Režie:
Alfred HitchcockScénář:
John Michael HayesKamera:
Robert BurksHudba:
Franz WaxmanHrají:
James Stewart, Grace Kelly, Wendell Corey, Thelma Ritter, Raymond Burr, Judith Evelyn, Ross Bagdasarian, Georgine Darcy, Frank Cady, Jesslyn Fax, Rand Harper (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Fotograf J. B. Jeff Jeffries (James Stewart) je kvůli zlomené noze odkázán na kolečkové křeslo. Jeho společníkem se v dlouhých chvílích stane okno vedoucí přímo do dvora, odkud má Jeff výhled do bytů svých sousedů. Sledování osudů nájemníků z protějšího domu ho pohltí natolik, že začne podezřívat jednoho z nich z vraždy své manželky. Jeffries se spolu se svou elegantní přítelkyní (Grace Kelly) pustí do odhalování zapeklitě složitého řetězce událostí... Událostí vedoucích k senzačnímu a strhujícímu konci. (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (687)
Síce nie dokonalé, ale výborne nakrútené. Budovanie a gradáciu napätia a jemný čierny humor Hitchcock tradične doplnil skvelým castingom na čele s Jamesom Stewartom a krásnou Grace Kelly. Dlho je film až príliš pozvoľní a zadržiava Pandorinu skrinku s klaustrofobickým napätím (čo je azda najvážnejší zápor filmu), ale finále je famózne. ()
Je zbytečné psát o tom, v čem je tento originánlní Hitchcockův thriller skvělý. Spíše bych chtěl upozornit na jeho největší slabinu, kterou je podle mě hudba. Tentokrát se pera chopil Franz Waxman a jeho kompizce se skutečně hodí do prostředí, v němž se film odehrává, ovšem nehodí se k samotnému příběhu. Velká škoda, že si tehdy taktovkou nezamával Hitchcockův dvorní skladatel Bernard Herrmann. Schválně jsem si zkusil pustit skladbu Temptation z Herrmannova Psycha k jedné ze scén, kdy se hlavní hrdina v noci dívá dalekohledem do "onoho" bytu, a atmosféra byla opravdu mrazivější. ()
Chytré, vtipné, k zbláznění zábavné a napínavé, do detailu promyšlené - prostě jeden z nejlepších filmů nejen samotného Hiche, ale filmů vůbec. Ani po x-tém zhlédnutí mě nepřestává fascinovat. Doufám, že Okno brzo vyjde i na BD. Vedle Vertiga a Na sever severzápadní linkou můj nejoblíbenější Hitchcock. P.S. Kdo by nechtěl být na místě Jamese Stewarta a nechat se nahánět krásnou a akční Grace Kelly do chomoutu? Ach. ()
Narazila na absolutnu spicku ci uz hereckeho alebo rezijneho predstavenia. A to prosim pekne u 55 rokov stareho filmu!!! Neuveritelne. To bola teda fantazia, vazeni... A Grace Kelly bola fakt kus nadhernej zenskej. A Thelma Ritter ako Stella? Perfektne stvarnena postava, s uzasnymi hlaskami a zmyslom pre humor. Vobec by mi nevadilo, keby malo Okno do dvora este dalsie 3 hodiny. Uzasne sa na to pozeralo... Skvele! (Videne 23.9.2009) ()
(1001) Ty neustálé zatmívačky! Příliš okaté ukončení obrazu, příliš málo času na rozeznění pocitu. Nad pohyblivými rozhledy z okna se pousměji, ale chybí mi gradace, napětí, nějaké odlišení od formálního cvičení. Když jsem viděla, že Grace Kelly hrdinu políbila rty natřenými výraznou rudou rtěnkou a na jeho tváři po nich nezůstaly žádné stopy, tak jsem se musela zabavit představou, že její figuru nikdo jiný než hlavní hrdina nevidí a že je to duch, který ho pomáhá strážit před pocitem bezmoci poté, co se jeho naivní pohled na dobrodružný svět z odstupu přes foťák začal hroutit, a co si uvědomil, že je malý chlapeček uvězněný v těle starého muže, po jehož smrti se na světě nic nezmění. Jimmy Stewart je totiž ve své roli velmi úsměvný a v jeho klatě modrých očích mi chybí jiskra inteligence nebo nějaké vědomé přítomnosti. Kdyby se tak tvůrci nezaobírali zaváděním tekoucí vody do všech fiktivních studiových bytů a raději se soustředili na to, aby ten vesmír vypadal skutečný i na plátně. ()
Galerie (132)
Zajímavosti (67)
- Alfred Hitchcock chtěl nejdříve točit v lokalitě Greenwich Village, ale nakonec zbudoval ozvučenou scénu v ateliéru č. 18 studia Paramount. Natáčelo se od 27. listopadu 1953 do 13. ledna 1954. (Epistemolog)
- Celá scéna budovy s dvorkem měla 30 metrů na šířku, přes 56 metrů na délku a byla vysoká zhruba 12 metrů. Ve své době to byl největší interiérový počin studia Paramount. (džanik)
- Americký filmový institut zvolil film jako 3. nejlepší film v desítce žánru "mysteriózní" (červen 2008) a 48. nejlepší film všech dob (2007). (džanik)
Reklama