Režie:
Alfred HitchcockKamera:
Robert BurksHudba:
Bernard HerrmannHrají:
James Stewart, Kim Novak, Barbara Bel Geddes, Tom Helmore, Henry Jones, Ellen Corby, Konstantin Shayne, Lee Patrick, Alfred Hitchcock, June Jocelyn (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Mistrovské dílo o posedlosti, jež vedla až za hrob. James Stewart a Kim Novaková v hlavních rolích klasického amerického filmu. Padesátá léta představují v Hitchcockově tvorbě vrcholné období. Po první dekádě v Hollywoodu, kdy střídal kvalitní snímky s těmi méně povedenými a snažil se najít své místo v přísně organizovaném systému studiové výroby, byl už etablovaným a komerčně úspěšným tvůrcem, jehož filmy nesly osobitou pečeť svého režiséra a byly snadno rozeznatelné od produkce jeho kolegů a konkurentů. K nejvýše ceněným Hitchcockovým snímkům patří Vertigo (1958), psychologické drama bývalého policisty Fergusona, jenž se zamiluje do ženy, kterou má sledovat, a teprve postupně zjišťuje, že se stal obětí rafinované hry. Hitchcock vyšel z románu známé francouzské dvojice Pierre Boileau-Thomas Narcejac, nazvaného Mezi mrtvými (1954; česky nevyšel), ovšem přizpůsobil si ho, jak ostatně bylo jeho zvykem, svým vlastním potřebám. Děj zasadil do malebného prostředí San Francisca (román se odehrává v Paříži), jehož kopcovitý reliéf umocnil zásadní rys hrdinovy osobnosti, chorobný strach z výšek, a spletitý příběh vyšperkoval vlastními obsesemi (zejména meditací o přetvoření ženy v dokonalou ženu). Ideálního představitele Scottieho Fergusona nalezl v Jamesi Stewartovi, s nímž spolupracoval už předtím, především na Provazu (1948) a Oknu do dvora (1954), a do obtížné role tajemné Madeleine nakonec obsadil Kim Novakovou. Vertigo bylo v době svého prvního uvedení považováno v rámci Hitchcockova díla za zklamání (nominováno pouze na dva Oscary - výprava, zvuk), ovšem časem se díky své mnohovrstevnatosti stalo jedním z jeho jednoznačných triumfů. V pravidelné anketě britského měsíčníku Sight & Sound bylo v roce 2002 vyhlášeno druhým nejlepším filmem všech dob (po Občanu Kaneovi). (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (670)
Alfred Hitchcock byl zkrátka a jednoduše génius. Přestože disponoval pouze omezenými kinematografickými možnostmi své doby, vytvořil další neuvěřitelný skvost, ze kterého čerpají autoři ještě dnes. Nemohu udělit plný počet, jelikož mé pocity byly mírně utlumeny vzhledem k nepřebernému množství podobných filmů, které už jsem na podobné téma viděl. Ale přesně jako jsem zmiňoval, Alfréd v roce 1958 vytvořil něco nezapomenutelného a kvalitu potvrdí vysoká poutavost a promyšlenost tohoto dvouhodinového snímku na němž se mi pravděpodobně nelíbil pouze konec. Konec, který jsem vzhledem k pozvolnému tempu celého příběhu jaksi očekával o něco lepší. Ale to ze mne asi mluví jen vysoké nároky dnešní doby. 77% ()
Napoprvé z toho vznikne v hlavě mírný chaos, nicméně kladné dojmy jej přebijí. Napodruhé už je to ale totální špička, prostě nejklasičtější Hitchcock v tom dobrém slova smyslu. Nezapomenutelní James Stewart a Kim Novaková svými výkony musí většinu diváků nadchnout, zvláště když jim geniálně propracovaný scénář umožňuje rozvinout jejich herectví do maxima. Ani jeden z nich sice není zrovna charakterní herec, ale oba to dokonale předstírají a divák jim to prostě uvěří, i když jejich role mezi charakterní zrovna nepatří. Zařadil bych tento film do "povinné četby", kdo to neviděl, netuší o čem to tady melu. ()
„Here I was born and there I died. It was only moment for you; you took no notice.“ Kim Novak je kočka a James Stewart agorafobická myš. Všichni víte, jak to vypadá, když si hraje kočka s myší. Ale všichni taky víte, jak se chová myš zahnaná do kouta.. Hypnotický thriller Hitche o třech nenaplněných osudových láskách podbarvený skvostnou hudbou Bernarda Herrmanna. Takový cudnější Basic Instinct, ale o to rajcovnější.. ()
Opět a zase vynikající režijní umění Alfreda Hitchocka, kdy komponuje záběry s dokonalostí sobě vlastní a buduje příběh s citem mistra. Ke zvláštně zamlžené, tajemné atmosféře značně dopomáhá krásná hudba a pár na svou dobu zajímavých vizuálních vychytávek. Okouzlující je také ústřední herecké duo, zejména tedy J. Stewart se mi vskutku zamlouvá... Bohužel nemohu popřít, že v určitých pasážích mě ona snová atmosféra začínala uspávat, zkrátka dialogy už nejsou zcela aktuální a také závěr se mi zdál poněkud rozpačitý. Ovšem to jsou jen mé "problémy" se starými filmy, k Vertigu i tak chovám velký respekt. 8/10 ()
Hitchcock ma opäť raz uchopil do svojich sietí a ku koncu som žasla nad tým, koľko geniality môže jeden človek vložiť do svojich filmových vízií. Spolu so Psycho Hitchov majstrovský kúsok, ktorý ma zovrel od prvého letmého pohľadu Jamesa Stewarta a Kim Novak, sofistikované prevedenie skrz obsahové perličky detailne uchopené v každej jednej scéne. Mrazivá hudobná symfónia Bernarda Herrmanna, ,,sanfranciskovské" mestečko, malebný portrét, desivé odhalenie plné šokujúcich zvratov, herecké kreácie, žiarivá Kim Novak, rozkošný James. Hitchcock mi proste znova učaroval a zodpovednosť za to vôbec nenesie jeho kráľovsky slávne meno. ()
Galerie (131)
Zajímavosti (94)
- Scottieho (James Stewart) kolaps po smrti Madeleine (Kim Novak) urýchli jeho nočná mora. Začína rozpadom kytice kvetov, ktoré Madeleine pred svojim prvým pokusom o samovraždu roztrhala na kusy, hodila do vody a pozorovala ako odplávajú preč. V nočnej more sa však namiesto reálnych objavujú papierové kvetiny, čo naznačuje, že falošný ideál osobnosti Madeleine už bol vo forme nočnej mory v Scottieho podvedomí prítomný. (Biopler)
- Tvůrkyně kostýmů Edith Head a režisér Alfred Hitchcock spolupracovali na podivném ošacení Madeleine (Kim Novak). Šedý kostým vybrali z důvodu, že se k blondýně nehodil. Svým kontrastem měla působit i černá šála na bílém kabátě. (džanik)
- Hudba Bernarda Herrmanna vychází široce z opery Richarda Wagnera „Tristan a Isolda“, která rovněž pojednává o tragické lásce. (džanik)
Reklama