Reklama

Reklama

Na téhle cestě je něco podivného. Příliš mnoho věcí se tu vyskytuje ve dvojicích. Tenisová hvězda Guy (Farley Granger) nenávidí svou nevěrnou ženu. Tajemný Bruno (Robert Walker) nenávidí svého otce. Není to dokonalé východisko pro žertovný návrh: „Zabiji tu tvoji, když ty zabiješ toho mého?“. A teď se dívejte, jak Alfred Hitchcock posiluje dualitu lidské povahy. Čím déle se budete dívat, tím více uvidíte. „Není to fascinující?” ptával se často mistr napětí. Popravdě řečeno, je to dvojnásobně fascinující, protože Hitchcock natočil dvě verze Cizinců ve vlaku. Původní verze jje naprostá thrillerová klasika. Nedávno nalezená, delší pracovní britská kopie nabízí „překvapivé zdůraznění Brunovy okázalosti, způsobu, jakým je přitahován ke Guyovi i jeho psychotické osobnosti” (Bill Desowitz, Film Comment). Odhalování Brunovy skryté podstaty, skvělé scény (tenisový zápas, rozpadající se kolotoč) a napětí, které dokáže vytvořit jen Hitchcock, dělají z tohoto filmu prvotřídní jízdu. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (288)

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) Tak trochu jsem doufala, že z toho vlaku po celou dobu nevylezou. No, nemůže mít člověk všechno. Hodně věcí mi připadalo zdlouhavých, například ten tenisový zápas, a taky hudba mi přišla dost nevhodně zvolená. Jásavé trylky ve chvílích napětí nebo klasické koulení, když se někdo políbí, to se mi tedy vůbec nelíbilo. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Cudzinci vo vlaku sú 21. filmom, ktorý som od Hitchcocka videl. Ako občas zvyknem písať, nenadchol ma, ale ani nesklamal. Neviem, čím to je, ale väčšina jeho filmov mi pripadá predčasne zostarnutá a viacero postupov v nich prvoplánových. Nemožno však poprieť, že výstavbu deja ovláda majstrovsky. A postava Bruna bola až démonická. Tiež som bol spokojný, keď som ho videl teperiť sa s basou do vlaku. Chýbalo by mi to. ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Film, na němž by se mohlo vyučovat vyvolávání napětí, které je - jako vždy u Hitchce - nadřazeno věrohodnosti postav i situací, v nichž se ocitají. Scénu za scénou jsou Cizince ve vlaku mistrnou ukázkou, jak si získat a udržet divákovu pozornost a jak si pohrávat s divákovým očekáváním. Od úvodního střetnutí, které kromě obou postav uvádí na scénu také klíčový motiv duality (s kontrastem černé a bílé se vzhledem k bílé barvě Guyova sportu pracuje po celý film) a neméně důležitý prvek náhody, přes černohumrně laděný stalking v zábavním parku k dechberoucímu lovení zapalovače, kdy nás Hitchcock přiměje fandit psychopatovi. Morální ambivalence, schopnost postavit dětsky nevinné na roveň smrtonosného, graduje tou nejďábelštější jízdou na kolotoči, jaká se kdy v nějakém filmu objevila. Při jejím natáčení se údajně i mistrovi napětí potily ruce. Nedokážu si představit lepší doporučení. (Když Guy v úvodu filmu vystupuje z vlaku, Hitchcock do něj s basou nastupuje). 85% Zajímavé komentáře: jojinecko, Cimr, pijavica ()

MM11 

všechny recenze uživatele

Můj nejoblíbenější Hitchcock, obsahující vše, co od něj očekávám. Cynicky nekompromisní jednání k hlavnímu hrdinovi, zrelativizování jeho hodnot, mnoho dilemat, úskoků, gradující tempo a vyložené perličky, co se v záběru jen mihnou, ale přesto je divák před očima drží ještě po mnoha letech. Cesta k úspěchu = Robert Walker. Vím, že kožený Joseph Cotten nebo vyšinutý Anthony Perkins by v diváckém hlasování o Hitchockova oblíbeného záporáka dostali hlasů více, ale to částečně pramení i z toho, vůči komu ve filmech stojí. Většinou kladných, byť arogantních osobách či rodinách. Nagelovaný tenista Farley Granger není kladný, prostě nemůže být. Ve skutečnosti se do svých problémů sám zamotává a něco v jeho jednání nehraje. Robert Walker odbourává masku svého soka a vyloženě si to užívá. Dělá věci přesně v rozporu s tím, jak by se dělat měly (jeho zírání při tenisovém utkání). Divák by mu asi fandit neměl, ale je možné odolat? Naprostá špička a neodpustitelně podceňované. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Z mých četných setkání s Hitchcockovou tvorbou jsem si odnesl dojem, že jeho věhlas se poněkud přeceňuje. Řada titulů se nedá zařadit jinam než do běžného průměru své doby a některé slavné tituly se vyznačují takovou mírou naivity, že se jim to nedá odpustit ani s ohledem na letopočet vzniku filmu. Cizinci ve vlaku patří k menšině, která snese přísný pohled i dnes. Pravda, ve scénáři to občas skřípe (ve scéně odehrávající se v pokoji Brunova otce jde už spíš o logický faul), vývoj děje je místy poněkud chtěný, ale vše bohatě vyvažuje vynalézavá atmosférická Hitchcockova režie. Jeho thriller je opravdu zajímavý z hlediska konstruování jednotlivých scén, tím, jak rafinovaně pracuje s obrazem a vyvolává v divákovi přesně ty pocity, o které stojí. Své hrdiny nepředstavuje střihem na jejich tvář. Kamera sleduje střídavě nohy dvou mužů, kteří se k sobě osudově blíží. Ze stylu chůze, barvy a vzhledu bot můžete o postavách vytušit první informace. Ústředním motivem dramatu je podvojnost. Dva muži si zkříží cestu, střetnou se dvě osobnosti, dva způsoby myšlení a hodnotové žebříčky. Jeden vraždí, druhý cítí vinu, jeden páchá zločin, druhý z něj má prospěch. Jestli je Hitchcock považován za mistra napětí, tady to skutečně potvrzuje. Tenisový zápas, kde se pravidelně mění pohled na bojující hráče se střihy na časomíru a paralelně probíhající děj v zábavním parku, nebo scéna se zapalovačem v kanále jsou ukázkou promyšlené filmařiny mistrovské třídy. Zvrácený sociopat Bruno je navíc v seznamu Hitchcockových záporáků jednou z nejzajímavějších postav, má charisma a Robert Walker si s jeho herecky vděčným charakterem opravdu pohrál. S ohledem na scénář to nejvyšší známka nebude, ale v určitých rysech je tento starý kousek fascinující. Celkový dojem: 75 %. ()

Galerie (80)

Zajímavosti (36)

  • Miriam (Kasey Rogers) pracuje v obchode s gramofónovými platňami. Spojitosť s otáčavými predmetmi je príznačná a zdôraznená fatálne v lunaparku. Avšak naznačuje aj začarovaný kruh manželstva, z ktorého sa Guy (Farley Granger) snaží dostať. Jeho nedostatok vnímania druhých je zobrazený vo vlaku, kedy sa nedokáže rázne postaviť voči Brunovi (Robert Walker) a nechá sa zatiahnuť do jeho nekalých hier. Pôvodcom je jeho nízke sebavedomie a vo vzťahu s Miriam je nám ukázané, že aj tu ťahá za kratšiu časť povrazu, resp., že je pod papučou. (Biopler)
  • Postava Bruna byla pojmenována podle Bruna Richarda Hauptmanna, usvědčeného z vraždy Lindbergova dítěte. (Kulmon)
  • Alfred Hitchcock koupil práva k románu za 7 500 amerických dolarů. Zakoupil je anonymně, aby udržel cenu dole. (Kulmon)

Související novinky

Star Wars a Pán prstenů se dočkaly obří pocty

Star Wars a Pán prstenů se dočkaly obří pocty

15.12.2021

Americký národní filmový registr se letos opět rozšířil o několik významných děl, mezi něž byl konečně zařazen také fantasy počin režiséra Petera Jacksona Pán prstenů: Společenstvo Prstenu. Snímek z… (více)

Zemřela herečka Patricia Hitchcock

Zemřela herečka Patricia Hitchcock

11.08.2021

Ve věku 93 let v pondělí v kalifornském Thousand Oaks zemřela herečka, producentka a spisovatelka Patricia Hitchcock, jediná přímá potomkyně legendárního režiséra a mistra napětí, Alfreda Hitchcocka.… (více)

Noir Film Festival již tento čtvrtek

Noir Film Festival již tento čtvrtek

17.08.2020

Projekcí vizuálně podmanivého klasického filmu noir Špinavá dohoda bude ve čtvrtek 20. 8. na královském hradě Křivoklát slavnostně zahájen 8. ročník Noir Film Festivalu. Čtyřdenní žánrová přehlídka… (více)

Fincher a Cizinci v letadle

Fincher a Cizinci v letadle

14.01.2015

Jak před 17 lety zjistil Gus Van Sant (Dobrý Will Hunting), remakeovat Hitchcocka není zrovna dobrý nápad. Z jeho předělávky Psycha byl akorát velký průšvih, jemuž se nyní pokusí vyhnout David… (více)

Reklama

Reklama