Režie:
James IvoryScénář:
Ruth Prawer JhabvalaKamera:
Tony Pierce-RobertsHudba:
Richard RobbinsHrají:
Anthony Hopkins, Emma Thompson, James Fox, Christopher Reeve, Peter Vaughan, Hugh Grant, Michael Lonsdale, Patrick Godfrey, Peter Cellier, Ben Chaplin (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Sloužili svým pánům lépe než sami sobě. Anthony Hopkins a Emma Thompsonová v hlavních rolích nenaplněného milostného příběhu... Celý svůj život zasvětil svému povolání. V něm, v jistotě a bezpečnosti tradice, nacházel smysl své existence. Svou malou armádu služebných dokázal ovládat stejně mistrně, jako své pocity a svou tvář. Vždy dokonalý, perfektní, bezchybný majordomus pan Stevens, nejtypičtější představitel typicky anglického fenoménu loajality a služebnosti, dokonale zvládnuté profese, které padá za oběť soukromí i individualita. A přece i v jeho životě nastaly chvíle, kdy se tento neměnný řád zdál být ohrožen. To bylo tehdy, když na Darlington Hall přišla jako nová hospodyně slečna Kentonová. I pro ni byla až dosud služba alfou a omegou její existence. Na rozdíl od pana Stevense jí však v hrudi tlouklo srdce, toužící po lásce... Snímek režiséra Ivoryho a jeho stálých spolupracovníků (scenáristka Ruth Prawer Jhabvalaová, producent Ismail Merchant, kameraman Tony Pierce-Roberts, skladatel Richard Robbins) je – podobně jako Pokoj s vyhlídkou či Howards End – opět dokonalou sociálně-psychologickou dobovou studií. Jeho předlohou se stal román Kazua Ishigura, Japonce žijícího od r. 1960 v Anglii, působivý obraz dnes již zaniklého světa anglických šlechtických sídel. Odehrává se ve dvou časových rovinách: jednak ve druhé polovině padesátých let, jednak – a zejména – před druhou světovou válkou, v rozsáhlých retrospektivách, mapujících kromě osobního života obou protagonistů i naivní snahy jejich pána, lorda Darlingtona, o politiku appeasementu. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (264)
Politika appeasementu pohledem (ne)romance, kde vilné pohledy, věty vzájemné náklonosti či jakékoli přiznání citů nepřichází v úvahu. Veškerá pnutí vytvářející smyslnost se skrývá v prostých osloveních "pane/slečno" a distingovaných poklonách dobře odvedené práce. O co lépe napsaná, o to lépe zahraná charakterová studie jedince zdánlivě bez názorů, emocí a osobního života. Jedince, jehož osobností je "jsem tu, abych sloužil". Scénář lepší předlohy; byť i ta je nesporně vynikající, tak je vyprávěna Stevensem čili se ztrácí aura fasády nepřístupnosti ústřední postavy. Sofistikovaný a utlumený "jen tak mimoděk" pohled na velká životní i historická témata. Navzdory zdánlivé chladnosti (či díky ní?) je to předně o živoucích postavách a vroucích emocích. A to, paradoxně, bez jakýchkoli emocí; natož vroucích. ()
Ve zkratce a bez nadsázky se dá Soumrak dne označit za mimořádně působivý precizně natočený snímek, jeden z těch zásadních titulů, které rámují vývoj určitého žánru a stávají se součástí jeho zlatého fondu. Psychologická studie muže, který loajalitu a striktní plnění služebních povinností povýšil na absolutní cíl a obětoval mu svůj osobní život včetně šance založit vlastní rodinu, je zasazený do období 30.-40. let minulého století, kde se na honosném sídle britské aristokracie neodehrával pouze tradiční společenský život vyšších vrstev, ale i politická setkání na nejvyšší úrovni, která se stala přípravou a předehrou 2. světové války. Majitel panství totiž patřil ke strůjcům politiky appeasementu. Divák tak může zprostředkovaně sledovat, jak se při setkání těch, kteří se považovali za společenskou elitu, rodilo selhání vedoucí až k milionům mrtvých a několika zpustošených kontinentů. V každém případě si divák může odnést zážitek ze špičkového herectví Anthonyho Hopkinse a Emmy Thompson. Celkový dojem: 95 %. ()
Ťažký život verného a svojrázneho sluhu vyrozprával J. Ivory v príbehu o láske, na ktorú nikdy nebol čas. Herecky absolútne dokonalé, Hopkins i Thompsonová sú úžasní a aj keď sa mi roky zdalo, že toto pre mňa nebude, ono je to vážne dobrý film. Dej je situovaný do obdobia tesne pred 2. svet. vojnou a pár krát tam padne zmienka i o Československu. Gentleman, ktorý vyká i vlastnému otcovi a rozpráva s ním odmerane, akoby ho poznal dva dni, je tak dokonale nedokonalý, až mu máte chuť trafiť po hube, aby sa uvoľnil. Keď E. Thompson v závere po mnohých rokoch zhrnie, že si zbabrala celý život, iste mal v sebe rovnaký pocit i verný sluha. Na konci sa môže divákovi zdať, že film vlastne nič nevyriešil a cesty dvoch ľudí sa nadobro rozišli, ale takto to niekedy v živote chodí...80%. ()
Tento film sme mali roky rokúce na VHS, ale námet filmu ma nikdy nelákal si ho pustiť. Tak som to konečne riskol a naplnilo to moje negatívne očakávania. Ten typ nenaplnenej lásky, keď hlavné postavy okolo seba chodia a ani jeden z nich neprejaví svoje city ma neskutočne serie. Mal som chuť kričať, vrieskať, obúchať im prvú vec čo by som mal po ruke o hlavu, aby sa už sakra vymáčkli. Ale film sa skončí a prd z toho. Ani jeden k šťastiu nedošiel. Ona aspoň úplne nepremárnila život ako on a mala rodinu. Ťažko sa mi hodnotia aj výkony. Asi zahrali dokonale presne to, čo sa od nich chcelo, ale mňa tento typ postáv proste sral. Ako celý film. Tak dávam neutrálne 3*. ()
Krásna ukážka toho, že upútať divákovu pozornosť nedokáže iba film s úžasne zaujímavým príbehom, alebo super filmovou formou. Niekedy ku šťastiu stačia len skvelí herci a podmanivá atmosféra, ktorá dokáže vyťažiť to najlepšie z hercov a prostredia, ktoré ich obklopuje. To je presne tento prípad. Dejová linka je hrozne jednoduchá - jeden muž skalopevných zásad s jediným životným poslaním (slúžiť pánovi) a jedna žena podobných hodnôt, ktorá však zatúži vyskúšať aj niečo iné... Od hereckého koncertu oboch postáv nešlo odtrhnúť oči. Pre mňa jednoznačne najlepšia postava A. Hopkinsa, hotové majstrovské stelesnenie anglického gentlemana. Tu sa tento herec našiel. 85/100 ()
Galerie (17)
Zajímavosti (14)
- Anthony Hopkins v show Inside the Actors Studio (od r. 1994) prohlásil, že rady pro roli majordoma dostal od bývalého sluhy Cyrila Dickmana, jež padesát let sloužil v Buckinghamském paláci. (chelseaman22)
- Herec Remak Ramsay půjčil Jamesi Ivorymu knihu "Soumrak dne" během natáčení Pana a paní Bridgeových s domněnkou, že by ho mohla zaujmout. (D3VIL)
- Navzdory tomu, že se jedná o romantický snímek, tak se ve filmu neobjeví jediná romantická scéna. První a poslední pokus slečny Kentonové (Emma Thompson) o sblížení byl majordomem (Anthony Hopkins) rázně odmítnut. (chelseaman22)
Reklama