní době je mu třeba skládat větší obdiv než tehdy. PS: Pokud si to snad někdo myslí, tak tím posledním samurajem NENÍ Tom Cruise. ()
Tomuto velkofilmu vévodí tři věci : Duo Cruise Watanabe, úžasná hudba a krásná kamera. Některé dokonale romatické scény podbarvené skvělou hudbou výborně ukazují na čem tomuto filmu velmi záleží. A to je vizuální stránka filmu, která nemá naprosto chybu. Charisma a herectví dvojce Cruise Watanabe dává zapomenout na prakticky všechny ostatní herce. Cruisovo propadnutí na dno a probuzení do nového života se na jeho postavě výborně ukazuje. Režie je lepší než průměr. Bohužel pan střihač měl asi volno (nebo bykl v japonském masážním salonku ;-)). Film, který má hodně přes 2 hodiny (přesněji 144minut) se velmi zbytečně táhne a některé scény neposouvají děj dál. To je asi jediná chybička v tomto hezkém filmu, ale pro mě způsobí odebrání jedné*. ()
Brilantný kúsok, ktorý si môže hodiť do zbierky nie len Zwick za svoju réžiu, ale aj John Toll za perfektnú kameru, Zimmer za božskú hudbu a Ken Wetanabe a Tom Cruise za skvelé výkony a postavy. Skvelý príbeh, nádherná príroda, kostýmy, či výprava. U mňa jeden s najlepších filmov v tomto žánri. Obľúbené soundtracky: A Way of Life, To Know My Enemy, Idylls End, Red Warrior, A Small Measure of Peace. 95% - 5* ()
Galerie (94)
Zajímavosti (44)
- Tom Cruise (Nathan Algren) před natáčením rozhodně nebyl žádným nováčkem v oblasti akčního žánru, což ovšem neznamenalo, že se na roli nemusel důkladně připravovat. Naopak - díky svým zkušenostem už předem věděl, jak náročné to bude: "Věděl jsem, že abych všechno to, co scénář vyžadoval, byl schopný uhrát, budu muset pořádně zabrat a dostat se do formy. Bylo mi jasné, že když se budu muset správně pohybovat v pětadvacetikilovém brnění, budu muset zpevnit tělo a naučit se přenášet váhu. Když totiž v bojových pózách ohnete kolena a snížíte svoje těžiště, na kolena je to hrozná záběž. Stejně jako na třísla, šlachy a tak dále. Musel jsem přibrat třináct kilo čistých svalů. (...) V podstatě jsem trénoval podobně jako Algren ve filmu a trvalo mi to celý rok. Když vidíte například, jak cvičím při západu slunce, vypadá to na pohled jednoduše, a spousta lidí si řekne, že by to zvládli taky. Ale věřte mi, že když na to nemáte dost pružné tělo, kterému navíc ještě musíte vštípit určité pohybové návyky a eleganci, nedá se to dělat. Navíc je to i součást vývoje postavy - všimněte si rozdílu v mých pohybech v první bitvě a v té závěrečné. A samozřejmě tu byl ještě další důvod, proč jsem musel být ve formě. Prostě proto, abych se dokázal dostatečně kontrolovat a při všech těch soubojích nikomu neublížil. Naše meče samozřejmě nebyly skutečné, ale ale pořád byly dost ostré na to, aby vám při té rychlosti usekly prst." (NIRO)
- Téměř celý film byl natočen na Novém Zélandu. V záběrech na horu Fudži (Japonsko) je ve skutečnosti hora Taranaki (Nový Zéland). Natáčelo se také v Kalifornii. Natáčení probíhalo od 10. října 2002 do 9. května 2003. (Bauer)
- Japonský znak, který nakreslí kluk pro Algrena (Tom Cruise) na papír, je znak pro slovo "samuraj". (HellFire)
Nedá se sice říct, že by Tom Cruise ve své kariéře někdy nešlápl vedle, při využití statistiky by ovšem nejspíš vyšlo najevo, že si málokterá hollywoodská hvězda vybírá projekty tak pečlivě. Při úvaze nad jeho nejlepšími filmy by se poté pravděpodobně do spousty TOP 10 podíval i Poslední samuraj. Málokterá hollywoodská produkce se následně dočkala tak vřelého přijetí od japonského publika v rámci snahy o zpracování japonské kultury, málokterý film v kariéře Toma Cruise působí tak epickým způsobem, na málokterý film Toma Cruise se vzpomíná s takovou radostí. Režírující Edward Zwick měl za sebou Slávu a Legendu o vášni, kdy tak již měl dostatečné zkušenosti s dobovou výpravou, scenárista John Logan měl poté za sebou Gladiátora Ridleyho Scotta, kterého sice historicici dvakrát do nebe nevynáší, i zde se ovšem na Loganovi na skutečném Sacumbském povstání podařilo sestavit silný příběh, kterému se do zdrojového kódu daří protlačit filosofii samurajů, konfrontaci modernějšího světa se starými tradicemi, nosně i příběh o hlavním hrdinovi, který po zahořknutí začíná nový život. Zápletka se opírá o skutečné povstání proti japonským vojenským reformám, dochází i k odkazování na kolonizaci indiánského území, především se ovšem ukazuje, že někdy je nutný nástup samurajských hodnot. I po 20 letech je Poslední samuraj vysněným velkolepým eposem, kterému se ve finále daří prodat i tu nejsilnější stránku emocí. Při úvaze nad zápletkou sice není těžké hledat paralely s Tancem s vlky či pozdějším Avaterem, důležité ovšem je, že výsledek splňuje svůj účel. Nádherná práce s kamerou, která hravě pracuje s přírodním světlem, stíny, kdy ruku v ruce musí dojít k drobným paralelám k tvorbě Akiro Kurosawy. Vynikající soundtrack Hanse Zimmera těžící z japonského folkloru a epickým nádechem. Tom Cruise v jedné ze svých nejlepších (a do velké míry nedoceněných rolí), kdy je jeho Algrenovi velmi snadné věřit člověka, který v životě nachází nový směr. Vynikající Ken Wanatabe, kterému ztvárnění Katsumota otevřela dveře do Hollywoodu, Zwickova schopnost pracovat s měřítkem, kdy zvládá pracovat s poetickým nádechem i ryze akčními momenty, kdy na začátku 21. století mohl Poslední samuraj náhle dopomoct k novému nakopnutí směru fanoušků samurajských hodnot. Americká produkce totiž jednomu z nejvýraznějších prvků japonské kultury neudělala medvědí službu. Z Posledního samuraje je ostatně cítit úcta k samurajským hodnotám, skutečně tu dochází ke konfrontaci starého a nového světa, kdy odvaha a čest musí zvítězit nad korupcí a zbabělostí. Z dnešního úhlu pohledu je Poslední samuraj vnímán jako gamechanger v rámci převádění asijských hodnot v rámci hollywoodské produkce, kdy i přes pouhou inspiraci reálným příběhem je z filmu cítit dostatečná autenticita, důkaz, že si Cruise sebou vybírané projekty již delší dobu hlídal ještě před skákáním na gauči u Oprah Winfrey. Je to poznat i na jeho Algrenovi, který po delší době nachází pravý vnitřní klid, Cruise sází na neokázalé a přesto nosné herecké podání, především ovšem působí uvěřitelně i v momentech šermování s katanami, zároveň v momentech budování romantické linky. Pitvat Posledního samuraje je vlastně velmi snadné, při pitevní zprávě ovšem zůstane překrásný výsledek. Podmanivé dobovou výpravou, v závěrečné akční pasáži je snadné nedýchat, své dělá i emocionální tečka. Přes všechno opulentní pozlátko je z příběhu Posledního samuraje skutečně cítit lidská něha, i při letmém vzpomínání na 20 let starého Posledního samuraje zůstávají hezké vzpomínky, kterými jen Edward Zwick ve své kariéře nastavil nejspíš sám pro sebe příliš velkou laťku, stejně tak došlo k nastavení laťky pro hollywoodské filmy o dobovém Japonsku. Taková chystaná adaptace Ghost of Tsushima by se mohla od Posledního samuraje učit.... () (méně) (více)