Režie:
Alfred HitchcockScénář:
Ben HechtKamera:
George BarnesHudba:
Miklós RózsaHrají:
Ingrid Bergman, Gregory Peck, Michail Čechov, Leo G. Carroll, Rhonda Fleming, John Emery, Norman Lloyd, Donald Curtis, Wallace Ford, Regis Toomey (více)Obsahy(2)
Do psychiatrického ústavu Green Manors přichází dr. Anthony Edwards, aby nahradil současného ředitele dr. Murchisona, který má odejít do penze. Během prvního dne se do něj zamiluje mladá, krásná, ale poněkud chladná psychoanalytička dr. Constance Petersenová. Ta také brzy zjistí, že tento muž trpí ztrátou paměti a není lékařem, jenž měl stanout ve vedení ústavu. Tím ale překvapivá odhalení nekončí, policie se domnívá, že právě on je podezřelý z vraždy.
Romanticky laděný thriller natočil režisér Alfred Hitchcock podle scénáře Bena Hechta. Příběhu o síle psychoanalýzy vtiskl neobyčejnou působivost, snové sekvence a momenty šílenství pak patří mezi přednosti filmu. Bizarní surrealistický sen schizofrenního hlavního hrdiny (na jeho realizaci spolupracoval známý malíř Salvador Dalí) přitom slouží jako klíč k rozluštění vraždy. Velký důraz byl věnován obsazení hlavní dvojice, kterou ztvárnily hollywoodské hvězdy Ingrid Bergmanová a Gregory Peck. Vynikající představitel ruské herecké školy v Americe, Michael Chekhov vytvořil úlohu Dr. Alexandera Brulova.
(Česká televize)
Videa (1)
Recenze (174)
Jistě - když se zamyslíte, zápletka vám nejspíš bude připadat trochu přitažená za vlasy ... jenomže ruku na srdce: V podání Alfreda Hitchcocka vyhlíží naprosto věrohodně - má přirozený půvab TÉ krásné, zdánlivě nepřístupné mladé ženy a neodolatelnou přitažlivost TOHO záhadného, krajně podezřelého mladého muže. P.S.: Ovšem velice ráda bych viděla TOHO psychoanalytika, který by se dokázal zorientovat v MÝCH snech. ()
Muž k dívce: „A co oběd, co si dáte? Šunku nebo jitrnici?“ Dívka s blaženým výrazem odpovídá: „Jitrnici“ . Tohle není scéna z prvorepublikové české komedie (ani z porna), tohle je jeden z mnoha důkazů naprosté nefunkčnosti snímku Rozdvojená duše. 55% Zajímavé komentáře: Gemini, Faidra, Barak ()
Film pobavil, udržel můj zájem i v nočních hodinách, na oba hlavní hrdiny je milo se dívat... Ale ta všespasitelná psychoanalýza, přes tu nemůžu! Na druhou stranu, kdyby ji Hitch chtěl zkarikovat, nemohl by to snad ani udělat lépe! Asi MI BRÁNÍ MOJE PODVĚDOMÍ dát 4*... Ale co... JSME VŠICHNI JEN UZLÍČEK ZÁBRAN, odhalila jsem svoje podvědomé komplexy, rozebrala si je a ĎÁBLOVÉ ŠÍLENSTVÍ JSOU Z DUŠE VYMÝCENI: Dávám 3* s mírným přesahem. ()
Další skvělý Hitchcock. Drobné úlety jako třeba scénu na lyžích rád odpustím (směšně působící zadní projekce a bizarní lyžařská technika). Už kvůli tomu úžasnému tématu psychoanalýzy, psychoanalytiků a všudypřítomné stopě Freuda... To téma mám rád a zde bylo dotknuto mnohem víc než jsem čekal. Takže ve výsledku jsem nadšený. Myslím, že docela by se dal zpochybnit český název, který zřejmě není na místě a jen míchá nesourodé pojmy. ()
Nechápu, jak tenhle film mohl zapadnout, ale já nechápu mnoho věcí, tak raději místo toho pochválím snímek, který se může pochlubit Bergmannovou a Peckem v hlavních rolích, Hitchcockem na režisérské židli a Dalím podílejícím se na výrobě filmu. Skvěle vybudovaná zápletka s ředitelem psychiatrické léčebny, který není tím, kým se být zdá, dosud upjatou psychoanalytičkou, jež se zamiluje do duševně nemocného muže obviněného ze všeho, z čeho se člověk obvinit dá, a postupným odkrýváním nebezpečného tajemství, neztrácí na lesku ani při srovnání s novodobými thrillery. Naopak ukazuje, že nejnebezpečnějšími končinami nejsou ponuré novoanglické scenérie nebo ústavy pro duševně choré, ale neprobádaná zákoutí lidské duše, která mohou skrývat nejedno překvapení. Z psychiatrického hlediska naprosto směšné (to je ovšem takový Dexter taky), ovšem která z přítomných dam by se zdráhala odkrývat tajemství utrápené duše Gregoryho Pecka? ()
Galerie (54)
Zajímavosti (16)
- Scéna se zbraní, kterou divák sleduje z první osoby, byla pro zachování správné perspektivy natočena pomocí obřího modelu ruky držící revolver. (Oblivion)
- Alfred Hitchcock si zvolil jako námět knihu Francise Beedinga s názvem „Dům doktora Edwardese“, jejíž děj se odehrává ve švýcarském blázinci. [Zdroj: Vždyt je to jen film] (Pavlínka9)
- Hitchcock se ve filmu objeví asi po 40 minutách s houslemi a kouří cigaretu. (Kulmon)
Reklama