Režie:
Michael MooreScénář:
Michael MooreHudba:
Jeff GibbsHrají:
Michael Moore, Matt Stone, Marilyn Manson, Denise Ames, Arthur A. Busch, Barry Glassner, Rob Huebel, Leon Errol (a.z.), Adolf Hitler (a.z.) (více)Obsahy(2)
Vážný i humorný, sarkastický pohled na posedlost USA zbraněmi. Na pozadí masakru na Columbineské střední škole se režisér Michael Moore vydává na pouť po Spojených státech, aby blíže prozkoumal příčiny, které ženou Američany neustále žít v paranoidním strachu před zlem, servírovaným všemocnými médii. Slavný celovečerní dokument se stal kasovním trhákem a vyvolal vášnivé polemiky mezi diváky. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (391)
Michaela Moora obdivuju za jeho odvahu, neústupnost a drzost (to, co udělal Hestonovi, chce velkou kuráž). Jeho film je místy krutě vtipný (návštěva Kanady), jidy krutě realistický (skvělý rozhovor s Mattem Stonem), občas zavádějící. Každopádně nabízí kvanta podnětů k zamyšlení (už jenom ten počet smrtí střelnou zbraní!). V Americe bych každopádně do školy chodit nechtěla. A Marilyn Manson je opravdu řízek! ()
Michael Moore tlačí na pilu, jak to jen jde a jeho filmová výpověď stará 13 let má co říci i dneska. Atmosféra strachu je v Americe pořád, jednoho nepřítele nahrazuje jiný a pokud si dnes Obama potřásl rukou s dávným americkým nepřítelem Castrem, pak jen proto, aby jeho administrativa mohla tohoto bubáka nahradit jiným, méně ošuntělým. Horší je, že tato atmosféra strachu se už šíří i v Evropě - islamizace, válka na Ukrajině... Politici s lidmi odjakživa manipulovali dle svých potřeb a možná za pár desítek let budeme mít svůj druhý dodatek v Ústavě taky - a bude nám to připadat normální :-/... No a Charlton Heston to schytal za všechny ty Američany, kteří "jen využívají svého práva". ()
MM, ne ta MM, ale ten MM, mi mluví z duše. Amíky nemám rád, jejich nulovou kulturou, založenou na tom, co kde najdou a splácaj dohromady - viz US kuchyně - z duše opovrhuju, jejich uprděnou buranskou náturu krkajícich řepanů nesnáším a jejich primitivní namyšlenost a ubohou pýchu nad vlastními výkony nemůžu pochopit. Myslím, že všechno, co v Bushlandu mají, si do puntíku zaslouží. Dobře jim tak:-) ()
Trošku více tomu chybí nějaký řád. Je to pouze sled událostí na velmi citlivé a velmi zajímavé téma. Dokument má vytyčený jeden základní cíl. Zjistit proč je v USA více zabití střelnou zbraní než kdekoliv jinde na světě. Otázka zůstává i po dvou hodinách nezodpovězena. Zvýšenou pozornost věnuje masakru na střední škole v Columbine. Obzvláště si zaslouží ocenit cesta, kterou se Michael Moore vydal. Nemá respekt před ničím a před nikým. Velmi provokativní dílo odvážně odkrývající stinné stránky USA. Mně se to však líbilo. Pár pasáží je nudných a pár nesmírně zajímavých. Tak nějak to u dokumentů často bývá. Po dokumentární stránce to není žádný převratný zázrak, ale tady je potřeba ocenit zajímavé téma. Ostatně nic jiného se tady ani ocenit nedá. Přišlo mi to maximálně zaujaté a maximálně útočné( někdy až přehnaně ). Někdy mi přišlo, že Michael Moore chce prostě jen vyburcovat lidi, zaujmout, vydělat a až tak neprezentuje to čemu věří. A zajímalo by mě, kde některé fakty vyhrabali. Chápu, že fantazii se meze nekladou, ale v dokumentu bych se raději držel faktů. * * * P.S. Merilyn Mansona nesnáším. ()
(1001) Před sedmi lety jsem o tomhle dokumentu napsala, že jsem se u něj bavila. Nyní jsem se na něj podívala znovu a zjistila jsem, že teď už za jediný opravdu zábavný prvek považuji to pojmenování bowlingu za stejně pravděpodobnou příčinu hnutí mysli střelců jako cokoliv ostatního. Moore má nejspíš dobré úmysly, ale kam jimi dláždí tu svou cestu už si nejsem pořádně jistá. U velké spousty situací jsem si říkala, že by je šlo pojmout jinak... zejména chytřeji. Jediná věc se během mého zrání nezměnila, a totiž že pořád považuji těch pár Marilynových vět za intelektuální (a nejspíš i argumentační) vrchol filmu, ačkoliv vzhledem k minimálnímu prostoru taky nemá šanci navštívit hlubší vody. ()
Galerie (22)
Photo © Metro-Goldwyn-Mayer Distributing Corporation (MGM)
Zajímavosti (11)
- O rozhovor s Charlesem Hestonem se Michael Moore pokoušel dva roky, ovšem bez úspěchu. Scéna v Hestonově domě nakonec byla naprosto náhodná - jeden ze členů štábu určil polohu jeho domu podle hvězdné mapy a Moore se tam poté lstí dostal. (Othello)
- Na festivalu v Cannes se film dočkal 13minutových ovací ve stoje. (Kulmon)
- Když Heston náhle ukončil rozhovor a nechal dokumentaristy samotné na jeho pozemku, Moore zjistil, že brána ven je zamčená. Obával se, že přijde někdo, kdo mu sebere již natočený materiál a tak ho mezi mřížemi předal štábu čekajícímu venku a přikázal, ať s ním okamžitě odjedou co nejdále. Nakonec však k žádnému incidentu nedošlo. (Othello)
Reklama