Reklama

Reklama

Juno a páv

  • Velká Británie Juno and the Paycock (více)

Ve dvacátých letech 20.století byl v Dublinu zavražděn voják republikánské armády, když jej zradil jeden udavač. Rozlícené davy zaplní ulici a je slyšet palbu. Juno Boyle (Sarah Allgood) podporuje svého zahálčivého manžela „Kapitána“ Jacka Boyla (Edward Chapman) s pomocí dcery Mary (Kathleen ORegan). V pozadí příběhu stojí jejich syn John (John Laurie), který přišel o ruku v potyčce se členy republikánské armády. Právník Charles Bentham (John Londgen) informuje Boyleovy, že zdědili dva tisíce liber po vzdáleném příbuzném. Mary uvěří, že se s Benthamem budou moci brzy vzít. Boyleovi si vyhazují z kopýtka a pak se dozvídají, že Bentham zmizel z Londýna i s jejich dědictvím.. (Pavlínka9)

(více)

Recenze (20)

mikulem 

všechny recenze uživatele

Vypadá to jako divadelní představení - statické, užvaněné, zdlouhavé, nudné. Když se ke konci příběh konečně zdramatizuje, už mě to nechalo chladným. Nejslabší Hitchcock. Jediná vizuálně zajímavá scéna je dělení bábovky ve 40. minutě. Tím ostatním se neobtěžujte, nestojí to za to. Němi, potvrzuji každé tvé slovo. ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Vyše hodiny sleduje divák komediálne ladený mikropríbeh írskej chudobnej rodiny plnej svojráznych postavičiek. Všetci hrajú skvelo, ale Sara Allgoodová predsalen o kúštik viac. Ako veľmi a ako rýchlo sa dokáže zmeniť film, ktorý zrazu už nemusí byť 'nemý' (viď napr. predchádzajúce nemé hitchocockovky). Posledných 20 minút sa ale kvázi komédia zvŕtava v silnú drámu, ktorá dáva zapomenúť na nejaké predchádzajúce komediálne prvky. Naopak remeselne, hlavne od Hitchcocka, je to iba podpriemerné. ()

Reklama

Němi 

všechny recenze uživatele

Puvodne divadelni hru Hitchcock nechtel tocit, protoze nevidel zpusob prevedeni do filmove reci - a na vysledku je to bolestne znat. Dlouhe, staticke, "mrtve" zabery, z drtive vetsiny v hnusnem interieru chudinskeho pribytku, kde nekolik postav vede zdlouhave dialogy. Irsti herci prehravaji; vyrazna gesta, mimika a ukricenost obstoji na prnech, ve filmu ale prekracuji vhodnou miru. Postavy navic jakoby kazda vypadly z jineho zanru, kontrasty jsou ocividne. Jedinym pojitkem byla mira otravnosti, jez je obrovska. At uz slo o otce opilce a tlučhubu, hysterickeho valkou postizeneho synacka, halekajici kamaradicky a jednoduchou matku, vsichni do jednoho mi pili krev. Bohuzel stejne zmateny a neurcity je i scenar, ktery bezobsazne mele a mele a uz tak minimalni dej dela druhotny. O nefunkcnim spojeni komedie a dramatu dlouze nemluve. Snad jen, ze obe slozky vyrazne postradaji vkus a uveritelnost. __ Hitchock a jeho manzelka, jinak spolehliva scenaristka, Alma Reville, si v "Juno and the Paycock" vybrali slabou chvilku spolecne - alespon, ze tak... ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Přepsáno v červenci 2018. Juno a páv je více divadelní hra ve filmových kulisách, než filmové drama dle divadelní předlohy. Juno a páv je dobový lesk a bída Irska, Seán O'Casey měl bohaté životní zkušenosti a jeho hra je sarkastickým kousancem, uštědřený rozervanosti rodné země. Fanatismus nacionalistického sebeurčení je odnoží katolické víry a konfrontuje ho s existenční příchutí běžného života. Irské vlastenectví vyhledává oběti a strázně těla, muž se vznáší mezi fóry horlivého politikaření, kapky deště skrápí tvrdohlavou palici skrze děravý střešní příkrov a umanutě se povzbuzuje douškem lihoviny v začouzeném lokále. Muž je slaboch všední dřiny a snílek velkých činů bez praktického využití, a žena je tím, kdo drží zbytky lidství rodiny pohromadě v pragmatické střízlivosti. Obstarává dřinu, pot i slzy bolesti. Život a smrt, svérázná národní hrdost a každodenní životní lopota jsou sarkasticky škádlivou dobovou podobou Irska. Hlavní postavou divadelní sondy do srdce a duší Irska je páv alias Kapitán alias Jack Boyle (dobrý Edward Chapman), povýšenecký chvástal a lenoch. Vzletná slova pýchy se sráží s posměchem, uražená ješitnost vždy najde potřebné viníky. A v troskách zbytků života se za vítězství oslavuje i vlastní omezenost a celkový rozpad hodnot. Čest na irský způsob vzdoruje realitě i v zablácené kaluži sebeúcty. Hlavní ženskou postavou je Juno Boyle (velmi zajímavá Sara Allgood), Jackova manželka a pevný ženský element, který dokáže vše udržet ve zdravých barvách počestné chudoby. Tlumí neschopnost, chrání své plody bolesti a jako pevná hráz bourá chlapskou pošetilost. Důležitou postavou je Johnny Boyle (zajímavý John Laurie), schizofrenní rozeklanost Irska a občanskou válkou poznamenaný syn Jacka a Juno. Absurdita, strach a odhodlání, zmatek, bolest a traumata jsou nejviditelnější stopy zaslepené vášně nacionalismu. Výraznou postavou je Joxer Daly (pozoruhodný Sidney Morgan), soused a nejlepší Jackův kamarád se škodolibou radostí z nelichotivého komentování vzestupu a pádu. Z dalších rolí: jízlivě bezelstná sousedka Maisie Madigan (příjemná Maire O'Neill), tichá dcera s omračující novinou Mary Boyle (sympatická Kathleen O'Regan), vykutálený právník Charles Bentham (John Longden), zaskočený Maryin nápadník Jerry Devine (Dave Morris), neodbytný činovník nebezpečného irského nacionalismu (Dennis Wyndham), či nespokojený krejčí Kelly (Fred Schwartz). Juno a páv je ošuntělá krása i bída zjizveného Irska. Společenská morálka je v hledáčku, ovšem politicko-společenská kontroverze je hlasitější, rozpad rodiny a pád jedince nejviditelnější. ()

mortak 

všechny recenze uživatele

Záznam divadelní hry, přičemž Hitchcock postaví kameru jako před jeviště a nechá herce v dlouhých záběrech deklamovat text podle tehdejšího zavedeného způsobu. Občas mu nějaká hlava sice vyleze ze záběru, ale vzhledem k tomu, že jde o dobrou hru ukazující tragický pád jedné irské rodiny, nenudíte se. My máme bří Mrštíkovy s Maryšou, Irové Seana O´Caseyho. ()

Galerie (8)

Zajímavosti (7)

  • Barry Fitzgerald, který ztvárnil roli Kapitána v první dramatizaci „Juno a páv“ v produkci Abbey Players v roce 1924, si zde odbyl rolí Řečníka svůj filmový debut. (Pavlínka9)
  • Film měl velmi dobré kritiky, režisér nicméně prohlásil: "Ujišťuji vás, že jsem se vážně styděl, protože to všechno nemělo nic společného s kinematografií." (Hwaelos)
  • Film vznikal v době, kdy ještě neexistovala postprodukce. Vše, co lze v tomto filmu zaslechnout, muselo být zaznamenáno během natáčení a poté už to nebylo možné změnit. V jedné scéně musel Hitchcock režírovat orchestr, zpěváka, dav, palebné zvuky z kulometu, vše mimo scénu, zatímco kamera uzavřená do zvukotěsné kabiny se pohybovala pomocí jeřábu. [Zdroj: Vždyť je to jen film] (Rocky62)

Reklama

Reklama