Reklama

Reklama

Prokletí Salemu

(TV film)
  • Česko Salem's Lot (více)
Trailer

Zlověstné události svedou dohromady spisovatele (David Soul) fascinovaného starobylým domem na kopci, uhlazeného obchodníka se starožitnostmi (James Mason), jehož znalosti sahají daleko za staré harampádí a antikvářova záhadného bledého „společníka" (Reggie Nalder) v Prokletí Salemu. Drastický horor, při kterém tuhne krev v žilách, podle Kingova románu natočil Tobe Hooper (Poltergeist). (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (94)

Lanark 

všechny recenze uživatele

Brilantní podobenství o otázkách bytí navazující na to nelepší z tohoto skvostu! Opět zde můžeme vnímat citlivé poselství o nenaplnění lidské touhy po nesmrtelnosti, jenž skrz bravurní dialogy vystupuje o to citelněji, čím méně je toho řečeno. Chlad a tma jako symboly věčného a klidného bytí tak jsou pro postavy, pevně zakořeněné v tomto světě, nesnesitelné a vnímané jako předzvěst tragédie. Toto špatně pochopené poselství je pak příčinou všech nedoruzumění vedoucích ke katastrofě kataklyzmatických rozměrů. Víra člověka je tu zkoušena každým okamžikem a pro ty, jenž jsou duchem slabí a nacházejí oporu v nástroji Kristova mučení to samozřejmě znamená jistou zkázu jejich vnitřně budovaného systému hodnot. Nesmrtelnost totiž spočívá ve schopnosti odprostit se od povrchní morálky a doslova otevřít okno do nového vesmíru. Okno je tu tedy opět znakem hranice mezi světy, které jsou vzájemně neslučitelné a které v sobě vyvolávají odpor. Tak je pán nesmrtelnosti vykreslen jako zrůda, navzdory tomu, že to je právě on, kdo dokáže rozproudit krev v zatuchlém prostředí amerického maloměsta. Na závěr ještě krátká poznámka o skutečné tváři tohoto veledíla. Jedna postava pronáší velmi silnou myšlenku, zda je možné, aby zlo bylo bytostně spojené s místem či věcí..aby bylo esencí tohoto artefaktu..za sebe mohu říct, že jsem si jistý, že to tak je..tento film je toho přímým důkazem! ()

Korbitch 

všechny recenze uživatele

Měl jsem tu čest zhlédnout původní tříhodinovou verzi a musím říct, že bych z toho klidně 40 minut dal do pryč. Rozdělil jsem si to na dvě části a i tak jsem se místy solidně nudil, jindy zase uchechtával. Je to už hodně starý a upíři tu spíš působí jak zombie. Hlavní kápo je šašek jak z maškarního, co dělá furt jen hů, hé, hó a mrmli mrmli, takže vůbec neděsí. Své momenty to určitě má, ale ty tři dávám spíš z úcty k předloze. Ne úplně špatný, ale už se na to nikdy dívat znovu nemusím. ()

Reklama

kosta73 

všechny recenze uživatele

Jsem velmi příjemně překvapen. Hooper stvořil robustní oldshoolové dílko, které disponuje velmi povedenou vizuální stránkou ( zatmívačky jsou parádní ), dobrou hudbou, starými poctivými triky, typově dobře ( pro mě ) vybranými herci a také samotná Marstenova vila se dost podobá mojí představě ( ne tak už její umístění a hlavní domácí ). Druhá půle je poněkud rozvláčnější, ale je nutno dodat, že stejným problémem trpí i kniha. Závěrečný souboj s Barlowem ve sklepení vily je ale lahůdková podívaná. ()

Mr.Apache 

všechny recenze uživatele

Kvalitní a místy hodně strašidelná upířina. Viděl jsem pouze tzv. director's cut, takže velmi dobře chápu, proč původně vznikla daleko kratší verze. I když, pravda, o celou hodinu bych to asi nesestříhal. V každém případě by u mě šla z kola ven hned úvodní spoilerová scéna, kompletně znovu-použitá v závěru. Poněkud slabší herecké výkony by na kratší ploše asi taky až tolik nevynikaly. Na druhou stranu, oba představitelé manželů Sawyerových (Julie Cobb a George Dzundza) byli výborní. Přitom je dobré si povšimnout, že celá ta linie s nevěrou neměla téměř žádnou opravdovou spojitost s hlavním příběhem. … Salem’s Lot je třetím nejlepším horrorem Tobe Hoopera - horrorem pořád dost dobrým, zdaleka však nedosahujícím průkopnické originality Texas Chain Saw Massacre nebo vybroušené dokonalosti Poltergeista. Moje největší výtka směřuje především k zastavování obrazu při prvních útocích upíra. Tato podivná vychytávka na mě působila jako studená sprcha - nemám rád, když mi někdo připomíná, že "je to přece jenom film". Naštěstí bylo v druhé půli snímku od laškování v tomto stylu upuštěno. Mohl bych vytáhnout ještě pár dalších mušek na kráse tohoto sedmdesátkového strašení - měl jsem dokonce připravenou slovní hříčku o tom, že by Hooper mohl občas přitlačit na pilu. Ale neudělám to, protože v podstatě jsem s Prokletím Salemu spokojený a Tobe občas na tu pilu dokáže přitlačit i zde. … To, co je na jeho Salem’s Lotu nejlepší, už ve svých komentech dostatečně vyzdvihli jiní (připomenu létající děti, působivé hlavní monstrum a přihodím scénu z márnice). Jen dodám, že pojetí upírů coby čistě zlých a skutečně strašidelných bestií, je z dnešního pohledu živou vodou. Připomíná nám totiž, že nemrtví nejsou jen doménou sladkobolných mládežnických fantasy, kde vystupují jako pohlední idolové pubertálních děvčat, a že v jiném (mnohem starším) žánru, umí být tyhle kreatury dokonalým ztělesněním plíživého děsu a nešizených nočních můr. ()

obitus 

všechny recenze uživatele

Kingovým předlohám delší zpracování ve formě televizních minisérií opravdu sluší a Salem's Lot je v tomto směru hodně kvalitní vlaštovkou, předznamenávající všechna ta It, Rose Red, Tommyknockers a další. V televizi musíte šetřit krví (nebo jste ještě před pár lety museli) a nemáte peníze na herce A třídy. Takže improvizujete a snažíte se zaujmout jinak, příběhem, atmosférou...A v případě Salem's Lot to platí dvojnásob. Místy může příběh vypadat roztahaně, ale vytváří se tím prostor pro představení všech důležitých postav, takže při jejich postupném přecházení "na druhou stranu" nastupují ty správné emoce. Hlavní devizou celé minisérie ale jistě je pojetí a zpracování upírů, od masky Barlowa citující Nosferatu až po úžasné scény dětí vznášejících se za okny, či Mike Ryersona sedícího na židli (pochopíte až uvidíte). Dokáže to spolehlivě navodit nepříjemné pocity i dnes, ale raději si nepředstavuju, jaké by to bylo, vyrůstat na americkém maloměstě na počátku osmdesátých let a chytit Salem's Lot v televizi coby školák. ()

Galerie (21)

Zajímavosti (6)

  • Kratší verze filmu se od té delší liší nejen stopáží, ale několik scén je uvedeno v jiném pořadí a jedna je dokonce natočena jinak. Když Cully Sawyer (George Dzundza) nachytá svou ženu Bonnie (Julie Cobb) s Larry Crockettem (Fred Willard), donutí Larryho namířit si na obličej pušku, kterou drží Cully v ruce. V kratší verzi si musí Larry strčit pušku do pusy. (fisus)
  • „Salem´s Lot“ napsal Stephen King jako poctu Stokerovu „Draculovi“. Tuto poctu chtěl vyjádřit i ve filmové verzi tím, že do filmu vpraví odkaz na Draculu. Odkaz byl realizován podobou upíra, který odpovídá Draculovi z filmu Upír Nosferatu (1922). (BrianStorker)
  • Původně byl Toobe Hooper osloven, aby natočil pouze celovečerní film podle Stephena Kinga. Během natáčení se však objevily zvěsti o natáčení Draculy Johnem Badhamem a výrobě remakeu Upíra Nosferatu Wernerem Herzogem. Vedení Warneru tedy bleskově přehodnotilo strategii a z původně plánovaného celovečeráku sešlo a začala se natáčet TV minisérie. (Rodriguez)

Související novinky

Nová adaptace Prokletí Salemu našla režiséra

Nová adaptace Prokletí Salemu našla režiséra

13.04.2020

Minulý rok jsme se dozvěděli, že Kingův horor Prokletí Salemu se po letech dočká nové verze. Produkovat ji měl James Wan a do scénáře se pustil Gary Dauberman, jenž napsal například nové To nebo… (více)

Reklama

Reklama